Sputteren...(is nu inhouden geworden) 2e edit: opgelost!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn probleem is nog steeds niet opgelost.
Allereerst, de auto: 740 GL automaat, bouwjaar 1989, B230F, automaat, lpg.
De storing:
Op lpg geen probleem, behalve vooralsnog de koude start die een te laag stationair toerental oplevert. Op benzine een ander euvel: hij sputtert zo nu en dan. Staionair bij warme motor draait ie netjes, maar soms daalt het toerental even om daarna weer te herstellen. Tijdens het rijden sputtert de auto dus zo nu en dan, waarbij de 'sputtering' lijkt op een kortstondig gas geven, dan niet, dan weer wel, enz. Dit euvel treedt vrij willekeurig op, maar vooral (lijkt het) bij niet al teveel gas geven, rustig optrekken en rijden dus. Het lambda lampje gaat soms aan, blijft dan aan, maar gaat weer uit als de motor opnieuw gestart wordt. Ik krijg geen storingscode (1-1-1).
Wat is er al gedaan:
LMM vervangen, brandstofdrukregelaar vervangen, vacuumslangen nagelopen en waar nodig vervangen, luchtslang tussen LMM en gasklephuis zorgvuldig nagelopen en goed dichtgetaped. Kleppen zijn pas gesteld. Injectorreiniger aan benzine toegevoegd.
Waar moet ik het zoeken??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
En ook, heb je het brandstoffilter al eens vervangen?
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;
- V700 register
- Nieuw lid
-
De benzine is niet oud, er zat toen ik de auto kocht een klein beetje benzine in waarvan ik niet weet hoe oud die was, maar ik heb er daarna zelf nog 1/3 tank verse benzine bijgetankt (met injectorreiniger naar rato). Brandstoffilter heb ik nog niet vervangen, waar zit dat ding?
Ik maak er zelf een gewoonte van om regelmatig een stukje op benzine te rijden, vandaar dat ik er achter kwam dat ie dat niet bepaald lekker doet.
Het sputteren lijkt trouwens op een heel snel opeenvolgende regelmatige serie van gas geven en gas los, waarbij in �©�©n seconde ongeveer twee keer 'gas wordt gegeven' en twee keer niet. Uiteraard heb ik tijdens het sputteren mijn voet gewoon steady op het pedaal.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
En als laatste, in de tank zit een zeefje op de aanzuigopening, daar kan je bij door de bekleding in de kofferbak tegen de achteras te verwijderen. Dan zit er een zwarte ronde draaidop, en als je die losmaakt kan je de hele aanzuigpomp met vlotter ed uit de tank lepelen en controleren.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Helaas, nog steeds problemen:
1. koude start levert een motor op die aanslaat, maar onmiddelijk afslaat als je niet even met het gaspedaal ingrijpt. Dit euvel doet zich zowel op gas als benzine voor, pas na een paar honderd meter blijft de motor uit zichzelf stationair draaien.
2. op gas rijdt de auto nog steeds prima (als de motor tenminste warm is), netjes stationair, en ook rijden gaat goed en soepel.
3. op benzine (met toegevoegde injectie-reiniger) reed de auto vandaag soepeltjes van Eindhoven naar Nieuwegein (ca. 80 km). Stationair goed, rijdend goed zowel met flink gas als weinig gas.
4. Op de terugweg naar Eindhoven begon de auto weer te sputteren op benzine, dus overgeschakeld op gas. Op gas geen problemen, toen ik weer terug op benzine wilde schakelen (op de snelweg) hield de auto in en...jawel...het lambda lampje ging branden. Geen sputteren deze keer, maar echt inhouden en niet op meer of minder gaspedaal reageren. Maar verder op lpg terug gereden. Thuis computer uitgelezen, geen storingscode!
Ik begin intussen een beetje door mijn mogelijkheden te raken. Want vernieuwd zijn intussen: lmm, luchtslang naar inlaatspruitstuk, benzinedrukregelaar, vacuumslangen.
Benzinefilter is bij laatst beurt (vorige week) vervangen.
Waar moet ik het nog zoeken?? Mij lijkt het dat bougies en kabels goed moeten zijn aangezien die hun werk bij het rijden op lpg wel goed doen.
Lijkt er op dat het er een beetje vanaf hangt wanneer de auto wel goed op benzine rijdt en wanneer niet. Op de heenweg echt geen probleem, terugweg was inhouden geblazen.
Brandstofrelais wellicht? En die koude start die niet echt soepel gaat zit me nog steeds dwars...
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Als je de apparatuur hebt, zou ik eerst eens de druk in het systeem na de systeemdrukgever meten. Een mogelijkheid van inhouden is dat de hoofdpomp de vraag aan brandstof niet meer kan bijhouden. Ik heb al verscheidene keren geconstateerd dat de pomp met een soort fijnstof (drab) is vervuild geraakt aan de aanzuigzijde.De pomp zuigt dan te weinig brandstof aan en kan niet voldoende leveren.
Als je stationeer volgas geeft komt dan de motor direct op toeren?
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
De ene keer wel, de andere keer niet...op de heenweg vandaag reageerde de motor direct op (veel) gas, op de terugweg niet...houdt een vervuilde pomp ook verband met een brandend lambda-lampje? Ik vind het overigens niet aannemelijk dat bij een vervuilde pomp de ene keer w�©l soepel op benzine gereden kan worden en de andere keer niet.
Neemt niet weg dat ik dat ding toch eens moet checken, al heb ik geen idee hoe ik er bij kom. Bekleding kofferbak weghalen, maar ik heb ook een LPG-tank achterin liggen, dwars tegen de achterbank aan. Kan ik er dan toch bij?
Volvo 740 2.3 GL, 1989, automaat, B230F, lpg
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
De hoofdbenzinepomp zit met het brandstoffilter in een bracket onder de auto. Het hulppompje zit met een zeef in de brandstoftank
Het kan best verband houden met de lambdasensor want de mengverhouding wordt steeds verstoord door te weinig aangeleverde brandstof.
Als je onder de motorkap met de hand het gas bedient, houdt de motor dan in? d.w.z komt deze niet goed op toeren / wil niet naar z'n max. toerental?
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat lijkt van het moment af te hangen, de ene keer wel en de volgende keer dat er gestart wordt niet...wp001 schreef : De hoofdbenzinepomp zit met het brandstoffilter in een bracket onder de auto. Het hulppompje zit met een zeef in de brandstoftank
Het kan best verband houden met de lambdasensor want de mengverhouding wordt steeds verstoord door te weinig aangeleverde brandstof.
Als je onder de motorkap met de hand het gas bedient, houdt de motor dan in? d.w.z komt deze niet goed op toeren / wil niet naar z'n max. toerental?
Timen