Koppeling zit te diep
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb je helemaal gelijk in Wouter,
Mijn koppeling zit er nu 80.000 km in. Bij die reparatie, precies een jaar geleden, heb ik er géén nieuwe bedieningsgaffel ingedaan. Ik vond dat de platen toch wel erg snel versleten, gezien de slaglengte die ik na een jaar tuffen over had. (en dat zonder voetje op het pedaal als het niet nodig is..) Een paar bijzonder goede ogen
Bij de volgende drukgroepvervanging, is de gaffel ook pas aan de beurt en dat is nu weer een geruststellende gedachte...
Groet, Boy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij, en ik sleutel nog maar zo'n 30 jaar gaat je koppelingspedaal juist omhoog als je koppeling slijt, als ie dus beneden zit is het een teken dat je koppeling hartstikke goed is, als ie niet goed vrij komt en je zet daar een langere kunststofprop in kan dat dus absoluut geen kwaad, het schakelt alleen beter, als je echter de koppeling vervangt moet je ook even de rest van het koppelings mechaniek nakijken op extra slijtage, en op een aantal punten effe lekker invetten, doe je dat niet dan krijg je de problemen zo als jullie die nu ervaren, het is dus een kwestie van goed kijken en op tijd versleten delen vervangen, ik heb net mijn 740 met 510.000 op de klok voorzien van een nieuwe bak, en omdat ik de boel dan toch bloot heb liggen, heb ik gelijk een nieuwe krukaskeerring een nieuwe koppeling en de heleboel nagekeken en op eventueele stijtages ook even langsgegaan met een pot never suize, duurt misschien een paar minuten langer, maar ik weet nu zeker dat alles weer perfect is en wat denk je koppeling zit gewoon in het midden. Je kunt dus wel ingewikkeld doen, maar als je gewoon effe kijkt kun je meestal wel zien wat er verkeerd is.
Groeten, Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tijdens mijn inspectie van de koppeling kwam ik erachter dat de klemconstructie waarmee de gaffel op de kogel rust is afgebroken. Het ziet er naar uit dat je deze kan vervangen via de opening waar de gaffel door naar buiten steekt (zonder de versnellingsbak te hoeven demonteren) Weet iemand of deze klem/veerconstructie los verkrijgbaar is.
Gr.
Derk
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ook bij het monteren van een compleet nieuwe originele koppeling blijkt dat soms verlenging van de drukstang nodig is. Ik heb al verscheidene malen geconstateerd dan de plunjer te ver uit de cilinder komt. Met een langere stang voorkom je dit dus.Adrian schreef : Door verlenging van de prop komt de gaffel in ruststand in een andere positie. De te korte beweging van de koppeling wordt veroorzaakt door de slijtage punten van de gaffel(3x), druklager en drukgroep. De verlengde prop compenseert deze slijtage. JanV heeft er recent een aardige uitleg over gegeven. Staat hieronder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een aantal jaren geleden heb ik ook de koppeling vervangen (origineel Volvo dealer) en sindsdien ligt het aangrijpingspunt ook vrij diep. Na 150000 km is het punt nauwelijks veranderd, dus hydraulisch wordt er wel nagesteld. Ook zit er wel wat speling op het draaipunt van het pedaa, maar niet overmatig. Naar mijn idee heeft alleen de lengte van de pen waarop de gaffel draait invloed op het aangrijpingspunt. Ik herinner mij niet dat die afstelbaar is.
Ik wilde ook al de drukstift gaan verlengen, maar vond het raar dat zoiets nodig is bij een nieuwe koppeling en of er niet iets anders aan de hand zou zijn.
Als je de drukstift van de gevercilinder verlengt, hoeveel maak je die dan langer? Ik denk erover om even een kunststof verlengbusje te laten draaien en dat op het einde van de drukstift te zetten. Of heb je een andere tip?Rob
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ik ga maar eens een paar van die stiften instelbaar maken. Mijn Amazon heeft dat per slot van rekening ook. De verstelling moet toch wel een mm of 5-10 zijn. Als de stift te kort is zie het manchet ook uit de cilinder komen. Dat kun je mooi zien als je het beschermrubbertje wegneemt. Je moet dan wel even iemand hebben die de koppeling intrapt.Rversteeg schreef : Timen, ik ben blij dat je die opmerking maakt.
Een aantal jaren geleden heb ik ook de koppeling vervangen (origineel Volvo dealer) en sindsdien ligt het aangrijpingspunt ook vrij diep. Na 150000 km is het punt nauwelijks veranderd, dus hydraulisch wordt er wel nagesteld. Ook zit er wel wat speling op het draaipunt van het pedaa, maar niet overmatig. Naar mijn idee heeft alleen de lengte van de pen waarop de gaffel draait invloed op het aangrijpingspunt. Ik herinner mij niet dat die afstelbaar is.
Ik wilde ook al de drukstift gaan verlengen, maar vond het raar dat zoiets nodig is bij een nieuwe koppeling en of er niet iets anders aan de hand zou zijn.
Als je de drukstift van de gevercilinder verlengt, hoeveel maak je die dan langer? Ik denk erover om even een kunststof verlengbusje te laten draaien en dat op het einde van de drukstift te zetten. Of heb je een andere tip?Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een 740 GL sedan met een ouderwetse koppelingskabel.
Deze is afgelopen jaar 2x bijgesteld maar ben nu aan het einde van de afstelschroefdraad (bij de bak).
Daarom moet ik nu helemaal onderin trappen om hem nog vrij te krijgen (na afstellen was dit iedere keer verholpen, maar nu dus geen schroefdraad meer).In een file lukt het soms niet eens meer om de bak vrij te krijgen en moet ik de motor afzetten, terug naar de vrij en dan weer starten. Éénmaal afgekoeld gaat dit weer redelijk.
Betekent dit nu einde plaat? Of is er nog een truukje om dit uit te stellen?
Ik wil hem overigens sowieso binnenkort vervangen maar heb nu al andere kosten (remmen, uitlaat, etc).
Update:Gisteren nog eens onder de auto gekropen. De koppelingskabel blijkt toch nog iets strakker gesteld te kunnen worden en nu ontkoppelt de auto weer ongeveer bij een halve slag.Als ik kijk naar het eerdere stellen, is er nog voor zo'n 15.000 - 20.000km aan schroefdraad over. Toch maar het spaarvarken goed blijven vullen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben nieuw hier op het forum. Een schat aan informatie tref ik hier!
Mijn koppeling van de m90 bak komt ook veel te vroeg op. In z'n 1 en acheruit schakelen gaat erg moeizaam. Reeds een volledig nieuwe koppeling en 2 massa vliegwiel laten monteren, hoofd cilinder is ook al vervangen. Ik begrijp dat de koppeling niet is af te stellen. Heeft iemand een idee wat een oplossing kan zijn. Ik lees e.a over een kunststof prop? Is dit een origineel onderdeel, en heeft iemand een tekening waarop dit onderdeel afgebeeld staat?
Alle hulp is meer dan welkom, ik wordt erg moe van dat stroeve schakelen. De koppeling komt echt meteen op bij het loslaten van het pedaal.
Hartelijk dank!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob