Hoe lang duurt een koppakking vervangen s90 3.0

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 17:13 #1178015 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet helemaal
Niet helemaal: inrijden gaat over het op elkaar inslijpen van zuigers en cilinderwanden, en kleppen en zittingen. Feitelijk dus het draaiende gedeelte waar "de scherpe randjes" af moeten slijten. hiervoor wordt traditioneel twee periodes van 1000 km voorgeschreven waarin je rustig aan moet rijden. Na alleen een verse koppakking heb je hiermee niet te maken, na een revisie wel.

Inleren gaat over het computersysteem: dat analyseert de informatie die het krijgt over de verbranding en past aan de hand daarvan inspuiting etc aan. De historie aan informatie die de computer heeft opgebouwd gaat verloren elke keer dat je de accu lang genoeg loskoppelt, en moet dan opnieuw opgebouwd worden. Dat is het "inleren" en zorgt ervoor dat de motor na verloop van tijd weer soepeler zal lopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 18:33 #1178022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou!

Hoop idd dat hij nog moet inleren :-)

De dealer had de auto bij mijn vrouw thuis gebracht (nette service) en hielden een heel technisch verhaal over dat ze de auto niet lekker op gas kregen en je dat merkte door het schudden als hij stationair op gas liep.
En dat is zeker zo, al is het niet vervelend schud hij wel.

Wat ze tegen mij zeiden was dat hij alleen op lpg niet lekker liep en schudde, maar op benzine schud hij net zo dus het verhaaltje dat het volgens de dealer aan m,n lpg installatie ligt lijkt mij onwerkelijk omdat hij op benzine exact maar dan ook exact hetzelfde loopt... en er voor de reparatie niets aan de hand was met de lpg installatie.

Verder loop hij wel lekker en merk ik eigenlijk niets. Alleen heeft hij nooit geschud anders dan dat als hij op 5 poten liep door een natte bougie maar zodra die droog was liep hij muis stil en super strak... dat muisstille is ook redelijk verleden tijd, hij maakt geen herrie maar is ook niet muisstil

Hij loopt trouwen als hij ie in z,n P staat wel redelijk hard stationair, zo'n 1200 toeren of is dat normaal?

+ dat er op mijn echt smetteloze creme matten aan de bestuurders kant 2 dikke smeer vlekken van het instappen zaten, geeft mij een gek en geen goed gevoel.

Het lijkt wel of een stageloper die nog nooit een 3.0 24v heeft gezien de pakking heeft vervangen en hem heeft afgesteld....

Ik ben absoluut geen zeikert, maar dit voelt en ruikt naar.... hmmm.... iets niet goeds zeg maar :-)

Heb ook nog geen rekening die word na gestuurd.

Ik ga morgen eens bellen met de dealer om te vragen wat ze er aan gaan doen...

Wat vinden jullie?

G.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 19:46 #1178025 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic analyse van het probleem.

Hallo G.,

ik ben zelf ook in het bezit van een s90 op gas. Vergewis je er eerst van dat de motor op benzine trillingsvrij loopt. Pas dan moet je het probleem bij de gasinstallatie zoeken. Overigens welke installatie heb je er in liggen? Een LPI systeem of dampgas?

Zelf heb ik een s90 met een dampgasinstallatie en 45000 km na inbouw begon de motor stationair wat te schudden. Op benzine liep ie perfect. Bij controle zijn de inspuitmodules van de gasinstallatie vervangen en loopt ie ook op gas weer als vanouds.

Heb je een LPI installatie dan dien je de injectoren goed te controleren en de inspuitpomp die in de tank zit.

Deze motoren hebben per cilinder een aparte bobine en na 200000 km willen die door kleine scheurtjes ook weleens problemen geven, waardoor de motor onregelmatig gaat lopen.En uit je verhaal blijkt dat ie niet goed loopt op benzine dus dit probleem dient als eerste opgelost te worden, voordat je aan het gas systeem gaat sleutelen. Laat zekerheidshalve nog even een compressietest doen. Dan weet je in elk geval dat het probleem niet dieper in de motor zit.

En je stationaire toerental is te hoog. Mijn auto loopt stationair rond de 600 toeren en dan hoor en voel je hem eigenlijk niet draaien. Moet je echt op de toerenteller kijken of ie nog loopt. 

