LPI - het mes er in? of de kniptang?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 15:18 #1127828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe rijden
Lage snelheid aanhouden helpt veruit het meest. Met mijn rijpatroon (relatief veel snelweg) maakt het geen bal uit hoe ik optrek, bij welke toerentallen ik opschakel enzovoorts. Allemaal onzin, alleen relevant voor wie vooral stadsverkeer rijdt. Genoeg experimenten gedaan ; het enige wat echt scheelt is de constante snelheden lager kiezen (voor zover deze boven de 80 liggen) en bij constante snelheid de hoogste versnelling inschakelen waar de motor zich nog prettig bij voelt. Onder de 80 langzamer gaan rijden heeft geen zin, bij de meeste auto's ligt het verbruiks optimum rond de 70-80. Daaronder ga je weer meer verbruiken per kilometer. Het verbruik per uur is wel iets lager maar de kilometers schieten niet hard genoeg meer op ;)

Het komt dus voor dat ik 2->4 of 3->5 schakel... een doodenkele keer zelfs 2->5 ;)

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 15:28 #1127830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik druk altijd de dagteller

ik druk altijd de dagteller op 0 na het tanken. Automatisme bij mij.
Nou, ik heb 'm gisteren weer volgetankt: 587km met 59,9L toch ongunstiger dan ik had gehoopt. 1:9,8. Toch tevreden want ik heb 'm nog nooit zo zuinig gereden. Blijkbaar is die meter niet echt accuraat(die 20% was geen 20%), hoe leger hoe groter de afwijking lijkt het wel, snelle bochten hebben ook invloed op de meter.
Van vol naar vol met dagtellerstand is dan toch nauwkeuriger.
Tja, de rijstijl is toch echt niet storend langzaam, ook niet bloedsnel uiteraard. Maar gewoon nergens te hard en altijd in een hoge versnelling en zeer gelijkmatig. Toch ook wel vaak korte stukjes in het dorp met koude motor.(dan dus draaiend op B) maar het merendeel met warme motor (25% snelweg, 25% stad, 50% buitenweg)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 18:01 #1127860 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPI schema

Er staat een LPI schema elders op deze site (onder documentatie). Op dit schema is een draad aangegeven van de lambda-sonde naar de LPi computer. Verder geen enkele temperatuursensor of iets dergelijks. Het lijkt mij dat de LPi computer dus reageert op een lambda signaal om om te schakelen van benzine naar gas. Geen idee hioe je dan een signaal zou moeten simuleren om de computer voor de gek te houden.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 18:44 #1127868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda

<div>
Ik kreeg op mijn vraag over het starten op lpi dat de lambdasensor bij 200 graden een signaal gaf dat hij kan overschakelen op gas.
Nu lijkt mij dat die 200 graden niet in de lambdasensor zit maar dat het softwarematig ingesteld is in de regeleenheid van de lpi installatie?
Dus misschien is het mogelijk om die waarde te verlagen naar 150 graden of 100 graden?
Of de lambdasensor te verplaatsen dichter bij de motor.
Ik heb Vialle hier over ook gemaild en volgens Vialle word er overgeschakeld na een vastgestelde tijd of temperatuur afhankelijk van het automerk en valt hier niks aan te doen en starten op gas is onmogelijk.
mvg Jerry
</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 19:40 #1127871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 200 graden

Ik heb me vergist in die 200 graden, het is 300 graden waarbij de lambdasensor begint te werken.
Er zijn andere lambdasensors die opgewarmt worden door 12 volt en die zijn met 20 a 30 sec op bedrijfstemperatuur maar ik ben nog aan het uitzoeken welke sensor ik dan hebben moet en ook werkt.
mvg Jerry

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 19:57 #1127872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik snap er niks meer van

Als het goed is zit er al een verwarmde lambdasensor in dus dan is dat waarschijnlijk niet de temperatuursensor die de motor overschakelt van benzine naar gas.
We zoeken gewoon weer verder.
mvg Jerry

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 20:07 #1127874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boeiend

Het is wel heel boeiend, alhoewel het me in theorie niet zozeer, maar technisch des te meer boven de pet gaat.
Maar als ik het goed begrijp is het dus een data signaal van sonde naar LPI &amp; Motormanagement; dat is inderdaad moeilijker te omzeilen.
In elk geval blijf ik dit draadje met spanning volgen!
JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 21:09 #1127883 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda sonde.

