Smeren, waarmee?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb vandaag WD40 op mijn electrische antenne gespoten, en weer perfect.
De truc is: uitschuiven, schoonwrijven, inspuiten, weer inschuiven. Dit 3-5 keer herhalen, en de laatste keer schoon (niet ingespoten) laten. Dit is overigens de instructie (incl. de WD40) van de handleiding van mijn Volvo SC-805 radio.
Vriendelijke groet,
Eric +++ 965 3.0 1991 +++
<p align="left">
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<font face="impact">klopt helemaal daar doe ik helemaal geen vet op want vooral met kopervet kan je onmogelijk de bouten op moment trekken dat weet ik uit ervaring ook omdat ik op Curacau een windmolen park heb opgezet van 13 windmollens van het type nedwind en de bouten die tussen de flens zitten van de mast helften en de bouten van gondel en mast en de wieken mogen absoluut niet worden ingevet ,daarintegen moeten de bouten van de mast naar fundering weer wel insmeren maar die werden niet op moment gedraaid maar uit getrokken (36mm 10.8 van 1.20 meter ) tot 5 cm en dan draai je de moer gewoon met de hand naar bendeden </font>
- André Struis
- Nieuw lid
-
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Bij wielbouten gaat het erom dat ze allemaal even vast zitten, het moment is niet zo van belang. De fabrikant geeft immers een ruime marge aan. Wil je ze ooit nog los krijgen zonder geweld, beetje (koper-) vet eraan.
@Christopher: alle bouten die op moment vastgezet moeten worden, worden "uitgetrokken" DWZ <u>uitgerekt</u>, zodat ze als een soort "trekveer" de zaak bij elkaar houden.
Andr�©
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jan,mooie uitleg!
Alleen jammer dat je de olie voor de V6 weer niet weet.....Ik dacht iets van 10W40 en dan minerale olie maar ja,zie die maar eens te vinden!!!!!Ik had er het liefs Mobil in maar waar vind ik die????Dat is al net zo zeldzaam als de Super Plus benzine ( die met lood toevoeging)
Maar goed ik zoek ( samen met Herman) verder.
Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb beide binnen een straal van een kilometer.... maarja, epe-uithoorn... dan wordt de brandstof wel h�©�©l duur.hdalhuisen schreef : Jan,mooie uitleg!
Alleen jammer dat je de olie voor de V6 weer niet weet.....Ik dacht iets van 10W40 en dan minerale olie maar ja,zie die maar eens te vinden!!!!!Ik had er het liefs Mobil in maar waar vind ik die????Dat is al net zo zeldzaam als de Super Plus benzine ( die met lood toevoeging)
Maar goed ik zoek ( samen met Herman) verder.
Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Cojones schreef : Ik heb beide binnen een straal van een kilometer.... maarja, epe-uithoorn... dan wordt de brandstof wel h�©�©l duur.
Komen jullie allebei niet naar de ALV of de sleuteldag in Gemert?
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
even over dat aanhaalmoment van de wielmoeren:
Dat komt toch best wel <u>nauw</u>!
Te <u>los</u> en ze trillen van de tapeinden af. (Oeps, mijn wiel haalt mij in...!)
Te <u>strak</u> en de schijf kan gaan scheuren(vanwege spanningen in de schijf die niet wegkunnen), ook de tapeinden kunnen breken (meegemaakt! de tapeinden zitten met spiebanen in de naafflens geperst, de flens aan de achterkant van het tapeind breekt als eerste af, tapeind verdwijnt met moer en al.)
Het gelijk aandraaien van alle wielbouten is ook van belang, vooral voor de voorwielen, vanwege het uitzetcoefficient van bout, moer, wiel en schijf. De (voor)schijf wordt erg heet bij flink remmen, de naaf (waar de bouten inzitten) heeft contactgeleiding met de schijf, het wiel ook (licht tegen de schijf aan) Als de bouten niet gelijkmatig zijn aangetrokken kan de schijf bij zwaar gebruik eerder krom trekken. (achter is het iets minder kritisch omdat achterremmen minder hard meedoen(ongeveer25%)
Als leidraad voor moeren met een conische passing en LM-velgen hou ik altijd 110Nm aan en bij stalen velgen 100Nm
- André Struis
- Nieuw lid
-
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
10 Nm Plus & Min = 20 Nm. Dan vind ik dat het niet zo nauw komt................
Anders zat er behalve een krick ook wel een momentsleutel af fabriek meegelevert.
Andr�©
- V700 register
- Nieuw lid
-
De bedoeling is er wel om naar de sleuteldag toe te komen.
Als ik hier in de buurt van Epe geen Mobil kan vinden dan heeft Herman Sanders de olie ook !Als hij dan ook naar de sleuteldag gaat is de olie kwestie opgelost.
Groeten �»�»t Epe
De Dalhaussertjes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben (nog) geen lid. Bovendien zit ik nogal krap in mijn tijd overdag enzo.Mathy schreef : Hallo Cojones, Henk
Komen jullie allebei niet naar de ALV of de sleuteldag in Gemert? Groetjes MathyCojones schreef : Ik heb beide binnen een straal van een kilometer.... maarja, epe-uithoorn... dan wordt de brandstof wel h�©�©l duur.