LPI - het mes er in? of de kniptang?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2006 17:05 #1052613 door V700 register
LPI - het mes er in? of de kniptang? is gemaakt door V700 register

Medelijders aan het LPI syndroom, maar zeker ook goeri!
Als ik het een beetje snap wordt het LPG-gedeelte van de LPI installatie ingeschakeld als de katalysator een bepaalde temperatuur heeft bereikt. De lol daarvan snap ik niet want volgens mij stoot een koude benzine motor meer troep uit dan een koude LPG motor.
Ik denk dan dat er ergens op/aan/in de kat een bi-metaaltje zit dat (middels een relais?) de overgang benzine naar LPG realiseert.
Simpele vraag, waarschijnlijk een moeilijk antwoord: Als ik de twee draadjes die door het metaal gaan nu kortsluit met een schakelaar op mijn dashbord kan ik dan zelf bepalen wanneer ik op LPG overga, of zitten er allerlei andere besturingszaken aan vast?
Ben benieuwd naar jullie gedachten, ervaringen en tips!
In elk geval bedankt voor lezen en reageren, JP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2006 17:32 #1127468 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geinig idee
klinkt logisch. Ben benieuwd wat de kenners hier van vinden.

Antoine

Huidige vloot:
740 GL estate, 1990, 115pk, 315.000
Citro�«n AX 1.1RE, 1988, �±100pk, kmstand onbekend

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2006 12:27 #1127610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bimetaaltje
Ik denk eerder dat er op basis van watertemperatuur geschakeld wordt (daaruit conclusies getrokken over kat-temperatuur) en dat er niet een extra bimetaaltje op de kat geplakt wordt ofzo.

Het feit dat je wel eens problemen leest met traag omschakelen van mensen wiens thermostaat niet zo geweldig meer is (sluit niet goed), en het feit dat dit soort omschakelproblemen vooral in de winter boven water komen is daar ook een aanwijzing van...

Probleem is dat een koude motor op benzine aan de rijke kant loopt, en een LPI installatie de LPG dosering rechtstreeks baseert op de benzine dosering. Dat is in alle situaties juist perfect, behalve bij koude motor, dan is de extra verrijking die de auto standaard op benzine toepast (wat feitelijk een lapmiddel is voor een nare eigenschap van die brandstof) op LPI niet of nauwelijks nodig en alleen maar slecht voor de kat. Je kunt dit dus wel voor de gek gaan houden om een paar cent extra uit te sparen maar je loopt het risico dat je dan een kat van een enkele tienduizenden centen molt ; die je op G3 wel werkend nodig hebt voor de viergastest.

Dus knippen of snijden lijkt mij de oplossing niet ; men heeft dit niet HELEMAAL zonder reden zo bedacht (duh). Een nieuwe thermostaat kan wel helpen... en als dat nog niet voldoende helpt dan maar een Poolse erbij ofzo. Hoe eerder de motor op temperatuur is hoe beter, in vele opzichten. Als dat de kern van het probleem is, moet je het ook daar aanpakken en niet aan symptoombestrijding doen.

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-01-2006 23:52 #1127658 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic LPI broeders Mijn eigen

LPI broeders
Mijn eigen ervaring met mijn G3 LPI,die ik vorige week heb laten in/ombouwen, is dat ie koud, minus 2 a 3 graden binnen 500 a 700 meter omschakeld op LPG. Ik speel rond die afstand wel een paar keer met het gas. naar 3000 toeren en weer terug laten vallen.
Als ie al een uurtje of anderhalf weer stilstaat, vanavond rond vriespunt, loopt ie binnen 200 a 300 meter weer op LPG.
Dus ik denk niet dat de koelwater temp de regeling uitvoert. Moet eerlijk zeggen dat ik dit wel redelijk acceptabel vind. Maar een trucje ben ik altijd voor te vinden.
Als je trouwens je sonde, als die de omschakeling bepaald wat ook gesuggereerd is, zeer dicht bij het uitlaatspruitstuk in je downpipe zet, zal ie erg snel omschakelen.
Je ziet vaak bij kleine wagens dat ie al in het uitlaatspruitstuk zit.
Hoe gaan we hier achter komen??
Wytze

