Volvosmithy schreef :
Willem ik heb de hardy-schijf (je bedoelt de rubberen schijf verbinding tussen versnellingsbak uitgang en aandrijfas?) gecontroleerd en daar was niets noemenswaardig aan te zien of te voelen (speling).
Ik verwacht echt dat het aan de drukgroep/druk-,toplager ligt maar daar meld ik mij dinsdagavond weer over.
Cheers Chris
G'day allemaal.
Tja na 4,25 uur was ik klaar met het vervangen van de koppelingsset (drukgroep, koppelingsplaat, toplager en druklager). Het werk viel op zich mee maar inderdaad, 1 hulpje om de bak eruit en erin te vissen, verder is het goed alleen te doen. Uiteraard gaat het een stuk sneller als je beschikt over een brug en degelijk gereedschap. De druklager en toplager liepen ruw (alsof ze drooggelopen waren). De plaat liep bijna op de klinknagels. En dat na 128000Km. De rekening van de vorige eigenaar was door een erkend volvo dealer uitgevoerd maar de oude plaat en drukgroep die eruit kwamen waren van sachs?! Kan dit kloppen?
Het koppelen gaat heeeeeeeeeeel soepel en pakt bijna helemaal onderin. De gaffel zag er enigzins goed uit buiten wat kleine gebruikssporen. Hij was in ieder geval niet afgevlakt door gebruik.
Met het verwijderen van de versnellingsbak steun viel het rubber van de rubbersteun me om de oren. De versnellingsbak ligt koud op de versnellingsbakondersteuningsbalk waar de rubber ook in valt. Dat betekent dat er uiteraard behoorlijk wat trillingen voel- en hoorbaar zijn in de auto en daarbij is er een lichte hoek tussen bak en middenas ontstaan omdat de bak iets gezakt is ivm het ontbreken van de rubber. Dit heeft weer wat extra belasting voor de hardy schijf. Gisteren de rubber besteld en vandaag inbouwen.
Het probleem lag dus niet op een plaats maar op diverse plaatsen. De middenas rubber en lager, de koppelingsset met lagers en de versnellingsbakrubber. Het heeft wat zoek en repa werk gekost maar aangezien alles onder eigen beheer gerepareerd is zijn de kosten laag, zeer leerzaam en vooral (vond ik) erg leuk om te doen.................en daar draait het toch uiteindelijk om!
In ieder geval iedereen bedankt voor alle input en info. (Wytze bedankt voor de snelle levering van de onderdelen).
Untill the next job
Chris