koppakking
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2006 22:25 #1148525
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kop demonteren?
Je zult de eerste niet zijn die de cilinderkop gedemonteerd heeft en er dan achter komt dat het niet aan de kop en/of koppakking heeft gelegen. Voordat je de cilinderkop er af gaat halen weet dan zeker waar de oorzaak van het koelvloeistof verbruik zit. Dat er melkachtige vloeistof in het koelsysteem zit duidt op dat er met een radiateurdichtmiddel is gewerkt
Timen
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2006 00:22 #1148533
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppakking
Toen ik mijn 945 lpt uit 98 net had dacht ik ook aan een lekke koppakking.
Ik had alle vloeistoffen netjes op pijl gebracht en ook wat koelvloeistof bij gevult en dat kwam er via de dop weer uit bij warme motor.
Ook waren de radiator slangen harder dan ik gewend was maar de druk is ook hoger in het koelsysteem volgens de dop op het expantievat dus dat kan wel kloppen.
Bij draaiende motor zie je het niet borrelen in het expantievat maar je ziet wel de koelvloeistof stromen van uit de watergekoelde turbo dus vergis je daar niet in.
Ik heb een tijdje niks bijgevult en het nivo zakt niet verder dan het onderste streepje op het expantievat bij koude motor.
Ik had dus geen lekke koppakking gelukig en nu een dik jaar verder en een paar vakanties ook verder met een dikke caravan erachter nog steeds probleemloos.
Dus kijk goed uit voor er dure reparaties uitgevoerd worden die niet nodig zijn.
Mvg Jerry.
Ik had alle vloeistoffen netjes op pijl gebracht en ook wat koelvloeistof bij gevult en dat kwam er via de dop weer uit bij warme motor.
Ook waren de radiator slangen harder dan ik gewend was maar de druk is ook hoger in het koelsysteem volgens de dop op het expantievat dus dat kan wel kloppen.
Bij draaiende motor zie je het niet borrelen in het expantievat maar je ziet wel de koelvloeistof stromen van uit de watergekoelde turbo dus vergis je daar niet in.
Ik heb een tijdje niks bijgevult en het nivo zakt niet verder dan het onderste streepje op het expantievat bij koude motor.
Ik had dus geen lekke koppakking gelukig en nu een dik jaar verder en een paar vakanties ook verder met een dikke caravan erachter nog steeds probleemloos.
Dus kijk goed uit voor er dure reparaties uitgevoerd worden die niet nodig zijn.
Mvg Jerry.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2006 08:46 #1148540
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Dank voor de bezorgdheid
Ik laat het eerst uitzoeken, en heb nog 5 maanden BOVAG-garantie, dus kom er wel uit. Bedankt voor de gedachten (hoewel ik dezelfde hier ook al had neergeschreven). Ik snap dat je niet de hele tijd dat hele verhaal leest...<div>Maar het stelt me gerust dat ik niet meteen het ergste hoef te denken. Ik ga nu onderweg naar de garage voor een grondige lange druktest...</div><div>En niet voor een dure reparatie.</div><div></div><div>Wish me luck! Want ik zou wel balen als de motor toch nog schade heeft ondervonden van eventuele waterlekkage. Hij is tenslotte nog maar 158.000 kilometer oud. En van het weekend net 10 jaar geworden...</div><div></div><div></div><div></div><div>
<div>Ton-Herman</div><div></div><div>940 Estate 2.3 LPT 1996, 158.000 km</div></div>
<div>Ton-Herman</div><div></div><div>940 Estate 2.3 LPT 1996, 158.000 km</div></div>
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2006 16:31 #1148652
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Update
