Rammelend geluid tijdens optrekken/rijden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2007 19:32 #1185840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hi baseman, daar heb ik

Hi baseman,

daar heb ik inderdaad niet op gelet maar ik heb wel krijt strepen getrokken voor het demonteren om de as precies op dezelfde plaats terug te monteren. De vorige eigenaar (ik ben de 2de) heeft de koppeling bij 185000Km vervangen (+toplager) en we zitten nu op 313000Km. De koppeling is vervangen door de dealer en voor de rest kan ik niets terug vinden in de rekeningen of er aan de aandrijfassen is gesleuteld. Voor de zekerheid ga ik morgen even checken. Bedankt voor de tip!

Cheers

Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2007 19:56 #1185841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Krijtstreepje.

Een krijtstreepje is een hele goeie manier om te markeren voor je iets demonteert, maar......

Als het goed is, heb je beide kruiskoppelingen losgehad.
Zolang de bak in de versnelling staat kan die kant niet draaien (maar hij zal uit de versnelling gestaan hebben, want dat sleutelt makkelijker). Ik denk dus dat het mogelijk geweest kan zijn, dat de plaat vooraan, en de plaat achteraan (want hij stond niet op de handrem) ten opzichte van elkaar gedraaid geweest zijn.

Op zich niet erg, maar de schuifkoppeling halverwege die as, kun je dan dus ook 90 graden draaien en dan nóg de krijtstreepjes hanteren bij terug monteren. Dan zit hij dus niet goed.

(volg je het nog........) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2007 21:23 #1185854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kruiskoppelingen hebben

anders dan je misschien zou verwachten invloed op de rotatiesnelheid. hoe meer je ze "knakt", oftewel een grotere bocht geeft, hoe groter dit effect wordt. als je de ene kant heel gelijkmatig zou aandrijven en de tweede helft onder een hoek van 30 of 45 graden zou zetten vertraagt en versnelt de tweede helft tweemaal per omwenteling ten opzichte van de eerste helft. bij gebruik van 2 kruiskoppelingen (meestal worden 2 gebruikt) moet je ze zo monteren dat de effecten van de 2 koppelingen elkaar opheffen. hoe dat precies is durf ik niet te zeggen. effect zal wel meevallen omdat de koppelingen waarschijnlijk geen grote hoek opvangen.

wat er gebeurt als het fout is, is dat je torsie in je as krijgt. dit belast de assen in de koppelingen zelf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2007 21:48 #1185863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twee maar?

henk 940LPT schreef : ....meestal worden 2 gebruikt

Ik dacht er 3 te hebben, zowel onder mijn 940 als onder mijn 164.

1 tegen de bak, eentje 30 cm verder (net voor het tussenaslager) en de laatste voor het differentieel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2007 18:21 #1185931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 maar inderdaad

Ik heb er ook maar 2 kruiskoppelingen! Een voor het differentieel en een voor de tussenlager (beide op de eind-as). De verbinding tussen middenas en versnellingsbak is met een rubberkoppeling uitgevoerd (ik meen hardy spicer). Dus aan het verschil tussen de 2 kruiskoppelingen kan ik niets veranderen.

Ik verwacht dat het probleem zich voordoet in de versnellingsbak, drukgroep/druklager/toplager wel te verstaan. Aangezien de koppeling hoog pakt maar nog niet doorslipt vrees ik dat het niet lang meer duurt of mijn koppeling begeeft het. Volgende week donderdag zijn wij van plan naar Engeland te rijden voor familie bezoek. Ik wil niet de gok wagen en ergens in Engeland, tijdens de kerstdagen zonder koppeling staan.

Ik heb zojuist een koppelingsset+toplager besteld bij Wytze voor onze turbo. Volgende week dinsdag ga ik hem bij een DHZ garage bij ons in de buurt inbouwen.

Iemand nog tips ten aanzien van de 'koppelings klus'? Ik heb een brug en gereedschap van de garage tot mijn beschikking. De versnellingsbak is een 4 bak + overdrive.

Cheers

Chris

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2007 00:20 #1185987 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic twee of drie

Verwarring over kruiskoppelingen kan kloppen: bij automaten zie ik
er telkens maar twee, bij een handbak drie...Overigens zit onder mijn
V90 een kruikoppeling een kwartslag "verkeerd", maar dat is tegelijk de
enige manier waarop hij past, en hij loopt ook nog eens netjes
trillingsvrij. Schijnt (volgens chef van Volvo Gorinchem) bij 960/V90
weleens vaker voor te komen.

Wat het resterende geluid betreft: heb je tegelijk ook de
hardy-schijf gecontroleerd, toen het zaakje toch los was? Of heeft deze
uitvoering die niet, weet ik niet zeker? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2007 08:33 #1186157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hardy-schijf

Willem ik heb de hardy-schijf (je bedoelt de rubberen schijf verbinding tussen versnellingsbak uitgang en aandrijfas?) gecontroleerd en daar was niets noemenswaardig aan te zien of te voelen (speling).

Ik verwacht echt dat het aan de drukgroep/druk-,toplager ligt maar daar meld ik mij dinsdagavond weer over.

Cheers Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2007 09:41 #1186159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus wel.

Volvosmithy schreef :
Dus aan het verschil tussen de 2 kruiskoppelingen kan ik niets veranderen.

Ja, dat kan dus wel, zie de post van Willem van S.
Alleen past het bij Willem beter dan hoe het "hoort" te zitten.
Veranderen kan dus wel, net na het tussenaslager zit een schuifverbinding. Die kun je zo een graad of wat verkeerd zetten.

Enne Volvosmithy, waar zit 'jouw' doe het zelf garage overigens? Toch niet in Oss?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2007 19:30 #1186185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, 'ons' DHZ garage zit
Nee, 'ons' DHZ garage zit in Meijel. Vissers DHZ garage aan de banmolen. Klein bedrijf, vriendelijk, schoon en zeer behulpzaam. Kosten: wanneer je de onderdelen daar koopt 10Euro de uur voor een brug/gereedschap of wanner je de onderdelen zelf meeneemt 15euro de uur.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2007 15:12 #1186255 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Schuif

Nou, om precies te zijn: bij mijn auto is er maar één stand waarin echt sprake is van een schuifverbinding. Elke andere optie kregen we niet in elkaar geschoven. Eerst nog een poging gedaan met een moker en heel veel brute kracht om de koppelingen wel netjes in lijn te krijgen, maar dat ging domweg niet. Dus nu zit het maar een kwartslag gedraaid, maar alles werkt verder gewoon zoals het moet.

Hieruit geleerd: zoek de manier op waarop hij het makkelijkste in elkaar schuift (en voordat je 'm uit elkaar trekt, altijd eerst goed markeren, liefst met een kraspen oid). Als het niet wil schuiven, dan zit je duidelijk scheef: geen kracht gebruiken!

Moderators: Jerry Stam