Dus naar mijn mening heeft de dealer zijn werk niet geheel goed gedaan, ze hadden hem nooit terug moeten geven als ie ook op benzine niet goed draait. Mijn advies is om met de huidige situatie geen genoegen te nemen en morgen direct terug te gaan en zeg ze dat je na deze reparatie verwacht dat de auto op benzine weer perfect dient te draaien. En laat hem daar achter en ga er niet mee rijden want er is iets niet goed en dat moet dus eerst opgelost worden. Voorkom je ook een welles nietes spelletje mee achteraf.

Succes en nog even volhouden want als je motor straks weer helemaal piekobello loopt, dan is het puur genieten, zo'n zescilinder.

Groeten, Jan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 19:56 #1178026 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verhaal halen.

Het is toch van de zotte dat je een prima stationair lopendeauto aflevert en hem op 5 poten terug krijgt?

Het kan natuurlijk dat hij "nog moet wennen" maar een nieuwe mattenset lijkt me geen discussiepunt, die moeten ze gewoon regelen!

Succes morgen.

ps: ze hebben toch niet ergens een kabeltje van de bougie/bobine vergeten aan te sluiten hoop ik? Dat is een trend, de laatste tijd als ik zo om me heen luister.....

Bij ons naast ook: auto liep niet helemaal lekker, en heel hoog stationair. Buur zet hem langs de kant en af en belt de ANWB. Die trekt de CIS-klep los en legt uit hoe je met 3500 toeren kunt wegrijden in zijn 2.
5 kilometer verder, weer stil. Weer ANWB erbij, een ander, die de auto naar huis laat slepen.
Ik stel buur voor even te kijken, je weet nooit, en inderdaad: Twee van de 4 bougiekabels lagen een beetje los op de plek waar ze min of meer hoorden. De gaskabel was uit de huls geschoten en bleef daar hangen, inderdaad flink gas-gevend. Teruggeduwd, CIS-klep erop starten en hij draaide weer mooi voor zover een BMW318s mooi kan lopen.

Maar goed, vandaar, wellicht ligt er iets los, dat wilde ik ermee zeggen......... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 20:54 #1178029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank!

Dank jullie wel voor het advies....

Ik ga morgen zeker even langs... denk eerder bellen omdat ik vroeg weg ben en sávonds weer laat terug.
Maar ga er zeker wat mee doe, het voelt inderdaad erg gek.
Balen allemaal want vond het al erg dat ik 6 dagen m,n auto kwijt was omdat zoals ze zeiden (maandag ochtend) ze hem niet aan de praat kregen... begint nu terwijl ik dit schrijf een lichtje te branden... ik kreeg m,n auto niet omdat ze hem niet aan de praat kregen en op dinsdag krijg ik een auto terug die niet lekker loopt... hmm

Nou ik ga het morgen wel regelen, neem aan dat ze het gewoon gaan regelen en anders heb ik nog een mooie troef in handen... namelijk een rekening van rond de 1200 euro die dan gewoon niet betaald word... waarmee ik dan een andere dealer het werk kan laten opknappen.

Normaals bedankt en word dus vervolgt!

GR,

G

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 22:47 #1178052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Problem.

Die rekening niet betalen lijkt een leuke optie, maar je hebt geen bewijs en je zult juridisch aan het kortste eind trekken.

Je kunt natuurlijk wel kijken wie de langste adem heeft........

Lastige is, dat je geen bewijs hebt dat de auto naar jouw mening perfect liep (maar niet koppelde) vóór ie naar de garage ging, en dat nu niet meer doet.

Geloof me, ze hebben in die garage meer getuigen dan dan je denk, als het zover komt.

Overigens zou ik er de voorkeur aan geven dan maar donderdag langs te gaan, want bij telefoneren boek je denk ik minder succes en je kunt niet aan iemand zien of ie zegt wat ie hoort te zeggen. Maak een afspraak met de werkplaats-chefmonteur (telefonisch) en spreek dan af op een moment dat je er een uurtje voor vrij hebt. Ga met hem om de tafel zitten en vertrek niet voor er afspraken vastgelegd zijn.

