Xado in Volvo verslag: De balans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag heb ik Xado in mijn 940 TDIC van 1990 gedaan. De auto heeft net 500.000 kilometer gereden en de motor maakt nogal wat lawaai. De belofte op de verpakking is te mooi om waar te zijn, maar de leverancier (Remto automaterialen in Zoetermeer) heeft (nog) geen klachten ontvangen.
Het technisch verhaal achter Xado is niet ongeloofwaardig en ik houd wel van een experimentje. De site van de Xado club is overigens <a href=" www.xado.nl/ "> www.xado.nl ..
Aangezien de behandeling na 1500 kilometer pas compleet is en uit 3 fases bestaat , lijkt het me een aardig idee om mijn ervaringen te delen.
Voor dat ik tot actie over ben gegaan heb ik met mijn computer gedurende 30 seconden het huidige geluidsniveau van de motor geregistreerd. Voor de liefhebbers: met Euterpe een (gratis) geluid meet/analyse programma. Ik ben van plan dat bij behandeling twee en drie te herhalen en natuurlijk na 1500 kilometer.
Voor alle duidelijkheid, ik heb er gewoon voor moeten betalen, 20 euro per tube (je hebt er 3 nodig) en ik heb geen aandelen in Xado.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">We zijn benieuwd Bert.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
Mark I
</font>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Of het een geloofwaardig verhaal is moet iedereen zelf maar beslissen maar ik geloof er niet in omdat er woorden in voor komen die ik nog nooit gehoord of gelezen heb maar ja ik leer ook elke dag nog bij.
Als het niet werkt kan het misschien ook geen kwaad maar als het wel werkt en er komt een nieuw laagje metaal op de cilinderwand en tussen de lagerschalen van de krukas dan ben ik bang dat het ook weer loslaat en dan krijg je dus losse (metaal?) deeltjes / schilvers in je olie en dan is het tijd voor een ruilmotor denk ik.
Denk ook eens aan je zuigerveren die erg heet worden en veel druk te verwerken hebben en volgens het verhaal zou het juist met hitte en druk erg goed werken.
Zitten dan je zuigerveren niet vast na 1500km?
Ik denk dat je met een goede olie en misschien wat dikker ook een stillere motor krijgt.
Maar ik hou het draadje in de gaten en ik ben ook erg benieuwd.
mvg Jerry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Jerry,
Xado kwam ik al eerder tegen op het internet en ik heb vooraf al wat rond ge-googled. Daarbij heb ik wel mensen getroffen die, zonder het gebruikt te hebben, het spul af kraakten, maar geen rampen verhalen gevonden. Alhoewel de aankoop impulsief was, had ik al enige voorkennis in deze zaak.
Bert
four wheels and a brick
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Jerry's commentaar maakte me nieuwsgierig, dus heb ik ook maar even op de site gekeken (maar niet verder dan de eerste pagina). Ik zal er een paar dingetjes uitlichten.
gel-revitalizant
Ik vermoed dat ze een revitaliserend middel op gelbasis bedoelen.
het revitalisatieeffect van metaal en de uitvinding van de atomaire revitalizant ten grondslag.
Revitalisatie is het weer vitaal maken van iets. Vitaal betekend zoiets als "er leven in brengen". Dat je dat met haar (de overigens voor 99,9% dood is) probeert, ala, maar metaal waar leven in zit??????
Na een periode van jarenlang toegewijd tribologisch onderzoek....
Tribologie is de wetenschap die zich bezighoudt met smering en (het voorkomen van) slijtage.
Na een periode van jarenlang toegewijd tribologisch onderzoek, experimenteren en testen is het nu zover ...
Wetenschappelijk onderzoek bestaat in de techniek altijd voor een deel uit experimenteren en testen.
� de afgesleten atomen van metaal kunnen worden vervangen door metaalceramiek.
Atomen die slijten? Ik heb geleerd, dat als je van atomen probeert iets af te halen, dat kernsplitsing wordt genoemd. De ceramiek die in de industrie (dus niet voor vazen en potten en dergelijke) wordt gebruikt, bevat altijd metaal (vaak Silicium of Aluminium), dus "metaalceramiek" is ongeveer zoiets als "optelefoneren".
