ZF 22 automaat
- Jan Huijsmans
-
- Nieuw lid
-
Henk van Winkel schreef : 'n vraagje nog :
is het voor het stoplicht dan misschien beter om in D op de rem te blijven staan ?
Dan schijnen de remschijven krom te kunnen trekken, omdat op de plek van de remblokken de warmte niet afgevoerd kan worden. Ik doe het met de automaat (760 DTic) overigens wel, de schijven zijn al krom en de nieuwe liggen al te wachten.
Tevens laat ik de rem al iets los voordat ie helemaal stil staat om zo de wrijvingswarmte al iets te verminderen.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
'84 704 B28E, '85 704 B230E, '86 764 B28E,
'86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T
Jan Huijsmans
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Willem van Strik lidnr 328 schreef : Een beetje zoals de verhouding PRV-V6 - redblock.
Waarbij van het PRV blok door P en R gezegt wordt dat het het beste blok is dat ze hebben en door V dat het het slechtste blok is.
Je moet iets meer oppassen met de koppen en de cylinderbussen, die de redblocks niet hebben.
Jan Huijsmans
'84 704 B28E, '85 704 B230E, '86 764 B28E,
'86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T
Jan Huijsmans
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb ook een 940 TDic met een ZF 22, na de vorige keuring was de automaat merkbaar slechter gaan schakelen. Meer schokken. In April moet ik weer en ik wil verdere aftakeling voorkomen.
Is het een idee om te vragen de roetmeting te laten utivoeren met de achter as vrij van de grond en in z'n D?
Of zijn er andere alternatieven?
Groet
Bert
four wheels and a brick
- V700 register
- Nieuw lid
-
dit verhaal over slippen heb ik al vaker op dit forum gelezen maar volgens mij maak je een vergissing je rijdt perslot van rekening niet met een transmission van een top fuel dragster toch ??? hij kan wel slipen maar dan heb je een defecte trannyMSuidgeest schreef : <font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">Deze kan ik beantwoorden : de 4e versnelling schiet in lock-up. Dat betekent dat de er in de automaat geen slip meer aanwezig is en er een directe verbinding gemaakt is tussen motor en aandrijfas.</font>
<font face="Tahoma">Het lijkt inderdaad wel eens op een 5e versnelling.</font>
<font face="Tahoma"></font>
<font face="Tahoma">Fijn rijden met een automaat, moet ik zeggen. En er zijn er meerdere die er zo over denken.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
</font>
<font face="Tahoma">Mark I</font>
je zal bedoelen dat er geen reductie aanwezig meer is het versnellen bij een auto maat wordt geregeld door een compuond planetary gearset om de hele werking van een automaat uit te gaan leggen is mij te veel typen maar lees dit hoofdstuk eens en je begrijpt de complete werking van een automaat met animaions erbij <a href=" auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm "> auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm
- V700 register
- Nieuw lid
-
ook hier refereer ik naar dit hoofdstuk wat betreft het rondpompen <a href=" auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm "> auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htmWillem van Strik lidnr 328 schreef : HET zwakke punt van de ZF4HP22 komt vrijwel alleen naar voren bij een diesel.
In tegenstelling tot de AW-automaten wordt bij deze automaat geen olie rondgepompt in de N- en P- stand. Dat betekent, dat deze bak behoorlijk te lijden heeft van het volgas geven bij een roetmeting, en daarmee dus eerder kan komen overlijden.
Dus, heb je zo'n diesel, zorg dan dat je bij de roetmeting bent, en zoek een keurstation uit dat zo voorzichtig mogelijk met deze situatie omgaat: je kan bot de keuring uitvoeren of met gevoel voor de wagen langs de randjes lopen...
Verder verdient het aanbeveling om niet met het gas te spelen in de genoemde standen, bijvoorbeeld voor het stoplicht.
