voordelen lege katalysator

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 21:58 #1060026 door V700 register
voordelen lege katalysator is gemaakt door V700 register
Mijn 940 1991 b230fb heeft een nog werkende kat. wat zijn de voordelen of nadelen als ik een lege kat ga plaatsen.
Meer herrie ??Meer vermogen??Minder verbuik ??
Wie het weet mag het zeggen, alvast bedankt voor jullie meningen,
Eric van den Born

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 22:04 #1165329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en natuurlijk ook de
en natuurlijk ook de nadelen.
Bij de apk van 3 weken geleden was het CO2 % 0,3 , dus dat mag geen probleem zijn.
Eric

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 23:00 #1165341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Effe checken....
Tot bouwjaar 1995, dus met U9 op het kenteken, hoeft hij er alleen visueel onder te hangen toch?
In dat geval ben ik ook wel benieuwd naar geluidsproductie en vermogensstijging.Ik heb nog een oude kat liggen, die ik daar dan mooi voor kan gebruiken....;-)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 23:12 #1165345 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic bezemsteel

Baseman schreef : Tot bouwjaar 1995, dus met U9 op het kenteken, hoeft hij er alleen visueel onder te hangen toch?
In dat geval ben ik ook wel benieuwd naar geluidsproductie en vermogensstijging.Ik heb nog een oude kat liggen, die ik daar dan mooi voor kan gebruiken....;-)

Als dat echt zo is dan kan ik er misschien ook eens een bezemsteel doorheen rammen.Maar ik twijfel aan de vermogenstoename... een niet-turbo motor heeft niet zoveel baat bij een onbegrenste flow als een turbomotor. Het zou volgens mij zelfs kunnen dat ik wat koppel inlever in de lage toeren. (en dat wil je niet met een 16V)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 23:19 #1165347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ach......
Bij flink gas geven lijkt het of de plaatselijke fanfare alle registers opentrekt.......... een hoop lawaai maar uiteindelijk weinig extra vermogen.
Gait 

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 00:13 #1165361 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Ik heb niet zoveel verschil gemerkt
Maar dat was bij mijn 240. Hoewel de uitlaat zo ongeveer dezelfde onderdelen bevat (was ook lambdagestuurd U9) kan ik niet met zekerheid zeggen dat je bij de 740/940 hetzelfde mee gaat maken. Maar ik kon destijds niet anders, want de inhoud lag los en verstopte de uitlaat. Ik heb nooit problemen gehad met de APK, er mag geen rechte pijp tussen zitten, wat veel mensen wel doen is een iets kleinere pijp door de kathalysator timmeren en die laten zitten, dan is hij dubbelwandig en de flow is beter, want een plotselinge verdikking in de buis geeft toch altijd weerstand en wervelingen. Minder vermogen kan ik me niet voorstellen, dan moet er toch iets zijn misgegaan met het lambda signaal of zo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 08:42 #1165366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verwaarloosbaar
Bij toeval kwam ik er tijdens laswerkzaamheden aan mijn uitlaat achter dat de kat volkomen leeg is. Geloof me, de effecten zijn verwaarloosbaar. Ik heb een Estate met B230F motor, op lpg. Weliswaar is er een fractie meer uitlaatgeluid, maar meer vermogen? In theorie wellicht, maar niet merkbaar. Zuiniger? Denk het niet, ik rij gemiddeld 1:7,5 a 1:8, vrij normale waarden voor een 740 op lpg. Mijn enige referentie is overigens mijn vorige 740 sedan, eveneens met B230F, en ook lpg.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 08:59 #1165367 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Lekker laten zitten...
Dan laat ik hem lekker zitten.Wel handig om te weten als hij dichtzit, dan gaat er een buisje doorheen.

• Jeffrey van Loo
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 09:46 #1165368 door Jeffrey van Loo
Beantwoord door Jeffrey van Loo in topic Lege kat
Ik heb mijn katalysator ook leeggehaald. Qua vermogen merk ik zo geen verschil maar volgens mij heeft mijn auto toch niet het volledige vermogen wat hij hoort te hebben, en zeker op gas niet. Het uitlaatgeluid vind ik zeker wel verbeterd. Het is niet veel harder maar klinkt wel donkerder. Op gas lijkt het niet zo'n verschil, maar wat ik al opmerkte, hier kan een andere oorzaak voor zijn. Ik heb het vooral gedaan omdat ik vanuit verschillende bronnen heb gehoord dat een verstopte kat uiteindelijk sneller voor verbrande kleppen zou kunnen zorgen en omdat ik dus ergens vermogen mis waar van ik niet weet wat de oorzaak is.
Ik kan het trouwens niet aanraden om het binnenwerk eruit te halen, zoals ik gedaan heb. Wat een werk is dat zeg! Er zit echt heel veel metaal (aluminium?) in.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 09:50 #1165369 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Milieubewust ?

Jeffrey schreef : Ik kan het trouwens niet aanraden om het binnenwerk eruit te halen, zoals ik gedaan heb. Wat een werk is dat zeg! Er zit echt heel veel metaal (aluminium?) in.

En je wil niet eens weten hoe giftig die zooi is !
Gait 

Moderators: Jerry Stam