960 op vijf poten - Opgelost!

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2007 12:13 #1183631 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Het knaagt

bouke maas schreef :
Wat ook nog zou kunnen als de bobine en de computer goed blijken te zijn, is dat de "vonkversterkers" die aan de zijkant van je inlaatspruitstuk geschroefd zitten de klap niet hebben overleefd. Ik heb deze bij de 960's die ik heb gehad een paar keer moeten vervangen. Ik zou ze zeker even checken.

Waar ik zelf nog niet uit ben (in de logica van hoe het gelopen is) is het onderlingen verband in de volgorde van dingen.
  • Dinsdagavond liep hij opeens op vijf poten, meteen bij het starten. Uitzetten en nogmaals starten had geen effect. Ik ben roffelend naar huis gekomen (paar kilometer).
  • Na een nachtje slapen was hij woensdagochtend weer probleemloos en bleef prima tot donderdagavond.
  • Donderdag op weg naar huis begon hij weer (tijdens het rijden) plotseling op vijf poten te lopen, althans, zo voelde het.
  • Later op de avond (na een paar uur ' rust') nogmaals een eindje gereden, probleem bleef.
  • Vrijdagochtend gestart, nog steeds vijf poten, na 200 meter rijden: alle stroom valt uit
  • Afgesleept naar garage. Bij de eerste poging aldaar om de accu op een startaccu aan te sluiten vliegen de vonken een halve meter in het rond. Accu eruit, nieuwe accu erin, opnieuw vonkenregen. Oude accu voelde erg warm.
  • Ik ben vertrokken, en later telefonisch het volgende vernomen: de pluskabel is gesmolten omdat hij tegen een hitteschild lag. Kabel kon gerepareerd worden, accu is overleden. Niet zo'n ramp, accu was toch al poosje slechter aan het worden en stond op de nominatie vervangen te worden.
  • Echter, de motor loopt nog steeds op vijf poten, volgens de garage krijgt cylinder 3 geen vonk. Hoe ze dat geconstateerd hebben weet ik niet. Zij denken aan de ECU (maar hij zei ECM, is dat hetzelfde?).
Nu zit mij het volgende dwars: als de kortsluiting een defect heeft veroorzaakt in de ECU, wanneer is dat dan gebeurd? Bij de algehele uitval of daarvoor, toen hij al slecht liep? Klopt dit verhaal? En past een defecte bobine of vonversterker hier wel in? Staat het dan niet los van elkaar, die gesmolten isolatie en het slecht lopen? Waarom dan maar 1 cylinder uitgevallen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2007 11:01 #1183681 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Volgorde

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk, dat de bobine rare zaken te
verwerken krijgt in het geval van kortsluiting, of eventueel het deel
dat 'm van stroom voorziet.

Ecu verdenk ik niet direct, op grond
van het feit dat het ding drie cilinders aanstuurt per pootje. 
Dus zou ik dan een al dan niet functioneren van een groep van drie
cilinders verwachten, niet eentje.

Nee, eerste verdachte is wat
mij betreft een bobine, dat zou je met uitwisselen onderling kunnen
testen. Maar vonkversterker is ook mogelijk: Kristiaan Windt (vroeger
zelfsleutelend lid met 960) heeft op eenzelfde manier met uitwisselen
nog een tweede bobine gesloopt, en daar bleek uiteindelijk de
vonkversterker de boosdoener.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 16:52 #1183877 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Leve de V700 vereniging!

Willem, Marco, Bouke,

Jullie hadden het bij het goede eind. Het bleek de 'eindversterker' (vonkversterker?) te zijn die na de ECU komt en voor de bobine.

Ik heb de dealer daar (te voorzichtig?) op gewezen maandag naar aanleiding van jullie suggestie, voordat ze er weer mee aan de gang gingen. Jammer dat ze dan toch eigenwijs zijn en er kennelijk later pas achter moeten komen, nadat ze een (gebruikte) ECU hadden gevonden.

Ze hebben me zojuist gebeld dat hij klaar is. Ik haal hem straks op, maar voor de zekerheid nog maar even teruggebeld dat ze wel alle zekeringen moeten nakijken, anders sta ik daar straks in het donker het zelf te doen terwijl iedereen al naar huis is. Of zouden ze daar zelf aan gedacht hebben?

Vanavond (hopelijk) de afsluiting van dit hoofdstuk .

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 22:08 #1183910 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Eind goed, al goed.

Bor weer opgehaald, en inderdaad rijdt hij weer als vanouds! Joepie! Moeiteloos glijden de kilometers asfalt weer zoevend voorbij. Na enkele (prettige) dagen op stap met <a href="/node/13332" target="_blank" title="Bianca">Bianca </a>is weer gelijk duidelijk hoeveel verschil er zit tussen een 745 en een 965, veel meer rijgenot dan een enkele typeaanduiding op de achterklep zou doen vermoeden.

Na een paar kilometer wel even schrik: plotseling wat stoten in het vooronder. Een blik op de benzinemeter en duidelijk hoorbare benzinepomp brachten mij op het idee spoorslags een benzinepomp op te zoeken. En dat was maar net op tijd, de laatste paar honderd meter voor het benzinestation moest ik gelijkmatig het gaspedaal bedienen om de motor rond te laten lopen.
Vervolgens een novum voor mij: bij de pomp heb ik 60,3 liter getankt in mijn 60 liter tank!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 22:33 #1183918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 60,3 liter ?

Dat zou toch 80 liter moeten zijn?

Of was dat alleen met bepaalde modellen?

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 22:39 #1183920 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic My Little Tank

MSuidgeest schreef :
Dat zou toch 80 liter moeten zijn?

Alle Estates hebben tot en met MJ 1992 een 60 liter tank.

Daarna 75 liter en een hoge rugleuning in MJ 1993 en 1994..

Van de 965 Type 2 (MJ 1995-1998) weet ik het niet, toen kwam de Multilink achteras pas in de Estate beschikbaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 22:42 #1183922 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic type 2..

80 liter dus.....maar dan heb je ook wat.

Geluukig is je probleem opgelost Eric. Wederom vele veilige kilometers....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2007 09:57 #1184047 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gefeliciteerd..

en al helemaal met wat er NIET is gebeurd....

Gr, Boy

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2007 10:40 #1184054 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Drive and Greet

Boy Bakhuys schreef :
Gefeliciteerd, en al helemaal met wat er NIET is gebeurd....

Dank je. En dat allemaal een dag nadat we elkaar eindelijk bij HHwaard tegenkwamen.

Het zal wel tussen mijn oren zitten, maar het lijkt wel of hij nu nog lekkerder rijdt dan ervoor . Fluisterzacht en soepel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2007 21:22 #1184113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Da,s mooi

Gefeliciteerd !!

Wat vond de garage er van dat je ( dankzij tips vanuit de vereniging ) zelf met de oplossing aan kwam zetten?

Groeten van een postbode ( met V6) ûûT Epe

&#160;

&#160;

Moderators: Jerry Stam