Een lambdasonde werkt helemaal nog niet tot aan die 300 graden, ook niet voor benzine. De lambdasonde meet eigenlijk alleen maar zuurstof en dat kan hij pas meten als hij die 300 graden heeft bereikt dus dan gaat hij pas regelen en dat is tevens het signaal voor overschakelen naar gas. Hij regelt dan tussen ongeveer 0,1 en 0,9 volt.
M.vr.gr,
Bert

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-01-2006 21:45 #1127890 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Zal morgen met deze info Vialle eens bellen.

Ik zie licht aan de horizon.
Ondanks dat ik vanmorgen met min 6 graden ook gewoon binnen 1 km op LPI reed, lampje knippert niet meer, moet het toch te beinvloeden zijn denk ik.
Morgen zal ik eens met Vialle bellen, met de technische afdeling. Heb ik eerder mee gesproken en dat geeft vaak interessante info.
Die jongens weten ook vaak omweggetjes om dit soort situaties te beinvloeden/besturen. Als ze het maar willen geven.....
Ik weet dat een LPI computer niets anders doet als de pulsen van de Bosch computer omrekend naar pulsen voor de LPI injectoren. In mijn beleving dus een rechte lijn als je het uitzet in een grafiek. Dus als de wagen koud is volgt ie gewoon de koudstart van de Bosch benzine computer. Niets bedreigends volgens mij voor de techniek. Belangrijkste is dat het sturingsmechanisme helder is en we precies weten wat de waarden zijn waarop gereageerd wordt.
Ik weet dat er in het Vialle AMS systeem uit de eind 80'er jaren-begin 90'er jaren, ook een lambda fop module zit die een lambda "look-a-like" signaal aan de bosch computer geeft.
Door die Lambda-fopper denkt de bosch-computer dat het mengsel helemaal top is en niet gaat bijsturen als ie op LPG rijdt. Ook een mogelijke optie die ik eens zal voorleggen.
Nu maar hopen dat ik er morgen even tijd voor vind.

Wytze

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 23:27 #1127906 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Wytze: dan is het geen

@Wytze: dan is het geen geregeld systeem meer! En mag je feitelijk geen G3 op je kenteken hebben...
Als je het lambda-signaal gaat faken fop je ook de injectie-ECU en via deze ook de LPi-ECU . Je rijdt dan altijd maar op 1 set mappings. Het gesloten lus regelen is er dan niet meer bij. Zal ook niet super zijn voor de emissies, die worden immers niet meer geregeld.
Ik laat het mooi zo. Kan ik straks lekker gebruik maken van mijn <a title="Groupbuy LH2.4 turbo-chips" href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=57781 " target="_blank">chips.(LH en EZK)

suggestie:
er bestaat in de autosport speciale textielband om uitlaten en spruitstukken te isoleren. Je wikkelt het er omheen. Dit verhoogt ook nog eens het vermogen omdat de uitlaatgassen heter blijven en dus meer snelheid houden door de pijp. Maar zou je de downpipe nauwkeurig inwikkelen zodat ook de sensor lekker zit ingepakt, dan moet die sensor ook wel eerder op temperatuur zijn.
<a href=" photos.tobinhosting.com/d/70991-2/acn.jpg ">voorbeeld1
<a href=" www.truckaddons.com/Catalog/speedperformance/exhaust.htm ">voorbeeld2
<a href=" www.thermotec.com/ ">voorbeeld3
<a href=" web.engr.oregonstate.edu/~strong/SAE/images/IMG_1665.jpg ">voorbeeld4_racemotor_in_proefopstelling
gebruikte zoektrefwoorden in Google: header, manifold, wrap, exhaust

Moderators: Jerry Stam