Nivomaten: Is dit normaal?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Vandaag heb ik voor m'n broer acht stuks "palissade" vervoerd. Het ziet van een afstandje een beetje uit als een rijtje houten paaltjes, maar het is gewoon beton. En flink zwaar. De auto zakte achter zover naar onder, dat een deel van de band in de wielkas verdween.
Nu weet ik sinds de laatste sleuteldag bij Jan Rooijens in Zaltbommel dat ik nivomaten op de auto heb. De hoezen zijn versleten, maar de auto zakt aan de achterkant niet in. Ook niet als ie twee weken stil staat. Ik moet er misschien bij zeggen, dat er geen gastank in ligt.
Maar tijdens de rit van de bouwmarkt naar (m'n broer's) huis is de auto niet of nauwelijks omhoog gekomen. En dat is toch wel een paar kilometer schat ik.
Mijn vermoeden is dus, dat de nivomat-schokdempers aan vervangig toe zijn. Kan ik dit professioneel laten testen? Of is er een test waardoor ik 100% zeker kan zijn of de nivomaten aan vervanging toe zijn?
BTW heeft het vervangen van de achterschokdempers invloed op de uitlijning? Als dat nodig is, komen er gewoon weer nivomat-schokdempers onder.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is normaalMathy schreef : Vandaag heb ik voor m'n broer acht stuks "palissade" vervoerd. Het ziet van een afstandje een beetje uit als een rijtje houten paaltjes, maar het is gewoon beton. En flink zwaar. De auto zakte achter zover naar onder, dat een deel van de band in de wielkas verdween.
MooiMathy schreef : Nu weet ik sinds de laatste sleuteldag bij Jan Rooijens in Zaltbommel dat ik nivomaten op de auto heb. De hoezen zijn versleten, maar de auto zakt aan de achterkant niet in. Ook niet als ie twee weken stil staat. Ik moet er misschien bij zeggen, dat er geen gastank in ligt.
Dat is minder mooiMathy schreef : Maar tijdens de rit van de bouwmarkt naar (m'n broer's) huis is de auto niet of nauwelijks omhoog gekomen. En dat is toch wel een paar kilometer schat ik.
Dat denk ik ook.Mathy schreef : Mijn vermoeden is dus, dat de nivomat-schokdempers aan vervangig toe zijn. Kan ik dit professioneel laten testen?
Niet dat ik weet, maar als ze goed werken mag je verwachten dat ze na het nemen van enkele drempels en bochten weer op niveau zijn. Zo niet, vrees ik een duur grapje. Deze tekst heeft Wytze ooit eens gepost. Mail hem eens voor aanvullend advies.Mathy schreef : Of is er een test waardoor ik 100% zeker kan zijn of de nivomaten aan vervanging toe zijn?
Bij Starre as niet, die kun je toch niet stellen, bij Multilink zou het kunnen, maar is niet echt noodzakelijk denk ik.Mathy schreef : BTW heeft het vervangen van de achterschokdempers invloed op de uitlijning?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat jij beschrijft had ik precies zo bij mijn auto toen ik hem kocht. Na vervanging van de nivomats was het probleem opgelost.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Helaas heeft Wytze nog steeds geen informatie op z'n site staan. Ik heb even gekeken op de site van Estate Services, maar die zijn het zo te zien nog niet elemaal met zichzelf eens wat ze voor nivomat-schokdempers moeten vragen.
Hmm, moet deze week toch even naar Avodie. Zal eens vragen wat ze daar kosten. Spaart i.i.g. portokosten.
Weet trouwens iemand of het verstandig is gelijk een aantal rubbers aan de achterkant te vervangen? Of zitten die gewoon in de montage-ogen van de nivomaten?
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Dan meet je de ruimte tussen onderkant spatbord en onderkant van je velg (niet tot de straat, dan meet je straks het inzakken van de luchtband...)
Hierna gooi je z'n 150 kg aan gewicht in de auto (achterin) en rijd je hetzelfde stukje nogmaals, Daarna meet je hetzelfde weer. Als het verschil groter is dan een centimeter of twee, drie (zo uit mijn hoofd), dan zijn je nivomats niet goed meer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wil je ze vervangen door normale schokbrekers, dan moeten ook de veren worden vervangen, want die zijn bij een nivomat lichter uitgevoerd, en om de wegligging te handhaven zoals die nu is moet er ook een stabilisator gemonteerd worden, het is dus niet gewooon een kwestie van schokbrekertjes omwisselen, maar er komt dus nog meer bij kijken.
Groeten,
Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met belading links 57 en rechts 58 cm. Zonder belading links 57 en rechts 60 cm. Nivomats vervangen? Eén of allebei?Willem van Strik lidnr 328 schreef : Als het verschil groter is dan een centimeter of twee, drie (zo uit mijn hoofd), dan zijn je nivomats niet goed meer.
- V700 register
- Nieuw lid
-