...waar deze onder invloed van hitte en hoge druk een chemische reactie aangaan met het metaal. Op de wrijvingsvlakken vormt zich dan een metaalceramische laag die veel sterker en minder ruw is dan staal. Het nieuwe materiaal gaat diffusie aan met het oorspronkelijke metaaloppervlak, waardoor er �©�©n onlosmakelijk geheel ontstaat.
Een chemische reactie? Ik ben geen chemicus, maar ik betwijfel het. Diffusie betekent in dit geval dat het ene materiaal zich verdeelt tussen de atomen van het andere. Diffusie wordt wel vaker gebruikt om het oppervlak van een metalen object harder gemaakt. Maar daarbij wordt koolstof gebruikt. Of ceramiek in een metaal wil diffunderen weet ik niet, maar ik heb m'n twijfels. Omdat er niets wordt vermeldt, over andere stoffen die bij de reactie vrijkomen, neem ik aan dat er na de reactie van de werkzame stoffen met het metaal van de cilinderwand g�©�©n andere stoffen ontstaan, dan alleen de metaalceramiek. Omdat daar net zo veel atomen in zitten als van te voren in de werkzame stoffen en het metaal (de wet van behoud van massa) zijn de molekulen van deze nieuwe stof dus groter dan die van het metaal waarin het opgenomen zou moeten worden.
Hmm, nu ik de tekst redelijk gefileerd heb, krijg ik het idee dat m'n eerste indruk niet helemaal onjuist was.
Groetjes
Mathy
PS wie per se z'n geld kwijt wil, mag ook even een PM-etje sturen. Dan geef ik je m'n gironummer. Maar je mag ook cash sturen. De reparatie van m'n 16 klepper was niet goedkoop.
- Marco
- Nieuw lid
-
Uit het verhaal begrijp ik dat verhoogde druk en dito temperatuur noodzakelijk zijn voor de activering van het proces. Als nu een beschadiging in de cilinderwand is ontstaan, ligt deze lager dan het omringende, niet beschadigde metaal. De druk en warmte opbouw zal daar dus ook lager zijn dan op de vlak liggende onbeschadigde delen. Hoe kan er dan sprake zijn van afzetting in juist deze beschadigde delen? Mis ik iets?
Geloof is echter ook een mooi goed. Verder taaltechnisch een vermakelijk verhaal. Met name het onderscheid in benadering bij de verschillende taalversies is erg leuk.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Dit is net zoiets als met shampoo reclame. Daar zouden vitaminen, weet ik veel wat voor planten extracten in zitten. Je haar is zo dood als wat, dus heeft niks aan vitaminen. Op de plek waar het groeit komen ze misschien wel van pas, maar dat is onder je hoofdhuid. Laat de huid nou net bedoeld zijn om stoffen buiten het lichaam te houden. Die vitaminen komen dus nooit op de plek waar ze moeten zijn. Slaat allemaal nergens op.
Toch werkt shamppo best aardig, je haar wordt schoon en ook mooier, net zoals je de auto wast en in de was zet. Dus het reclame geleuter zegt niet meteen iets over de werking van een product.
Ik denk wel dat het allemaal te mooi klinkt om waar te zijn, net als shampoo je haar zou repareren. Dus ik zou het niet gebruiken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Net als met elke andere dikke smurrie die je in het carter gooit, het maakt de motor wel eventjes stiller inderdaad. Dus het zou me niet verbazen als je inderdaad "verbetering" merkt. Dit tenzij je lawaai gewoon een diesel-nagel is, dan zou afstellen en/of repareren de remedie zijn ipv "snake oil".
Marcel
'87 744 Turbo, B200ET
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben zeer zeer zeer sceptisch,
maar toch benieuwd of het daadwerkelijk gaat helpen
hou ons op de hoogte!
Groeten,
+++t blijft behelpen+++