Ik ben weer terug van de dealer met mijn auto. Inderdaad volgens hen geen probleem met de koppakking. Wel een lek in het koelsysteem, en inderdaad radiator is nu vervangen. Ook koelsysteem is gespoeld en vloeistof vervangen. Ziet er weer mooi groen en doorzichtig uit. Alleen expansievat is nog wat viezig, ik denk erover om toch nog een keertje als ik toch bezig ben het systeem nog eens te reinigen met een cooling system flush en het expansievat los te halen en te wassen.<div></div><div>Verder hebben ze de bougies vervangen omdat de ontsteking niet altijd optimaal leek te zijn.</div><div></div><div>Dus de score tot nu toe: </div><div></div><div>Auto was vraagprijs 7950 ex. afleveringskosten (aanvankelijk trouwens 9000)</div><div>Auto gekocht voor 7250,-- zonder extra afleveringskosten</div><div></div><div>-aflevering incl. APK</div><div>-nieuwe voorbanden</div><div>-nieuwe condensor en verdamper (airco)</div><div>-nieuwe radiateur</div><div>-nieuwe koelvloeistof</div><div>-nieuwe bougies</div><div></div><div>Kortom ik ben voorlopig erg blij met mijn deels nieuwe auto. En houd natuurlijk alles nog even extra in de gaten. En een grote pluim voor Garage de Beemd in Helmond, die zelfs gratis een V50 als vervangend vervoer beschikbaar heeft gesteld. En zonder morren of wat dan ook mij blijft wijzen op het feit dat ik moet bellen als er wat is, want... u heeft tenslotte garantie meneer.</div><div></div><div>Ik moet wel zeggen dat ik na 300 kilometer in de V50 getuft te hebben maar wat blij was dat ik weer in mijn 940 mocht. Wat een verschil. "Simpel" comfort en luxe versus onpersoonlijk electronische verwarring. Wel leuk trouwens al die gadgets, weet nu ook mijn verbruik bij flink optrekken. Dat was 1 op 4. En een automatisch dimmende binnenspiegel. Stond ik ook wel raar van te kijken. Maar tanken was toch even zoeken naar het knopje van de tankdop. En in het donker omgeven door oplichtende symbooltjes waar je zo snel de functie niet van kunt zien. Dus of het er nu veiliger op wordt...</div><div></div><div></div><div><div></div><div></div><div>
<div>Ton-Herman</div><div></div><div>940 Estate 2.3 LPT 1996, 158.000 km</div></div></div>
<div>Ton-Herman</div><div></div><div>940 Estate 2.3 LPT 1996, 158.000 km</div></div></div>
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2006 16:31 #1148653
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Update
Ik ben weer terug van de dealer met mijn auto. Inderdaad volgens hen geen probleem met de koppakking. Wel een lek in het koelsysteem, en inderdaad radiator is nu vervangen. Ook koelsysteem is gespoeld en vloeistof vervangen. Ziet er weer mooi groen en doorzichtig uit. Alleen expansievat is nog wat viezig, ik denk erover om toch nog een keertje als ik toch bezig ben het systeem nog eens te reinigen met een cooling system flush en het expansievat los te halen en te wassen.<div></div><div>Verder hebben ze de bougies vervangen omdat de ontsteking niet altijd optimaal leek te zijn.</div><div></div><div>Dus de score tot nu toe: </div><div></div><div>Auto was vraagprijs 7950 ex. afleveringskosten (aanvankelijk trouwens 9000)</div><div>Auto gekocht voor 7250,-- zonder extra afleveringskosten</div><div></div><div>-aflevering incl. APK</div><div>-nieuwe voorbanden</div><div>-nieuwe condensor en verdamper (airco)</div><div>-nieuwe radiateur</div><div>-nieuwe koelvloeistof</div><div>-nieuwe bougies</div><div></div><div>Kortom ik ben voorlopig erg blij met mijn deels nieuwe auto. En houd natuurlijk alles nog even extra in de gaten. En een grote pluim voor Garage de Beemd in Helmond, die zelfs gratis een V50 als vervangend vervoer beschikbaar heeft gesteld. En zonder morren of wat dan ook mij blijft wijzen op het feit dat ik moet bellen als er wat is, want... u heeft tenslotte garantie meneer.</div><div></div><div>Ik moet wel zeggen dat ik na 300 kilometer in de V50 getuft te hebben maar wat blij was dat ik weer in mijn 940 mocht. Wat een verschil. "Simpel" comfort en luxe versus onpersoonlijk electronische verwarring. Wel leuk trouwens al die gadgets, weet nu ook mijn verbruik bij flink optrekken. Dat was 1 op 4. En een automatisch dimmende binnenspiegel. Stond ik ook wel raar van te kijken. Maar tanken was toch even zoeken naar het knopje van de tankdop. En in het donker omgeven door oplichtende symbooltjes waar je zo snel de functie niet van kunt zien. Dus of het er nu veiliger op wordt...</div><div></div><div>Kortom lang leve de 940!</div><div><div></div><div></div><div>
Moderators: Jerry Stam