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2006 23:56 #1127659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ben het met Marcel

ik ben het met Marcel eens.
Een andere reden om altijd te starten op B is om de B-installatie bedrijfszeker te houden.
De enige voeler die in de kat zit is de lambda-sonde en deze moet eerst opwarmen voordat deze een correct regelsignaal afgeeft.
Ik denk dus dat het overschakelen van B op LPG wordt afgeleidt van het voltage dat van de lambda-sonde komt. Sommige lambda-sondes(bij sommige auto's) hebben een extra 12V draad lopen om de sonde zelf te verwarmen (met een spoel in de sonde-body)direct na een koude start (waarschijnlijk met een tijdrelais of zoiets) hierdoor is de sonde erg snel op werktemp en kan dus ook erg snel worden overgeschakeld naar LPG. (minuutje?) Geen idee of een soortgelijke sonde ook op de 700/900 serie zit maar je zou misschien kunnen upgraden? Extra leiding leggen, tijdrelais (van de binnenverlichting? )gebruiken.
Bij de turbo-blokken (FT en FK in ieder geval) zit de sonde direct (10cm?)achter de turbine in de downpipe: ideaal.
Bij de F en FB zit ie in het kat-huis. minder ideaal dus maar dat kan niet anders omdat dat de voorste plek is waar alle 4 de cilinderuitlaatgassen in een pijp bij elkaar komen. Spruitstuk gaat van 4 naar 2 downpipes, de 2 downpipes komen pas bij de kat bij elkaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2006 08:20 #1127663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overschakelen

Hoe kan ik merken wanneer ik overschakel van benzine naar gas? Soms is er sprake van een schokje, iets inhouden, maar daarna merk je weinig. Het enig irritante probleem is het hoge benzine verbruik.. (En gas verbruik, maar dat heeft kennelijk iedereen)
In elk geval lijkt me uit jullie reactie een soort schakelaar om steeds op gas te starten uitgesloten. Zou ik trouwens vandaag (het is nu -6.5) toch niet zo gauw doen, maar na de eerste tientallen meters zou ik wel op gas opschakelen.
In ieder geval vast bedankt voor het meedenken!

<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">---Ik wens U, reagluurder een heerlijke dag!</font>
<font face="verdana,arial,helvetica,sans-serif" size="2">JohnPeter - lidnummer <font color="#0000ff">700</font></font>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2006 13:29 #1127691 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic http://www.hetnieuwerijden.nl/

ik ben eens aan het experimenteren met het <a href=" www.hetnieuwerijden.nl/ ">'nieuwe rijden' en dat werkt zeer goed. Ik schakel op bij 2250-2500tpm en rij nergens boven de max speed en zo gelijkmatig mogelijk. Ook uitrollen naar rode verkeerslichten. Voorkom hard accelereren. Het kost je even een weekje maar daarna is het 2de natuur.
Resultaat: mijn LPG-tank (63L)zit nu nog voor steeds 20% vol en ik heb nu al 525km gereden. Da's 1:10,4 op LPG! Zodra je de turbo gaat gebruiken schiet het verbruik omhoog. Dat is boven de 145km/h helemaal het geval (120km/h in 5 = 2750-3000tpm)
Bij komend voordeel van het nieuwe rijden: het is zeer rustgevend, bijna therapeutisch. ;-) ideaal om muziek te luisteren. Geen geloer naar flitsers.
Ter illustratie: met kerst reed ik naar Friesland. , flink gassen, etc. LPG-Verbruik 1:5,5....ik kon op 1 tank niet heen en weer! (450km)
wbt de benzine, ik tank een keer voor de winter de tank half vol en ik doe daar de hele winter mee. Hoe meer korte afstandjes hoe meer benzine je stookt want vaker koude starts. Zomers zit de B-tank maar 25% vol, daar doe ik dan weer de hele zomer mee. 3/4 tank benzine per jaar vind ik geen bezwaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2006 16:01 #1127701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het oude rijden dus...

.... want ik rijd al jaren zo, afgezien van het feit dat ik een automaat heb.
Gemiddeld verbruik ik ca 20 liter; ga hem maar weer eens vol laten gooien, en dan bijhouden. Komt toch wel op. Als ik erg mijn best doe kom ik onder de 1 op 7; met heeeel lullig rijden nog net geen 1 op 8.Met mijn 740 op LPG gebruikte ik 1 op 8,5. ook automaat, ook ACC, ook LPG.
Weet alleen niet wat voor motor, geen turbo voor zover ik weet, ik meen iets van 120 pk of zo.
Het zal altijd wel een probleem blijven...
Groeten uit niet zo heel erg fris noord NL,
//JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 00:48 #1127774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasboer
Misschien kan een gasboer het je (en ons!) vertellen, waarop precies de LPI computer het omschakelen baseert. Of het watertemperatuur is, of een werkend lambda signaal of nog wat anders. Ik heb hier een LPI kabelboompje liggen maar nog geen schema ervan helaas. De draden die de injectieboom in gaan zijn helaas geknipt dus niet meer duidelijk waar ze precies heen gaan :)

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2006 08:33 #1127783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1:10,4 dagteller niet teruggezet

@JanV. Heb jij wel je dagteller teruggezet? Tankbeurt vergeten. Of misschien tussentijds een flink stuk op benzine gereden? Ik geloof niet dat ik zo rustig kan rijden dat daar 1:10,4 'uitrolt' Moet ook irritaties bij andere weggebruikers opwekken.
Is dan idd een zaak van 'ik rol'. Wel goed voor de portemonnaie en een prestatie op zich.
Sicco

Moderators: Jerry Stam