Versnellingsbakolie: wanneer en hoe te vervangen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2006 16:52 #1135922 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verversen?
Ik heb de discussie gevolgd, rij zelf in een volvo 740 B230F met automaat, en wilde laatst bij de dealer de automaatolie verversen, daar kreeg ik te horen dat dit niet verstandig was aangezien het al meerdere keren was voorgekomen (bij hun) dat de automaat na verversen niet meer functioneerde. Daarnaast wordt bij moderne automaten helemaal geen olie meer ververst, werd mij verteld. Heeft iemand hier ervaring mee...?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2006 17:23 #1135925 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Niet verversen?
Een automaat moet volgens mij juist wel eens in de zoveel tijd nieuwe olie krijgen. Voor de handbak is die termijn niet vastgesteld, maar het is op zich niet onverstandig dit toch zo af en toe eens te doen.
Meestal hoor je juist verhalen dat automaten beter/soepeler schakelen, nadat de olie ververst is. Dat een automaat er mee stopt door verse olie, lijkt me sterk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2006 17:59 #1135928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat stopt na verversen

Een automaat gaat alleen keuren vertonen na het verversen als er te veel of te weinig olie in gedaan is of als de verkeerde olie gebruikt is.
Bij het verversen van de automaten olie hoort ook het vernieuwen van het filter volgens mij.
De olie in een handbak gaat over het algemeen erg lang mee maar word door de dealer wel gecontroleerd bij een beurt net als alle vloeistoffen in de auto.
mvg Jerry.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2006 13:08 #1136296 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Olie automaat verversen, soepeler?

jpost schreef : Een automaat moet volgens mij juist wel eens in de zoveel tijd nieuwe olie krijgen. Voor de handbak is die termijn niet vastgesteld, maar het is op zich niet onverstandig dit toch zo af en toe eens te doen. Meestal hoor je juist verhalen dat automaten beter/soepeler schakelen, nadat de olie ververst is. Dat een automaat er mee stopt door verse olie, lijkt me sterk.

Ik twijfel ook of ik olie zal (laten) verversen van de automaat. Ik vind dat hij nogal 'voelbaar' schakelt en op brickboard lees je wel juichende verhalen over hoe soepel de bak weer schakelt na verversen. Moet je bij verversen ook altijd spoelen?
Is er hier iemand die een positieve merkbare verbetering heeft gehad? Of gaat het alleen maar over de kleur van de olie en een fijn gevoel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2006 15:02 #1136308 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij een automaat is het

Bij een automaat is het zgn. spoelen wel aan te bevelen omdat bij gewoon aftappen de koeler en de torque-convertor vol blijven zitten. Als je spoelt druk je de oude olie eruit en flush het hele smeersysteem en weet je zeker dat je 100% met nieuwe olie rijdt.
Naast het spoelen van de olie is ook het schoonmaken van het filter (onderkant schakelblok) een goede zaak.
Het op peil brengen is ook belangrijk en is een nauwkeurig klusje , ook weer vanwege de oliekoeler en torque convertor die vol moeten zitten. Warm in P peilen met draaiende motor na minmaal 1x in alle versnellingen te hebben geschakeld.(dan is er in alle kanalen oliedruk/flow geweest)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2006 20:06 #1138577 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie m46

Zijn er nog bepaalde handelingen die men moet doen bij het olie verversen van een m46 bak???Inschakelen ofzo ,dat de olie uit de servo is ivm pijl?????

Gr Chris

Moderators: Jerry Stam