iemand tips om motor snel te laten opwarmen tijdens winter?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Koen, het is allemaal lood om oud ijzer, een standkachel werkt namelijk op benzine of diesel, het verbruik is ongeveer een 1,5 liter per uur.
Voor dat je motor echt warm is, bedoel dus 80 graden, dan heeft de standkachel al 3 kwartier staan te loeien. Op dat moment heb je al een liter benzine er door heen zonder een meter te rijden. Dus je zal er zeker niet voordeliger van gaan rijden, zeker niet als je korte stukken rijd.
Ik spreek uit ervaring, heb er zelf ook �©�©n ingebouwd in m'n 940, ander nadeel is dat je accu eerder aan z'n einde is. Het is namelijk een zwaare belasting voor een accu om een opstart weerstand aan de gang te helpen, en ook nog eens 3 kwartier je bougie/brander,circulatiepomp,blower en brandstofpomp aan de praat te houden.
Ik zelf heb de standkachel aangeschaft omdat ik een hekel aan kou en krabben heb. En omdat m'n motor geen last meer heeft van een koudestart, wat er dus weer voor zorgt dat er minder slijtage in het blok optreed. Het is echter een energie vreter, en zeker geen manier om zuinig met stroom en brandstof om te gaan, dus voor jou probleem zeker geen oplossing . Ik zou eerder denken aan een winterklep voor je radiateur of /en een electronische van plaatsen.
Gr Bart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tja,..het is wel een V6 h�© !!
Ik heb ook een standverwarming alleen werkt deze op stroom de motor 550 Watt via het koelwater en binnen in de auto ( kacheltje) 500Watt
Via de "klik aan klik uit"op afstand te regelen ( nachtstroom )
LEKKER!!!!! Al is het alleen al om de slijtageslag een beetje in te dammen,.....
Maar goed, iedereen moet het voor zich zelf maar uitmaken wat handig is.
Volvokoen kom maar eens een keer kijken hoe het e.e.a zit .( ik heb er ook een elktr.vent. achteraf ingebouwd)
Ik ga ook naar de Volvo Beurs in Utrecht maar da,s in Oktober pas als je nog tot zo lang kunt wachten kun je het daar evt.ook bekijken.
Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bouw lpg in en zorg dat hij daar ook op start, lpg heeft geen choke nodig en loopt dus ook niet duurder als het koud is en het kost ook nog eens veel minder.
mvg Jerry.
- Mathy van Nisselroy
- Junior lid
-
Er staat nu een "radiatorhoes" op <a href=http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/auto_diversen/onderdelen_volvo/40683657.html>marktplaats. Let wel op dat niet iedere hoes op iedere auto past. In de advertentie staat dat ie o.a. op de 740 en de 760 past. Als ik er dan de catalogus bij pak, zou hij moeten pasen op de 740 van '84 t/m '89 en de 760 van '82 t/m '87.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
@ Bart: dit is heeeel interessante info, Bart: bedankt!!! Echter, nu ik gelezen heb dat zo'n standkachel zorgt voor minder slijtage van de motor zou dat wel ns een nieuwe reden kunnen zijn om er toch een aan te schaffen, ondanks dat het verbruik zonder standkachel dus niet zoveel zal verschillen.
@ Jerry: ik rij te weinig kilometers om de inbouwkosten en verhoogde belasting uit LPG-installatie te halen
// Dus, dit is niet echt een optie voor mij.@ Dalhaussertje: je hebt een PB
Alvast bedankt iedereen voor het meedenken!
1990 witte 764 GLE - V6 PRV B280F-motor en AW72-transmissie - 185d km De betaalbare Limousine!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk zelf en heb meerdere varhalen gehoord dat een standkachel toch brandstof bespaard.
Als de kachel een half uur voor dat je de auto start aanspringt heeft hij de motor net warm en dat kost misschien een halve liter brandstof maar daarna rij je weg met een auto die minder lang op de choke staat en dus goedkoper loopt.
De motor start ook beter en draait minder zwaar zodat de accu het ook makkelijker heeft en dus langer mee gaat.
Het lijkt mij dus geen weggegooid geld.
mvg Jerry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Jerry, je hoort mij ook niet zeggen dat het weg gegooid geld is, het is in de winter zeker goed om door middel van een standkachel een koudestart te voorkomen.
Maar neem maar van mij aan dat als je je standkachel regelmatig gebruikt, dat je naar twee a 3 jaar je de accu kan weg gooien. Een vriend van mij rijd al tien jaat met zo'n ding, en echt om de twee a drie jaar is het gewoon gebeurd.
Ik zelf heb een 70 amp accu d'r in staan, en als ik m'n standkachel 5 kwartier laat aan staan, dan krijg ik uhm nog maar net aan de praat. En dan heb ik het nog niet eens over heel koud weer, dan heeft de accu nog minder vermogen. Staat de kachel 6 kwartier aan dan is starten er niet meer bij, en ik reken nu vanuit een nieuwe accu.
Ik zeg hier overigens niet mee dat je uhm 6 kwartier nodig heb om je auto op te warmen, maar 3 kwartier met een diesel kachel, benzine meschien iets minder, is lang voor een accu, zeker bij dagelijks gebruik.
Gr Bart.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Bart.
Hoeveel vermogen trekt de pomp van de kachel dan,ik heb er zelf ook wel eens over zitten denken om een standkachel aan te schaffen maar ik vind ze te duur en in Nederland niet echt nodig maar ja van de winter denk ik er wel eens anders over.
mvg Jerry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Jerry,Jerry schreef : Hallo Bart.
Hoeveel vermogen trekt de pomp van de kachel dan,ik heb er zelf ook wel eens over zitten denken om een standkachel aan te schaffen maar ik vind ze te duur en in Nederland niet echt nodig maar ja van de winter denk ik er wel eens anders over.
mvg Jerry.
De standkachel en alle componenten die daar bij horen trekken 44 watt, bij het opstarten van de kachel (bougie) trekt ie 55 watt.
Dit is inclusief de brandstofpulspomp, koelvloeistof circuleerpomp, opstart weerstand en de regelcomputer voor het programma wat gedraaid wordt.
Echter als je koelvloeistof tijdens het opwarmen de 40 graden heeft berijkt, dan zorgt de computer er voor dat ook de interieur ventilator aan springt. Dit verbruikt ook een redelijk pak stroom, hoe veel durf ik niet te zeggen. Als je gaat kijken voor een standkachel, kan ik je aanraden om er een van Webasto te nemen, dit merk is het meest gebruikte merk, en dus goed aan onderdelen te komen. Je heb nog wel een paar andere merken, zoals Ebenspercher, maar deze kachels zijn vaak duurder in aanschaf en onderdelen. Als je een kachel aanschaft, kan ik je aanraden om er ook een tijdklok bij te nemen, je kan kiezen voor orgineel webasto, of een universeele. Ik heb gekozen voor een universeele (Conrad) , is stukken goedkoper en zitten nog meer functies op ook.
Gr Bart.