Horten en stoten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 14:48 #1173839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasklep sensor
Ik zou zeggen: je gasklep sensor staat niet helemaal goed. Normaal gesproken moet bij een fractie verdraaien van de gasrol de schakelaar al klikken, waardoor de computer 'weet' dat er geen sprake meer is van stationaire loop. Als de gasklep sensor iets verdraaid is, kan je rond de 1200 toeren idd last van bokken krijgen, had ik ook bij mijn vorige 740.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 14:56 #1173841 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Toeval? Ook 214-21

Hallo Wouter

Daar zal ik later eens naar kijken. De kids van m'n broer z'n vriendin komen zo. O ja, en die vriendin natuurlijk ook.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 14:59 #1173842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Staat erbij, in de tekst dan

Je moet trouwens dus de pigtail-diagnose paginas hebben, niet de OBD.

Je kreeg op LH2.4 storing 2-3-2:

2-3-2
Adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens

Lambdasensor aan vervanging toe? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 20:21 #1173863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gefeliciteerd
Met je verjaardag, verder heb ik helaas niets zinnigs te melden over het onderwerp

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 20:55 #1173865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda

Waarom toch steeds de lambda sonde als oorzaak.. do not blame the messenger! want dat is alles wat de lambda sonde is, de boodschapper van het euvel.

LH 2.4 is een geregeld systeem. De code zegt iets over de regeling als geheel, namelijk over de werking van de regeling, niet over 1 van de componenten individueel. De code betekent heel eenvoudig dat de regeling probeert het mengsel correct te krijgen maar niet meer verder kan corrigeren, hij loopt tegen z'n regelgrenzen aan. Dat ie de code op stationair geeft kan er op duiden dat de gasklep schakelaar niet goed staat afgesteld of niet goed werkt. De computer denkt dan dat je nog stationair doet maar inmiddels geeft je al fors gas. Het kan ook zijn dat je een valse lucht probleem hebt (= te veel brandstof op een turbo, te weinig op een normaal aangezogen motor) of dat je te weinig brandstof krijgt door een of andere oorzaak. Ik ben er van overtuigd dat valse lucht problemen heel veel voorkomen omdat ze op veel plaatsen kunnen optreden, slangen slecht, oud kunnen worden, slangenklemmen soms te slecht aangedraaid worden (turbo's). Gelukkig zijn deze problemen met wat systematisch speurwerk goed te vinden en goedkoop op te lossen.

Proficiat met je verjaardag Mathy! (en misschien ook wel met dit zoek puzzeltje in de auto ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 21:09 #1173866 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda.

Ik had er ook het er ook bijgezet, zodat er doorgemeten kan worden of ie aan vervanging toe zou kunnen zijn.

Dat ding moet (meen ik ergens gelezen te hebben) om de 60000kms vervangen worden, nou, dat doet hier denk ik niemand.......

Vandaar een aandachtspuntje.

Inderdaad klopt er iets niet met de mengselverhouding. evenwel kan het toch zijn dat de lambda bijvoorbeeld niet voorverwarmd, waardoor er een verkeerde waarde doorkomt op het management.

De Lambda mag dan wel signaalgever zijn, maar in sommige gebvallen ook de daadwerkelijke boosdoener.

Om uit te sluiten of dat het geval is, zou ik hem toch even doormeten.

Enne Mathy: Van harte proficiat. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2007 16:14 #1173900 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic klikspaan

Hallo Volvisti

Allereerst bedankt voor de felicitaties.

Ik heb net even naar de gasklepschakelaar gekeken. Zodra die verdraait, hoor ik een klik. Dus dat schijnt goed te gaan. Al moest ik tot m'n verbazing vaststellen, dat er op dat moment al bijna een centimeter afstand zit tussen gasrol en aanslag. Maar gezien de constructie kan dat niet anders.

Weet iemand zo uit z'n hoofd waar de test voor de lambdasonde staat?

