780 gewenning aan climat control?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2007 22:56 #1159798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Normaal
De fan blaast (of trekt) lucht door de radiateur en door de condensor.
In de condensor wordt het "warme" koudemiddel afgekoeld en dit condenseert.
even verderop in de verdamper wordt dit koudemiddel verdampt en bij verdamping wordt weer de warmte uit de omgeving ottrokken waardoor je koele lucht kunt krijgen.

in de condensor heb je dus koelte nodig om het dampvormige koudemiddel te condenseren tot vloeistof. Hier heb je dus een luchtstroom voor nodig. Als deze er niet is of niet koud genoeg is of te zwak (desnoods niet aanwezig) zal de fan die luchtsroom mechanis gaan verzorgen.

Er zit ongetwijfeld een thermische schakelaar op de condensor (of vlakbij) die signaleert dat er niet voldonede koellucht is (koudemiddel is te warm...) en deze schakelt dan de fan aan. (of er wordt gechecked of voldoende vloeibaar koudemiddel)
Het systeem is dus normaal maar of het normaal is dat het bij deze temperaturen zo vaak gebeurt weet ik niet.
Wellicht een airco check laten uitvoeren. Het principe is in ieder geval normaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2007 23:33 #1159803 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik herinner mij dat het bij
Ik herinner mij dat het bij mijn vorige auto precies zo ging. Zodra ik stilstond bv voor een stoplicht, schakelde de fan aan en even later weer uit. Was in de cockpit destijds goed waarneembaar door een duidelijke klik.
Tijdens het rijden heb ik het nooit gehoord. Dus het is exact wat Maarten schrijft: als de luchtstroom niet aanwezig is om de verdamper haar werk te laten doen, als de auto stilstaat, zorgt de fan daarvoor.
Rob K.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 08:02 #1159812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fan aan en uit
Als de fan aan en uit blijft gaan is dit vaak, hoeft niet!, een teken dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit.
Heb dit in het verleden vaker meegemaakt. In dat geval zou je het systeem moeten laten controleren op hoeveelheid koudemiddel en druk. Het lijkt alleen vreemd dat een systeem dat in 2005 gerepareerd is nu alweer leeg is.
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 18:10 #1159843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klein lekje

swedish240 schreef : Als de fan aan en uit blijft gaan is dit vaak, hoeft niet!, een teken dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit.
Heb dit in het verleden vaker meegemaakt. In dat geval zou je het systeem moeten laten controleren op hoeveelheid koudemiddel en druk. Het lijkt alleen vreemd dat een systeem dat in 2005 gerepareerd is nu alweer leeg is.

Dit zou goed kunnen, ik bedoel te weinig koudemiddel, maar een lekkend O-ringetje is al voldoende om in één seizoen de vulling te doen verdampen.......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 20:11 #1159854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic controle
Dus als ik het goed begrijp moet ik de volgende zaken nalopen:
- genoeg koudemiddel in het systeem, is er een lek;
- nagaan of de temperatuurmeter goed werkt, die besluit de fan aan te sturen.
Wellicht dat ik toch even langs kom op de sleuteldag.

Moderators: Jerry Stam