960 op vijf poten - Opgelost!
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Vandaag een complete verrassing gehad: Bor is gestrand.
Het begon al gisteren, het leek net of hij op vijf poten liep. Nog een aantal keren gestart, en geprobeerd of het ergens mee samen leek te hangen, maar het ging mijn pet te boven. Hij reed nog wel, maar moeizaam.
Vanochtend had hij het nog steeds, dus op weg gegaan naar de garage. Na 200 meter gereden te hebben: totale uitval. Motor uit, stroom helemaal verdwenen, maar dan ook echt totaal stroomloos. Na een vruchteloze intelligente blik onder de motorkap besloot ik niet zelf te gaan experimenteren (bovendien moest ik gewoon naar mijn werk), en ik heb per mobiele telefoon de dichtstbijzijnde garage gebeld waar ik vertrouwen in heb, i.c. Volvo dealer Van Kuyk, een kilometer verder.
Bor werd afgesleept naar de garage, en ik heb hem daar achtergelaten.
De diagnose nu, eind van de dag: de pluskabel vanaf de accu is tegen het hitteschild komen te liggen, en de kabel was doorgebrand en heeft kortsluiting veroorzaakt. Accu naar de knoppen, maar de kabel was nog te repareren. Echter, cylinder 3 krijgt geen vonk meer. Volgens de chef werkplaats is waarschijnlijk de ECM unit (motoraansturing) ook gesneuveld door de kortsluiting. Hij gaat nu zoeken naar een vervangende (liefst gebruikt).
Zou dit de meest waarschijnlijke oorzaak zijn, of zijn er andere mogelijkheden? Zou niet gewoon de bobine gesneuveld kunnen zijn? Het lastige is dat ik natuurlijk niet precies weet wat er allemaal is onderzocht en uitgesloten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Shit zeg, dat is vervelend!
Maar is het geen idee om even te zien wat er gebeurd als je de bobine van cilinder 1 en 3 omwisselt? Dan weet je of het in de aansturing van die bobine zit, of aan de bobine zelf.
Trouwens, die bobine krijgt toch zijn puls van een centraal punt en toch niet van de ECU?
Domme vraag: Een 960 heeft geen verdelerkap? Die stuk is?
Waar komt die puls eigenlijk vandaan?
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Hallo Eric,
dat is balen, zeg.
De zespitters in lijn hebben per cilinder een bobine dus dat kun je eenvoudig controleren. Zou ik inderdaad eerst doen voordat je de ECM unit gaat vervangen.
En kijk vooral even op de duitse e-bay als dat moet gebeuren. Daar vond ik in no-time ook een ECU voor de Turbo van Maarten voor een schappelijk prijsje.
In ieder geval succes en toch een fijn weekend.
Groeten, Jan.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Zo'n ecu heb ik enige maanden geleden aan medelid Co verkocht.
Misschien de moeite waard om even te vragen, al weet ik niet hoe snel
je 'm dan hebt, en of hij 'm niet op reserve voor zichzelf wil houden.
Anders is het wel een idee om daarmee te testen (overigens, dat kan met
elke ecu van een drieliter 960 tot modeljaar 1996, die ecu's moeten de
motor normaal aansturen).
Bobine of eventueel vonkversterker
klinkt me ook niet onwaarschijnlijk in de oren: als de ECU een klap
krijgt verwacht ik eerder dat hij op drie cilinders zou lopen (er
worden twee banken injectoren aangestuurd) of helemaal niet. Aan de
andere kant: je hebt nogal kortsluiting gehad natuurlijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Willem van Strik lidnr 328 schreef :
Zo'n ecu heb ik enige maanden geleden aan medelid Co verkocht.
Ah, daar is ie gebleven. Weet je inmiddels hoe die ECU losmoet van het chassis? Op zich wel handig in dit geval om te weten, anders valt er weinig te testen / aan te sluiten.
Eric; succes met het gedoe!
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
De auto is nu het weekeinde aan het logeren in de garage, dus het valt niet mee om er zelf aan te sleutelen, als ik dat al zou willen en kunnen. Ik mag toch hopen dat de dealer er voldoende verstand van heeft om de dingen die jullie noemen ook te proberen...
Overigens vertelde de chef mij dat gebruikte ECU/ECM's bij deze oude modellen gelukkig geen probleem zijn om uit te wisselen. Bij de nieuwere auto's schijnt de startblokkering in de ECU te zitten en samen te werken met de sleutel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hey Eric,
dat is balen zeg! Sterkte!
Groet, Boy
- Marco
- Nieuw lid
-
<p class="MsoNormal">
Zoals Willem en anderen al aangaven, in eerste instantie ter controle de nummer drie
bobine en de voorste eindtrap (zijkant bolling van het inlaatspruitstuk)
vervangen. Makkelijk tweedehands te bemachtigen en kost geen vermogen. Waren er
trouwens ook nog zekeringen gesprongen, dan wel andere gevolgen van de kortsluiting?
<p class="MsoNormal">
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eric Bakker schreef :
De auto is nu het weekeinde aan het logeren in de garage, dus het valt niet mee om er zelf aan te sleutelen, als ik dat al zou willen en kunnen. Ik mag toch hopen dat de dealer er voldoende verstand van heeft om de dingen die jullie noemen ook te proberen...
Overigens vertelde de chef mij dat gebruikte ECU/ECM's bij deze oude modellen gelukkig geen probleem zijn om uit te wisselen. Bij de nieuwere auto's schijnt de startblokkering in de ECU te zitten en samen te werken met de sleutel.
de tip is als gegeven, maar laatst zag ik ook voor weinig een ECU op ebay van jouw model