Die rekening gaat toch pas over 6 weken naar de deurwaarder. 

Je kunt zolang je redelijk blijft denk ik een heel eind komen.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 22:56 #1178054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic deel mee eens

Baseman schreef :
Die rekening niet betalen lijkt een leuke optie, maar je hebt geen bewijs en je zult juridisch aan het kortste eind trekken.

Je kunt natuurlijk wel kijken wie de langste adem heeft........

Lastige is, dat je geen bewijs hebt dat de auto naar jouw mening perfect liep (maar niet koppelde) vóór ie naar de garage ging, en dat nu niet meer doet.

Geloof me, ze hebben in die garage meer getuigen dan dan je denk, als het zover komt.

Overigens zou ik er de voorkeur aan geven dan maar donderdag langs te gaan, want bij telefoneren boek je denk ik minder succes en je kunt niet aan iemand zien of ie zegt wat ie hoort te zeggen. Maak een afspraak met de werkplaats-chefmonteur (telefonisch) en spreek dan af op een moment dat je er een uurtje voor vrij hebt. Ga met hem om de tafel zitten en vertrek niet voor er afspraken vastgelegd zijn.

Die rekening gaat toch pas over 6 weken naar de deurwaarder.

Je kunt zolang je redelijk blijft denk ik een heel eind komen.

je zult wel iets moeten betalen, want ze hebben er aan gewerkt.

Maar ze hebben het niet goed opgelost. en daar is een rechter ook gevoelig voor. de klacht waarvoor je hem bracht was ook helder hij liep goed maar koppelde niet.

NOG belanrijker is wat Bas al aangeeft. ga praten, probeer het op te lossen, dat geeft voor beiden een bevredigend gevoel op.

Als ze dan toch blijven klootviolen, vertel je dat je de rekening nog even "vasthoudt"totdat het probleem is opgelost.

als je dat op een normale manier doet zijn ze vast gevoelig voor je argument. Ga zij dreigen met weet ik wat, (dan weet je meteen ookwaarom je dat niet moet doen), stap je op enzweg je dat je terug komt op een ander moment.

Overigens betaal niet, NOOIT, aan een incasso bureau. en ook niet aan een op een deurwaarder gelijkend incassobureau. en ga ook nooit in dit geval, akkoord met extra incassokosten. Eerst er uit komen en dan betalen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2007 07:53 #1178065 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Door elkaar
Volgens mij halen Jeroen en Bas even twee auto's door elkaar. Deze hier had een lekke koppakking, en is daravoor naar de dealer gebracht.

De V90 van mjvhs heeft speling op het vliegwiel en koppelt daarom niet goed.

Dat een auto niet zo perfect meer loopt na het wisselen van een koppakking kan voorkomen (er moet tenslotte nogal wat gedemonteerd en gemonteerd), en is iets dat de dealer zal moeten oplossen. Inderdaad teruggaan.

Het kan overigens iets heel stoms zijn als valse lucht. Zijn de injectoren eruit geweest? Zo ja, zijn ze met nieuwe rubber ringetjes teruggezet? Een testje met remmenreiniger rond de injectoren kan helpen, verandert het toerental dan zit daar in ieder geval iets niet goed.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2007 07:54 #1178066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zover komt het hopelijk niet...

Ik ken de mensen daar redelijk goed omdat ik er al jaren kom en heb niet het idee dat het zover komt hoor...

Ik ga vandaag wat eerder naar huis zodat ik even langs kan gaan, persoonlijk praten is inderdad beter!
En neem aan dat we er als volwassen mensen uitkomen want dat zijn we tenslotten allemaal... hoop ik :-)

nogmals bedankt en later meer!

G

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2007 10:12 #1178077 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik kan vanmiddag langskomen...
Ik heb even gebeld met chef werkplaats zoals dat zo mooi heet :-)
<div>

</div>
<div>
En die zei dat hij idd goed moet lopen op benzine en al helemaal niet zo hard stationair mag lopen en dat hij er persoonlijk naar gaat kijken vanmiddag... dus heb goede hoop! 
</div>
<div>

</div>
<div>
Later meer...
</div>
<div>

</div>
<div>
G
</div>

Moderators: Jerry Stam