Het is niet een slechte automaat, de AW-bakken zijn wel veel sterker. Een beetje zoals de verhouding PRV-V6 - redblock.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE1985 B28E 250.275 km
Volvo 7451990B230F LPG 1,45 lichtseconden
While (! asleep ()) sheep++;
aangezien de pomp op de prise as zit en dus constant wordt aanedreven
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nou dacht ik altijd dat een roetmeting niet gedaan werd bij een automaat omdat de automaat niet onbelast hoge toeren mocht draaien.
Heb ik dit nu verkeerd of is er het 1 en ander veranderd bij de roetmeting voor diesels met automaten?
mvg Jerry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb nog even gegoogeld en ik ben geen nieuwe regels tegen gekomen voor roetmetingen bij diesels met een automaat.
Dus volgens mij hoef je met een automaat geen roetmeting te doen met een diesel omdat die vrijgesteld zijn volgens de wet.
De diesels met automaat krijgen alleen bij een type goedkeuring een roetmeting en dat gebeurd op een rollenbank.
Zijn er mensen die wel een roetmeting krijgen met een diesel met automaat?
Ik ben erg benieuwd.
mvg Jerry.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Overigens, zoek nog even wat beter, sinds 1 januari gelden voor oudere auto's zoals onze 7's minder zware eisen bij de roetmeting: er hoeft niet meer drie keer naar maximaal toerental gedraaid te worden, maar nog maar 1 ker. En zo nog wat dingetjes die de diesel-goeroes wel beter kunnen uitleggen.
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dankje Willem dan ben ik weer op de hoogte en blijf ik lekker op lpg rijden.
Ik zou graag gaan dieselen omdat ik nou eenmaal gek ben van dieselmotoren en 6cilinder lijn motoren maar de 164 heeft ook een mooie 6 lijn (B30A) en volgens mij net zo sterk als de 4 cilinder benzine in de 945.
mvg Jerry
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Je schreef : dit verhaal over slippen heb ik al vaker op dit forum gelezen maar volgens mij maak je een vergissing je rijdt perslot van rekening niet met een transmission van een top fuel dragster toch ??? hij kan wel slipen maar dan heb je een defecte tranny
Dan lees dit verhaal auto.howstuffworks.com/torque-converter.htm ook maar eens.
Het kostte heel wat moeite schijnbaar, maar wat je uiteindelijk ook nog schreef : je zal bedoelen dat er geen reductie aanwezig meer is het versnellen bij een auto maat wordt geregeld door een compuond planetary gearset om de hele werking van een automaat uit te gaan leggen is mij te veel typen maar lees dit hoofdstuk eens en je begrijpt de complete werking van een automaat met animaions erbij <a href=" auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm "> auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm
Punten? Komma's? Hoofdletters?
Als je iets wilt uitleggen (maar ook als je iets wilt vertellen of vragen) is het wel handig, als andere mensen kunnen lezen wat je schrijft. Ik weet van mezelf dat ik me geregeld vertyp, dat ik spelfouten maak en dat ik een verhaal na het type nog eens moet doorlezen, om te kijken of het een beetje loopt. Dat wil niet zeggen dat m'n teksten hier altijd foutloos zijn. En ik heb ook niet altijd zin om alles nog eens na te kijken. Maar vaak moet ik de zaak een keer of twee drie verbeteren voor de uiteindelijke versie op het forum staat. Ik wil iets bijdragen aan dit forum en dat betekent, dat wanneer ik iets schrijf, ik ook wil dat het voor anderen zo duidelijk mogelijk is. En niet dat je de zaak drie keer moet lezen om ook maar enig idee te hebben, waar het over gaat. En dan heb ik het dus niet over de technische kant van wat er verteld wordt, maar de taalkundige kant. Helaas merk ik vooral bij berichten van jou, dat ik puzzelen moet om te ontdekken waar de ene zin eindigd en de andere zin begint. Dat wekt, niet alleen bij mij, frustratie op. Dus alsjeblief, controleer in het vervolg wat je typt voor je het hier post.
Groetjes
Mathy