Nivomaten: Is dit normaal?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2007 23:09 #1060209 door Mathy van Nisselroy
Nivomaten: Is dit normaal? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Vandaag heb ik voor m'n broer acht stuks "palissade" vervoerd. Het ziet van een afstandje een beetje uit als een rijtje houten paaltjes, maar het is gewoon beton. En flink zwaar. De auto zakte achter zover naar onder, dat een deel van de band in de wielkas verdween.
Nu weet ik sinds de laatste sleuteldag bij Jan Rooijens in Zaltbommel dat ik nivomaten op de auto heb. De hoezen zijn versleten, maar de auto zakt aan de achterkant niet in. Ook niet als ie twee weken stil staat. Ik moet er misschien bij zeggen, dat er geen gastank in ligt.
Maar tijdens de rit van de bouwmarkt naar (m'n broer's) huis is de auto niet of nauwelijks omhoog gekomen.  En dat is toch wel een paar kilometer schat ik.
Mijn vermoeden is dus, dat de nivomat-schokdempers aan vervangig toe zijn. Kan ik dit professioneel laten testen? Of is er een test waardoor ik 100% zeker kan zijn of de nivomaten aan vervanging toe zijn?
BTW heeft het vervangen van de achterschokdempers invloed op de uitlijning? Als dat nodig is, komen er gewoon weer nivomat-schokdempers onder.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2007 23:24 #1166734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uiteenzetting

Mathy schreef : Vandaag heb ik voor m'n broer acht stuks "palissade" vervoerd. Het ziet van een afstandje een beetje uit als een rijtje houten paaltjes, maar het is gewoon beton. En flink zwaar. De auto zakte achter zover naar onder, dat een deel van de band in de wielkas verdween.

Dat is normaal 

Mathy schreef : Nu weet ik sinds de laatste sleuteldag bij Jan Rooijens in Zaltbommel dat ik nivomaten op de auto heb. De hoezen zijn versleten, maar de auto zakt aan de achterkant niet in. Ook niet als ie twee weken stil staat. Ik moet er misschien bij zeggen, dat er geen gastank in ligt.

Mooi

Mathy schreef : Maar tijdens de rit van de bouwmarkt naar (m'n broer's) huis is de auto niet of nauwelijks omhoog gekomen. En dat is toch wel een paar kilometer schat ik.

Dat is minder mooi 

Mathy schreef : Mijn vermoeden is dus, dat de nivomat-schokdempers aan vervangig toe zijn. Kan ik dit professioneel laten testen?

Dat denk ik ook.

Mathy schreef : Of is er een test waardoor ik 100% zeker kan zijn of de nivomaten aan vervanging toe zijn?

Niet dat ik weet, maar als ze goed werken mag je verwachten dat ze na het nemen van enkele drempels en bochten weer op niveau zijn. Zo niet, vrees ik een duur grapje. Deze tekst heeft Wytze ooit eens gepost. Mail hem eens voor aanvullend advies.

Mathy schreef : BTW heeft het vervangen van de achterschokdempers invloed op de uitlijning?

Bij Starre as niet, die kun je toch niet stellen, bij Multilink zou het kunnen, maar is niet echt noodzakelijk denk ik.  

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2007 23:42 #1166740 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Versleten
Mathy,
Wat jij beschrijft had ik precies zo bij mijn auto toen ik hem kocht. Na vervanging van de nivomats was het probleem opgelost.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2007 23:54 #1166741 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gedempt
Hallo Volvisti
Helaas heeft Wytze nog steeds geen informatie op z'n site staan. Ik heb even gekeken op de site van Estate Services, maar die zijn het zo te zien nog niet elemaal met zichzelf eens wat ze voor nivomat-schokdempers moeten vragen.
Hmm, moet deze week toch even naar Avodie. Zal eens vragen wat ze daar kosten.  Spaart i.i.g. portokosten.
Weet trouwens iemand of het verstandig is gelijk een aantal rubbers aan de achterkant te vervangen? Of zitten die gewoon in de montage-ogen van de nivomaten?
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2007 09:14 #1166752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zákke-moar
mijne zakt in stilstand met splinternieuwe nivomats nog steeds in (staat recht na een ritje) en <a href="/?q=node/8119" target="_blank">hier </a> staat de discussie erover

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2007 09:56 #1166756 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volledigheidshalve....
........de entry in de <a href="/?q=glossary" target="_blank">begrippenlijst</a> ge-update, <a href="/?q=glossary/8" target="_blank">zie hier.</a>

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2007 10:46 #1166765 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Testen nivomats
Het testen van nivomats volgens officiele Volvo-richtlijnen is heel eenvoudig. Je begint met je auto leeg te halen, dus alle eventuele zware belading eruit. Hierna rijd je een rondje van een paar kilometer (2 is genoeg).
Dan meet je de ruimte tussen onderkant spatbord en onderkant van je velg (niet tot de straat, dan meet je straks het inzakken van de luchtband...)
Hierna gooi je z&#39;n 150 kg aan gewicht in de auto (achterin) en rijd je hetzelfde stukje nogmaals, Daarna meet je hetzelfde weer. Als het verschil groter is dan een centimeter of twee, drie (zo uit mijn hoofd), dan zijn je nivomats niet goed meer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2007 11:32 #1166774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic werking van de nivomat
De basiswerking van een nivomat schokbreker is als volgt, in principe bestaat een nivomat uit 2 delen een schokbrekerdeel en een oppompdeel, beide kunnen dus ook defect zijn, maar ook 1 deel kan defect zijn, de bedoeling van de nivomat is dus om als schokbreker en als niveauregeling te fungeren, het kan dus zo zijn dat de schokbreker defect is maar de niveauregeling nog gewoon werkt, als de schokbreker defect is kun je dit aan het deinen van de auto merken of je stapt gewoon achterop de trekhaak en springt eraf, dan moet de auto in 1 vloeiende beweging naar boven gaan en op een bepaald moment stoppen, dus niet eerst doorgaan naar boven en dan weer een stukje naar beneden gaan, want dan is ie dus defect, vor het tweede deel moet je de procedure zoals willen van strik die zo treffend omschrijft uitvoeren, dit is dus om het oppompdeel te testen, als 1 van die dingen niet goed lukt moeten de nivomats vervangen worden.

Wil je ze vervangen door normale schokbrekers, dan moeten ook de veren worden vervangen, want die zijn bij een nivomat lichter uitgevoerd, en om de wegligging te handhaven zoals die nu is moet er ook een stabilisator gemonteerd worden, het is dus niet gewooon een kwestie van schokbrekertjes omwisselen, maar er komt dus nog meer bij kijken. 

Groeten,
           Co. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2007 19:44 #1166816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gemeten...

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Als het verschil groter is dan een centimeter of twee, drie (zo uit mijn hoofd), dan zijn je nivomats niet goed meer.

Met belading links 57  en rechts 58 cm. Zonder belading links 57 en rechts 60 cm. Nivomats vervangen? Eén of allebei?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2007 22:50 #1166839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de hamvraag :
Wat kost dat ? En heb je dat zelf gedaan en hoe heb je dat dan gedaan ?

Moderators: Jerry Stam