stijgend oliepeil

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2006 17:37 #1128203 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Nieuwtje
Hallo Mathy,
Dat is nieuws voor mij. Interessant...
De auto staat nu nog bij Hennes, dinsdag waarschijnlijk ophalen.
Groetjes,
Eric

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2006 15:39 #1129425 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Olie peilen voor Dummies
Ik dacht dat ik het zelf wel kon, olie peilen, maar ik begin nu toch te twijfelen.
Vraag: hoe lees ik mijn peilstok af?
Probleem: er zit altijd olie aan de stok boven 'het gebied'.
Opmerking: men zegt dat door de kromming van de buis er aan �©�©n zijde altijd olie blijft zitten aan de peilstok bij het erin steken/eruit halen. Die kant moeten we dus buiten beschouwing laten, en naar de andere kant kijken.
Suggesties/meningen/instructies worden zeer op prijs gesteld.
m.vr.gr
Eric

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2006 21:43 #1129449 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic olie peilen

Beste Eric,
Zelf rijd ik al drie en half jaar S90 3.0i en olie peilen doe ik als volgt: peilstok eruit, afvegen met een lap, peilstok erin, direct peilstok er weer uit en je kunt hem prima aflezen. Ik heb zelf ook weleens gehad met m'n vorige S90 dat na veel korte ritjes en een koude buitenlucht er door condens in de buis waar de peilstok inzit, wat verzeping van de daar aanwezige olie voorkwam. Maar dat was niet verontrustend. Als het oliepeil maar niet daadwerkelijk stijgt, is er volgens mij niets aan de hand. Of veeg alles eens goed schoon, de buis ook met een soort ragertje en maak daarna een lange(re) rit. Controleer daarna de olie nog eens op witachtige emulsie.Ik heb ondanks dat ik dit ook gehad heb,nog meer dan 70000 probleemloze kilometers met de auto gereden en voor zover ik weet is, rijdt de huidige eigenaar er ook nog steeds probleemloos mee rond. Succes gewenst.
Groeten, Jan
Life is too short for bad cigars

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2006 00:21 #1129474 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Beste Jan,Dank voor je
Beste Jan,
Dank voor je reactie
Er is geen enkele sprake van witte emulsie. Ook heb ik gevoeld of de olie 'ruw' voelt tussen mijn vingers, maar dat is volgens mij niet zo. Als ik er aan ruik, meen ik een benzinelucht waar te nemen. Mijn locale garagist zegt dat deze geur een gevolg kan zijn van korte ritten. Ik heb tot nu toe geen auto gehad (in 28 jaar) waarbij �©�©n kant van de peilstok meer aangaf dan de andere, maar dat komt misschien omdat 'vroeger' de buizen/peilstokken recht waren, en deze niet. Bovendien heeft deze peilstok een soort dwarse verdikking, ong 1 cm boven het gearceerde gedeelte.
Groeten,
Eric
+++ 965 1991 +++

Moderators: Jerry Stam