help de boordcomputer
- V700 register
- Nieuw lid
-
Best Mensen,
Hartelijk dank voor al jullie reacties.
Gisteren probeerde ik het nummer te vinden van de jetronic, maar die zat net achter de bevestigingsbeugel en het begon al donker te worden. Dus wat doe je... toch maar even starten. En denk wat. Het oude grdrag was weer terug
starten aanslaan en afslaan. starten aanslaan en blijven lopen.
Wat is er nu mis. Is het mogelijk de computer te testen met het ledjes systeem, en zoja wie heeft dat in de buurt van Houten. Kan het toch zijn dat het de temperatuursensor is??
Overigens hoor ik wel linksachter de pomp aanslaan bij de eerste keer starten en afslaan. Klopt het dat je die hoort?
De auto is uit oktober 1997 model 1998. Een 230FK met Gas G3.
Alvast weer bedankt voor jullie advies.
groeten uit Houten
Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kompagne schreef : Wat is er nu mis. Is het mogelijk de computer te testen met het ledjes systeem, en zoja wie heeft dat in de buurt van Houten. Kan het toch zijn dat het de temperatuursensor is??
Maar wel een tester met LED-jes.
Kijk even of je een OBD plug in je auto hebt (onderin het vak in de middenarmsteun, of onder het plastic klepje voor de automaatpook (tussen pook en asbak).
Ik weet niet 100% zeker of je hem kunt uitlezen, maar wellicht dat Willem van Strik er iets over kan melden. Hij leest EZ116K en LH2.4 Jetronic, ik dacht dat dat bij jouw model ook moest kunnen.
Als je langs wil komen om hem te testen, maken we er even een afspraak voor, indien gewenst.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo,
Ik heb een OBD aansluiting onder de armsteun. Mijn Jetronic heeft de volgende nummers:
9125465 001 en 0280 000 984
Bas, ik kan denk niet woensdagmiddag bij je langskomen? Maar misschien is er iemand in de buurt van Houten?? onder Utrecht.
groeten Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ad,
ik zit morgen in Culemborg, niet ver van houten. Ik wil wel even de tester meenemen. Je moet wel even naar Culemborg komen, want ik heb geen mogelijkheid naar Houten te gaan.
Hoor het wel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Althans, iemand met dezelfde problemen, meldde zich op brickboard, al een tijdje terug.
Het bleek het brandstofpomprelais te zijn, wat op zich niet ondenkbaar is.
Effe doorsolderen van de contacten zou wel eens kunnen helpen.
Het is het witte relais in de relaistray achter de asbak. Om hem eruit te krijgen zul je het opbergvakje even moeten verwijderen om erbij te kunnen. Nummer kan ik even niet vinden.
De witte plastic behuizing kun je eraf peuteren, en de contacten met een vergrootglaasje bekijken. Meteen doorsolderen kan natuurlijk ook.
Overigens vond ik op Volvo-Forum.nl eenzelfde melding als met jouw auto, ook daar is het brandstofpomprelais vervangen, waarna het euvel was verdwenen.
Ja, ik ben morgen thuis, maar naar verwachting slechts beschikbaar tussen 13:00 en 15:00, ik heb papa-dag en de tijd die ik voor je vrij kan maken, hangt dus een beetje af van het slaapritme van de kleine.
Morgenavond zou ook prima zijn, dan vanaf half 8.
Ik verwacht trouwens dat de OBD-lezer ook op jouw auto werkt. Het is vanaf 1997 een OBDII connector, dus met PC uitleesbaar.
Tot en met 1997 zat er een OBD-plug in die je niet met de PC maar wel met 'mijn' steker kan uitlezen.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Inderdaad was het brandstof relais de boosdoener.
Bij mij herkende je het aan het volledig uitgaan van de schakelknop benz/LPG kan ik mij herinneren.
Ik heb altijd een extra relais in de wagen liggen want ik ben denk ik niet vaak stil komen te staan maar wel drie keer dat ik mij herinner met een defect relais.
Effe proberen dus maar.

Groet

- V700 register
- Nieuw lid
-
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Want mijn 1997 945 alsmede mijn vorige 1998 945 had een wit relais.
Kennelijk zijn er dus meerdere mogelijkheden.
Groet
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Dus Ad, kijk eens achter de asbak welk kleur relais jij hebt.
Ik ben benieuwd!
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verkeerd voorgelicht.
En om de verwarring compleet te maken, in jouw 1998-er zit een computer die slechts met een scantool uit te lezen zou zijn, volgens een OBD-info website.
Tenzij je zeker weet dat er een LH2.4 en/of EZ116K in zit, kunnen we het eens testen.
Brandstofpomprelais is de hoofdverdachte en dan heb je trouwens niets aan een tester, want dat wordt niet als fout geregistreerd in de ECU's.
Ik heb de testers bij me op de sleuteldag in Gorinchem.