koppeling stinkt of ??

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2007 20:26 #1158942 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Busje
Hallo Ton-Herman
Als je de plaat van de zijkant bekijkt, zie je dat het busje dat over de price-as geschoven wordt aan de ene kant iets verder uitsteekt, dan aan de andere kant. De kortste kant moet naar het vliegwiel.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2007 01:23 #1159150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere mogelijke oorzaak:
Verkeerd om monteren van frictieplaat is een goeie! Heb ik zelf al wel eens gedaan bij een Ford Taunus, gelukkig kwam ik er achter voor de bak er tegenaan ging. 
Andere mogelijke oorzaak:
de laatste versies 940 hebben een Dual-Mass vliegwiel. (bron: Turbobricks-forum) Als deze 2 helften zich van elkaar scheiden... afijn je snapt al waar het heen gaat. De vliegwielen zijn hier gevoelig voor net als de (trillingdempende) dual-mass krukaspoelie aan de voorkant.
Die vliegwielen zijn duur. en het blijft 3x niks. Zeker bij aanhanger slepen.
Fit&Forget-oplossing: (single-mass) vliegwiel van een ouder type B230 met LH2.4, drukgroep + plaat  van een 940TDic. Monteren en gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2007 10:29 #1159166 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 850T5R
Hallo Jan
Ik ben in het gelukige bezit van een 945 lpt uit 98 en ik heb de zelfde koppeling met twee massa vliegwiel.
Zoals jij het omschrijft is het dus beter voor mij als caravaner om een eerder type vliegwiel te monteren met de koppeling uit een 940TDic.
Is die koppeling net zo sterk of sterker dan die van de lpt?
Ik had ook begrepen dat met een aangepast vliegwiel de koppeling van de 850T5r ook zou passen.
Ps tot nu toe houd mijn koppeling plus de rest van de auto zich erg goed en is mijn brandstof gebruik niet gestegen met de andere achteras overbrenging.
Sterker nog ik denk dat hij zuiniger is gaan lopen maar dat kan ook komen door het betere onderhoud wat hij nu krijgt.
Mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2007 23:22 #1159236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic single-mass ipv dual-mass vliegwiel

Jerry schreef : Is die koppeling net zo sterk of sterker dan die van de lpt?
Ja, een 6cil TDic heeft een fose bak koppel bij lage toeren en een lange eindoverbrenging dus de  koppeling moet ook wel sterk zijn. maar let er wel op dat het de koppeling moet zijn uit de TDic met M90-bak, belangrijk detail. Anders past nl. de frictieplaat niet op de prise-as.
Ik had ook begrepen dat met een aangepast vliegwiel de koppeling van de 850T5r ook zou passen.
Dat zou zomaar kunnen aangezien de gear-sets van beide bakken erg veel overeenkomen. Maar durf er geen vergif op in te nemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 16:34 #1165400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heren,   Ca. 3 weken is
Heren,  
Ca. 3 weken is de koppelingsplaat voor de 3e keer vervangen. Tot dusver gaat het goed en stinkt de koppeling niet. Op de sleuteldag<a href="#term289" title="Sleuteldag: Informatie over sleuteldagen, zie deze pagina voor meer informatie. "></a> bij Hooftman is mijn probleemmet de koppeling besproken met de monteurs. Conclusie is voorlopig dat de samenstelling van het plaatmateriaal waarschijnlijk de oorzaak is. Er zit nu geen originele Volvo plaat in maar wel van dezelfde fabrikant, nl. Sachs. Zo op het oog is de samenstelling van de plaat anders. Ik heb inmiddels ook de caravan getrokken zonder problemen. Weliswaar nog geen heuveltje van een procent of 13, maar toch.
Wat is nog meer nagekeken. Er is een keerring vernieuwd en de koppelingscylinder is gereviseerd. Wellicht dat de combinatie van de uitgevoerde werkzaamheden het probleem heeft opgelost. Tevens is de drukgroep vervangen.
Zelfs bij een nieuwe V70 schijnt de koppeling te stinken bij forse belasting volgens de monteur bij Hooftman!!!
Gr. Cees 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 17:39 #1165402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van harte
gefeliciteerd Cees!
Blij dat het definitief opgelost lijkt. Het is/was (!) toch een netelig probleem dat je behoorlijk wat uurtjes nachtrust zou kunnen kosten.
Rob K.

Moderators: Jerry Stam