koppeling stinkt of ??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2007 23:22 #1058748 door V700 register
koppeling stinkt of ?? is gemaakt door V700 register
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Heren,</font><font face="Times New Roman"> </font> <p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Ik heb een zeer vervelend probleem. Vorig jaar juli is bij mijn 940 HPT bij de km stand 97.000!! de koppelingset vervangen. Er waren twijfels over de staat van de platen en omdat ik met een stevige caravan naar het verre Spanje wilde heb ik zekere voor het onzekere genomen en zijn de platen vervangen. Na ca. 500 km en wat gestoei met bergen kwam er een zeer penetrante geur vanuit het vooronder vooral als ik optrok in de 1<sup>e</sup> versnelling en bij het achteruit rijden. Ook bij forse belasting, een berg op, kwam de geur in mindere mate uit het vooronder. De geur van verbrande platen!!! </font><p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Hoe is dit mogelijk met een koppelingset die er nog geen ca. 700 km in zit. Vanaf dat moment tot nu is de geur gebleven bij heuveltjes en drempeltjes en is vorige week besloten de platen wederom te vervangen en op te sturen naar Volvo Nederland voor nader onderzoek Mogelijk dat uit coulance het koppelingsetje door Volvo wordt vergoed. Ik heb de auto weer opgehaald in de veronderstelling dat eea. weer ok zou zijn. Niets is minder waar het stinkt nog erger en zelfs zo erg dat je re misselijk van wordt. Dus vooral bijvoorbeeld als in een parkeergarage naar boven wordt gereden een drempeltje enzovoort.</font><p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Ik heb de navolgende vragen. Heeft iemand een dergelijk probleem eerder meegemaakt? Weet iemand of dat de materiaal samenstelling van koppelingsplaten de laatste jaren is veranderd?</font><p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Zou het wat anders kunnen zijn bijv. in de versnellingsbal?</font><p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Graag jullie zeer deskundige reacties.</font><font face="Times New Roman"> </font> <p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Gr. Cees</font>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2007 23:30 #1158517 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cees
hej Cees,
Ik wou dat ik je kon helpen maar ik ben daar niet technisch genoeg voor. Het is een zeer vervelend probleem! Arie is er blijkbaar ook nog niet achter. Heel veel succes ermee, en anders?..........staat er natuurlijk een puntgave 960 op het terrein van Adri.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2007 00:01 #1158531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic raar
Dit doet me denken aan een te slappe koppeling.
Dus als het pedaal geheel bovenin staat, zonder voet op de pedaal, en de koppeling een beetje slipt. Op deze wijze kun je in een paar 100 km je platen volledig oproken.
Omschrijf de lucht eens Cees. Als je ook olie ruikt, dan is je koppelingcilinder aan het lekken, maar dan heb je tevens natte platen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2007 09:42 #1158552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad
Inderdaad erg vreemd. Maar ik mag toch aannemen dat ze ook de drukgroep vervangen. Dan kan je koppelings pedaal niet bovenaan zitten toch?
Tenzij je je voet op het pedaal laat rusten(wat sommige mensen doen) en dan slipt ie ook een beetje.
Als je de auto in zijn 4e versnelling zet en plank gas geeft Wel met handrem erop! ruik je dan dezelfde lucht. (een keertje kan geen kwaad)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2007 10:47 #1158559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppeling stinkt of?
Hoi Frits,
Net ff. in de 4e versnelling de koppeling laten opkomen.Dan begint de auto ook te stinken.!!!!
Cees 
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2007 11:00 #1158561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Ja dat klopt moet ook want je laat hem even lekker doorslippen.
Als dit dezelfde geur is dan slipt je koppeling dus bij normaal rijden ook. Dan kleeft de plaat niet goed en is de drukgroep niet goed of komt je koppelingspedaal toch niet goed vrij etc etc.
Maar dan moet je toch daar de oorzaak gaan zoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2007 13:39 #1158584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ligt waarschijnlijk toch
Ligt waarschijnlijk toch aan het koppelingsgedeelte, mn. de hydrauliek. Nog andere suggesties?
Cees <p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Heren,</font><font face="Times New Roman"> </font> <p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Ik heb een zeer vervelend probleem. Vorig jaar juli is bij mijn 940 HPT bij de km stand 97.000!! de koppelingset vervangen. Er waren twijfels over de staat van de platen en omdat ik met een stevige caravan naar het verre Spanje wilde heb ik zekere voor het onzekere genomen en zijn de platen vervangen. Na ca. 500 km en wat gestoei met bergen kwam er een zeer penetrante geur vanuit het vooronder vooral als ik optrok in de 1<sup>e</sup> versnelling en bij het achteruit rijden. Ook bij forse belasting, een berg op, kwam de geur in mindere mate uit het vooronder. De geur van verbrande platen!!! </font><p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Hoe is dit mogelijk met een koppelingset die er nog geen ca. 700 km in zit. Vanaf dat moment tot nu is de geur gebleven bij heuveltjes en drempeltjes en is vorige week besloten de platen wederom te vervangen en op te sturen naar Volvo Nederland voor nader onderzoek Mogelijk dat uit coulance het koppelingsetje door Volvo wordt vergoed. Ik heb de auto weer opgehaald in de veronderstelling dat eea. weer ok zou zijn. Niets is minder waar het stinkt nog erger en zelfs zo erg dat je re misselijk van wordt. Dus vooral bijvoorbeeld als in een parkeergarage naar boven wordt gereden een drempeltje enzovoort.</font><p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Ik heb de navolgende vragen. Heeft iemand een dergelijk probleem eerder meegemaakt? Weet iemand of dat de materiaal samenstelling van koppelingsplaten de laatste jaren is veranderd?</font><p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Zou het wat anders kunnen zijn bijv. in de versnellingsbal?</font><p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Graag jullie zeer deskundige reacties.</font><font face="Times New Roman"> </font> <p style="margin: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font face="Times New Roman">Gr. Cees</font>Cees van Epenhuijsen Lidnummer 160.Volvo 945 Estate 2.3 FT HPT. [/quote]

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2007 23:48 #1158700 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vliegwiel
Hallo Cees
Misschien is het vliegwiel glad geworden. Ik bedoel dan niet door olie o.i.d. maar gewoon dat het "droge" metaal glad is geworden. In dat geval kun je het vliegwiel iets af laten draaien.
Maar wat theoretisch ook zou kunnen, is dat de koppeling niet helemaal losgelaten wordt. Een effect vergelijkbaar met bovengenoemde "voet op het koppelingspedaal". Maar dan door een technisch foutje.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2007 19:18 #1158774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic deskundig advies
Heren,
Zijn er nog meer leden die hun licht kunnen laten schijnen over mijn probleem.
Graag reacties.
Cees 
&#160;

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2007 19:48 #1158781 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Ik kan je niet helpen, maar
je kunt je vraag ook eens op <a href=" www.problemcar.nl " target="_parent">problemcar posten. Het lijkt me dat ongeveer alle koppelingen ongeveer hetzelfde werken. Daar heb je zowel professionals als hobbyisten die de site bezoeken met al hun vragen en ook beantwoorden. En de site heeft een heel goede zoekfunctie. Is sowieso een leerzame site!

Moderators: Jerry Stam