Horten en stoten

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2007 01:57 #1061079 door Mathy van Nisselroy
Horten en stoten is gemaakt door Mathy van Nisselroy

Hallo Volvisti

Vanavond heb ik de auto van m'n broer mogen afslepen (3 serie uit München en 1995). De koelvloeistof wilde er partou niet in blijven zitten. Ergens onder aan de radiator loopt het eruit. Het zag er naar uit, alsof die ergens kapot is. Met als resultaat dat we hem naar de garage gesleept hebben.

Helaas heb ik onderweg gemerkt, dat de auto af en toe begint te bokken. Ik heb het gevoel, dat de CIS-klep te veel/snel reageert. Dus te hard open en te hard dicht gaat. Da's niet handig als je vanwege allerhande omstandigheden (niet alleen bij afslepen) langzaam moet rijden. Is hier iets tegen te doen? Ik heb het idee, dat het vooral optreedt zo rond de 1200 toeren.

Groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2007 02:53 #1173678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foutcodes

heb je foutcodes?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2007 12:11 #1173695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CISklep ?

Waarom zou de CISklep de verdachte zijn ? Die regelt toch alleen het stationaire toerental om afslaan te voorkomen ?

Maar als ik goed lees, begrijp ik dat jij met je auto langzaam hebt gereden. Misschien heb je gewoon te weinig toeren gemaakt en dattie daardoor is gaan bokken. De Volvo-motoren kunnen toch best 3000 toeren maken als je iemand sleept. Dan heb je ook goede doorstroming van koelwater.

Verder rijdt de auto weer normaal, nu ?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2007 23:17 #1173808 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bokken, zonder geiten

Hallo Mark

Hij (B234F) bokte niet omdat ik te weinig toeren draaide. Want vaak bokte hij ook niet bij dat toerental. Ik stond overigens versteld van de trekkracht onderin. Je trekt toch ruim tweeeneenhalve ton door een redelijk glooiend (voor jullie, voor ons is het een licht glooiend) landschap.

CIS-klep omdat het versnellen en vertragen eigenlijk continue hetzelfde ging. Hij versnelt (afhankelijk van de gaspedaalstand) even snel en even lang als ie vertraagd.  En dat dus herhaaldelijk, tot ik de voet van het gas neem.

Groetjes

Mathy (die nog even moet zoeken naar het "zo lees in de foutcodes uit" verhaal)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 08:40 #1173818 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS-klep kan niet.

Die CIS-klep is echt alleen maar om het basistoerental van ik meen 500-550 te verhogen naar iets waarbij de motor wel lekker loopt.

Als je met stationair toerental de slang van (of naar) de CIS-klep dicht drukt, (platbektang, met doekje erom) zal je merken dat dat niet te voordele komt van rustig omwentenlen van het blok.

Verhoog je nu manueel het toerental door aan de gasrol te draaien naar bijvoorbeeld 1500 toeren, en je drukt dan de CIS-klep dicht, merkt je als het goed is geen toerenval.

Die storingscodes en tabellen en testtools en testschema's staan allemaal in een aparte rubriek in de DocBase, <a href="/node/12448" target="_blank">zie hier. </a>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 12:36 #1173830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet bokken....(met of zonder geiten)

Mathy,

je schreef: "Hij (B234F) bokte niet omdat ik te weinig toeren draaide. Want vaak bokte hij ook niet bij dat toerental"

Persoonlijk overtuigt dit mij niet van het niet-bokken. Als je auto zwaarder moet werken omdat de totaal in beweging te zetten/houden massa groter is (en dat is'ie in dit geval aanzienlijk) zou bokken bij een toerental waarbij die dat "normaal" niet doet heel goed tot de mogelijkheden kunnen behoren! Als je de cis verdenkt hebben we het toch over hele lage toerentallen, in ieder geval een toerental waarbij ik niet vind dat mijn B234F zo fijn loopt dat ik daarbij de motor zou willen belasten..

succes met je zoektocht,

&#160;

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 14:08 #1173833 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vergelijkbare omstandigheden

Hallo Hans

Onder volgens mij vergelijkbare omstandigheden heeft ie die avond ook vaak genoeg niet gebokt. Maar ik zal eens kijken of ik de foutcodes uit kan lezen. Of dat vandaag nog lukt weet ik niet. Ik vier vandaag dat ik 41 jaar geleden om 17:20 uur geboren ben.

Groetjes

Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 14:23 #1173834 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Storingscode gevonden

Hallo Volvisti

Ik heb een storingscode gevonden:

Op positie 2:

2-3-2

Op positie 6:

Continu knipperen (misschien door its te kort knopje indrukken?)

Daarna nog eens geprobeerd:

1-1-1

(geen storing dus op pin 6)

Meer pinnen zijn bij mij niet bezet. 

Nu nog even in de tabel kijken welke storing dat is. Ik hoop alleen dat Bas erbij heeft gezet welke tabel bij welke pinnen hoort.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 14:25 #1173835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Humpf....
Dat zal ik ook eens bekijken.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2007 14:29 #1173836 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 2-3-2 Brandstofregeling, lang, stationair

Hallo Volvisti

Het is deze "2-3-2 Brandstofregeling, lang, stationair" van de LH-Jetronic (de ontsteking kent geen code 2-3-2 volgens de tabel). Vraag is nu natuurlijk: "wat wil dat zeggen?"

Groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam