Hoe zit het nou met goedkope olie?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2006 23:44 #1138201 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Merk olie????

Merk olie ipv. een bouwmarkt olie. Volgens Shell is de bouw markt (merkloze) olie wel een olie die het doet maar komt meestal uit een raffinaderij en was dan gebruikt als spoel olie. Hierbij zijn de dopes en viscositeit minder nauwkeurig. Als je rustig rijdt, eenvoudige non turbo motor hebt geen probleem maar vaak korte stukjes, turbo motor, etc dan een castrol, valvoline, en evt Shell, Mobil etc kopen. Of vaker wisselen.
Per kilometer maakt het trouwens niet zo veel uit dus ga je gevoel achterna en koop wat je denkt nodig te hebben.
Later kun je trouwens toch niet controleren of je verhoogde slijtage aan de olie heeft gelegen. Kapot gaat de motor niet van goedkope olie slijt hoogstens wat harder en bij slechte condities nog sneller.

Zoooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeefffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2006 00:01 #1138202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik lees wat anders...

Motor�¶l f�¼r Oldtimer

FÃ?¼r Euren Oldtimer muss das "beste" und teuerste Ã?â??l NICHT unbedingt das beste sein.
Meist ist z.b. vollsynthetisches Motor�¶l, das d�¼nnfl�¼ssiger ist nicht optimal f�¼r einen Oldtimer.

Es kann z.b. dabei vorkommen, dass Dein Oldie dann Ã?¼bermÃ?¤ssig Ã?â??l verbraucht, oder das er dann an diversen Stelle anfÃ?¤ngt Ã?â??l zu verlieren, da die Mechanische Genauigkeit nicht so hoch wie heute ist.
Auch kÃ?¶nnen bei einem alten Motor, die neuen Additive von SpezialÃ?¶len schlacken ablÃ?¶sen, und dadurch die Ã?â??lkanÃ?¤le des Motors verstopfen. Die alten Motoren sind fÃ?¼r die Ã?â??lqualitÃ?¤ten von damals konstruiert, und sind damit problemlos klar gekommen, und kommen auch heute mit "normalem" Ã?â??l klar.
Das billigste Ã?â??l, dass heute zu bekommen ist Ã?Å?BERTRIFFT schon die QualitÃ?¤t von damals. Es gibt deshalb viele Oldtimerfahrer, die fÃ?¼r seinen Oldie immer nur das gÃ?¼nstigste Ã?â??l verwenden, dass sie im Wahrenhaus finden.

Man kann auch einen Oldtimermotor komplett so revidieren, dass er nachher problemlos auch mit Vollsynthetischem Motor�¶l betrieben werden kann. Die Meinungen �¼ber Motor�¶le klaffen jedoch zum teil weit auseinander, und es ist auch kaum m�¶glich alle Aussagen f�¼r alle Motore nachzupr�¼fen.
Groeten,
+++t blijft behelpen+++

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2006 10:31 #1138215 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo of niet?

Voor een turboloze motor uit de 7 serie maakt het niet zo heel veel uit denk ik maar de uitvoeringen met turbo zijn beter af met een olie die de hoogste temeratuur aan kan.
De bouwmarkt olieen voldoen allemaal aan de normen die voor de 740 staan voor geschreven maar een duurdere olie is vaak wel beter.
De dure merk olie van 5 jaar geleden is niet beter dan de gemidelde bouwmarkt olie denk ik.
De vraag is of jouw motor met een duurdere olie beter af is en langer mee gaat.
Zonder turbo en bij normaal gebruik zou ik een goedkopere bouwmarkt olie halen maar met turbo zou ik naar een goede automaterialenzaak gaan en daar de voorgeschreven olie kopen.
Das goedkoper dan bij het tankstation maar duurder dan bij de bouwmarkt.
Vergeet niet dat een turbo wel eens roodgloeiend van de hitte is en dat is een graad of 600 of meer en dat word gekoeld en gesmeerd door de olie.
mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2006 23:07 #1138252 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic al!

Nou gooi ik er al shell in, dus dat is het probleem niet, en iets anders dan merkolie zal er niet gauw in komen,
Maar zoals ik het duitse artikel lees, en wat ik ook gevoelsmatig een beetje heb, Eigenlijk is dat dus helemaal niet nodig, want de beste shelloil van 16 jaar geleden was minder goed voor mijn turbo dan de merkloze olie van nu.

Groeten,
+++t blijft behelpen+++

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2006 12:05 #1139906 door V700 register

Moderators: Jerry Stam