BTW ik heb al een tijdje het idee, dat m'n klepstoters lang herrie blijven maken. En soms even stil zijn om vervolgens weer van zich te laten horen (tijdens dezelfde rit). Hoe kan ik vaststellen of het werkelijk de klepstoters zijn. Ik meen dat Co het ooit over ATF heeft gehad, maar dan zou ik na een tijdje olie moeten verversen en da's eigenlijk net gebeurd. En met momenteel nog geen 16000 km per jaar duurt het ook nog een tijdje voor de volgende verversing aan de beurt is.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2007 16:48 #1173902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ATF

Als je net hebt ververst, kun je het er evengoed bijgooien, maar dan moet je het een beetje beperken dus bv 1/4 litertje erbij gooien, overigens kan het ook zijn dat je niet de goeie olie erin hebt zitten, te dik dus, Ik heb net m'n 960 3,0 24V ververst en daar moet volgens Nordicar een shell 10w40 halfsyntheet in, althans dat doen zij,

ik heb hem opgezocht in de Kroon lijst, omdat dat het huismerk van mijn groothandel is en die zeggen dat er een 0w40 of 5w40 Kroon Emperol volsyntheet in moet, omdat ik zeer goeie ervaringen heb met het Kroon lijstje, ook met kritieke auto's, zoals een 1300 Opel Kadett, die bij verkeerde olie gelijk z'n nokkenas moert, heb ik deze er maar in gegooid, overigens kwam er hele dikke drab uit, dus een hoge viscositeit, zoals 20w50 ofzo, wat ik er nu in gegooid heb is net water. Als ik start hoor ik in ieder geval geen klepje tikken, dus ik ben gelukkig.

Groeten, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2007 17:01 #1173903 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic test voor een lambda sonde

Mathy,

Als je het draadje van de lambda sonde even op zoekt, dat zit rechts tegen het schutbord, met zo'n rond rubbertje eromheen, dan schuif je dat even terug, zodat je het ampklemmetje kunt zin, nu zet je daar een goeie Voltmeter op, dus niet zo'n goedkope, en sluit hem aan, nu start je de auto en na ongeveer 30 seconden komt je auto in z'n lambdaregeling, als ie dat doet moet de spanning vanaf de lambda sonde tegen massa gemeten rond de 1 Volt schommelen, mag 0,7, a 1,3 Volt zijn doet ie dat is ie goed, geeft ie bv 0,1 Volt aan of 0 is ie stuk, je mengselregeling gaat dan veel te rijk staan omdat ie niet terugregelt, op zich werkt dat stukje regeling niet zo ingewikkeld, je stationair toerental wordt gemeten op het moment dat je gasklepschakelaar op z'n 0-stand staat, dit wordt bijgeregeld met de CIS-klep, die regelt dus het teoerntal, als je onder de 3000 toeren draait werkt je lambda regeling en deze meet het mengsel voor de Katalisator, te  rijk (boven1 Volt) is injectors korter laten pulsen, te arm (onder 1 Volt) is langer laten pulsen, de ECu regelt dat allemaal.

Groeten, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2007 20:00 #1173914 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet goed

Mathy schreef :
Hallo Volvisti

Allereerst bedankt voor de felicitaties.

Ik heb net even naar de gasklepschakelaar gekeken. Zodra die verdraait, hoor ik een klik. Dus dat schijnt goed te gaan. Al moest ik tot m'n verbazing vaststellen, dat er op dat moment al bijna een centimeter afstand zit tussen gasrol en aanslag. Maar gezien de constructie kan dat niet anders.

Dat lijkt me toch niet helemaal goed hoor. Want dat betekent dat de gasrol dus blijkbaar nooit tegen de aanslag aan komt, als ik het goed begrijp? Dus ook niet bij volledig loslaten van de gasrol? Dat klinkt alsof men ooit een laag stationair toerental heeft 'gecompenseerd' op een verkeerde manier.

Moderators: Jerry Stam