Sputteren...(is nu inhouden geworden) 2e edit: opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2006 20:37 #1132005 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vorderingen (ahum)

De enige vordering die ik heb gemaakt is die van het uitsluiten van slechte bougies en/of bougiekabels voor het probleem van sputteren/inhouden op benzine. Deze heb ik namelijk vervangen door (goeie) nieuwe. Ik heb bij Marans een gebruikte lambdasensor gehaald met 3 maanden garantie, inclusief drie-anderig snoer en voorzien van 2 polige stekker �©n een �©�©npolige stekker. Geen idee nog hoe ik het ding moet aansluiten, het lijkt erop dat je de lambda-sensor los kan schroeven. Waar zit dat ding? Als ik brickboard mag geloven zit ie aan de onderkant van het uitlaatspruitstuk, als ik tenminste de op zijn kop geplaatste foto op brickboard goed interpreteer. Klopt dat?

Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 2.3 GL, 1989, automaat, B230F, lpg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2006 21:10 #1132119 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In de uitlaat
Ik denk een beetje lager, in of vlak voor de katalysator. In ieder geval moet je de uitlaat langslopen om hem te vinden, en achter de katalysator zit 'ie in ieder geval niet.

Wat me nog te binnen schiet: een extra mogelijk van onregelmatig lopen is overslag tussen de massakabeltjes aan het kleppendeksel en de verdeelkap.

Dit kan je controleren door met draaiende motor een bougiekabel los te trekken, en goed op te letten bij de verdeelkap. Zie je vonken dan is het mis.

Bij mijn 740 heeft de wegenwacht indertijd de kabel die achterlangs liep omgelegd naar de linkerzijde van het blok.

Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2006 09:37 #1132624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm...zal ik ook eens

Hmm...zal ik ook eens bekijken. Dit weekend even de lambda vervangen, als ik 'm los krijg tenminste. Drie dagen terug probeerde ik 'm te laten schrikken met een lichte slag tegen de sleutel en toen brak mijn steeksleutel...misschien eerst flink met WD40 besprenkelen van te voren.

Wouter van Pernis
Lidnummer 718

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2006 10:09 #1132629 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic lambda sensor echt defect?

Of je sensor defect is kun je o.a ook goed zien met een CO-meting. Als je het toerental verhoogd dan zal er eerst een flink wat hogere CO-waarde ontstaan. De lambdasensor zal daarna de CO-waarde weer terugbrengen. Je kunt dan gemakkelijk je conclusie trekken. Wil je de sensor verwisselen knip dan de draden bij de sensor door en gebruik dan een ringsleutel. Je kunt ook de hele aansluitkabel eerst losmaken en dan de sleutel er overschuiven. Steeksleutels, zijn als het een beetje vastzit, moeren moordenaars!
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2006 12:12 #1132645 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of de lambda sensor echt

Of de lambda sensor echt kapot is weet ik niet, het vermoeden is er wel:
De meest recente diagnose is dat de auto nog steeds zonder problemen op lpg rijdt. Op benzine echter is het de ene keer zo dat de auto prima rijdt, maar na 10 min. begint in te houden en te sputteren. De andere keer begint ie meteen met inhouden en sputteren. Soms is het bij stilstaan en de pook in zijn vrij met een beetje gas zo dat de auto 'ritmisch' gas geeft bij een beetje induwen van het gaspedaal. Toerental wisselt dan van ca. 500 tpm tot 2000 tpm, 'vroem vroem vroem vroem' dus om het maar eens plastisch te omschrijven. Aangezien ik reeds veel mogelijke oorzaken ondervangen heb door vervangende onderdelen en/of schoonmaken van onderdelen en/of nakijken van onderdelen (voor lijst zie eerdere berichten van mij in dit lijntje) probeer ik deze keer de lambda-sensor. Het lambda lampje brandt soms wel namelijk, maar ik krijg bij diagnosedoos uitlezen geen foutmelding.
De eerste 300 m na koude start moet ik gas bijgeven omdat de auto stationair niet genoeg toeren draait om zichzelf aan de praat te houden.
Wellicht willen er mensen 18 maart in Gemert eens een blik werpen? Ik begin namelijk langzaam �©cht uit mogelijke oorzaken te geraken.
De lambda sonde was ik overigens niet van plan door te knippen. Ik heb een 'nieuwe' sonde met draad. Als ik de stekkers loshaal en er een ringsleutel van 22mm op zet, na kruipolie/WD40 op de lambdasonde heb ik er alle vertrouwen in dat ie los moet komen.

Wouter van Pernis
Lidnummer 718

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2006 17:49 #1132652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tankdop

Misschien wel erg vreemd bedacht maar heeft de volvo het ook met de tankdop er af?
Ik ben heel vroeger eens een auto tegen gekomen die ongeveer de zelfde symptomen had en bij die auto was de ontluchting slang van de tank verstopt en de tank werd vacu�¼m gezogen zodat er te weinig benzine naar de motor kwam.
De tank was al aardig in elkaar gezogen trouwens.
mvg Jerry

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2006 19:13 #1132659 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Bouke 940 estate �  Hoi

Bouke 940 estate

Hoi Wouter,
Ik heb net de lambda-sonde van mijn 960 vervangen en hij zat echt heel erg vast. Kruip-olie hielp niet meer en dus hebben we heb losgekregen door de uitlaat te verhitten met een autogeen-vlam. (een gewoon brandertje zal ook wel werken denk ik). Toen het eenmaal warmgestookt was ging het met een hoop gepiep en gekraak los.
gr. Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2006 11:03 #1132686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Tankdop

Jerry schreef : Misschien wel erg vreemd bedacht maar heeft de volvo het ook met de tankdop er af?
Ik ben heel vroeger eens een auto tegen gekomen die ongeveer de zelfde symptomen had en bij die auto was de ontluchting slang van de tank verstopt en de tank werd vacu�¼m gezogen zodat er te weinig benzine naar de motor kwam.
De tank was al aardig in elkaar gezogen trouwens.
mvg Jerry

Waar zit die ontluchtingsslang ongeveer? Kan ik allicht eens bekijken...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2006 11:15 #1132687 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontluchting

Die loopt volgens mij in de vulpijp naar boven naar de tankdop.
Haal de tankdop er eens af en als je meteen lucht hoord zuigen dan kan hij wel verstopt zitten.
Hij zou weer goed moeten rijden met de dop eraf.
mvg Jerry

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2006 11:46 #1132689 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zal eens testrijden met

Ik zal eens testrijden met de dop eraf, tank zit toch maar 1/4 vol op dit moment.

Wouter van Pernis
Lidnummer 718

Moderators: Jerry Stam