stijgend oliepeil
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2006 19:48 #1052420
door Eric Bakker (GAST)
stijgend oliepeil is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Ik heb niet een auto die olie gebruikt, maar één waarvan het oliepeil stijgt! Niet leuk! 
Kennelijk komt er benzine of water in. De kleur ziet er niet verdacht uit (dacht ik), en ik heb proberen te ruiken of ik benzine rook aan de peilstok, maar dat is niet zo makkelijk voor een leek als ik.
Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe ik kan controleren wat het dan is?
Groet,
Eric
Kennelijk komt er benzine of water in. De kleur ziet er niet verdacht uit (dacht ik), en ik heb proberen te ruiken of ik benzine rook aan de peilstok, maar dat is niet zo makkelijk voor een leek als ik.
Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe ik kan controleren wat het dan is?
Groet,
Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-01-2006 19:52 #1126484
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Klinkt verdacht veel als koppakking...
Kijk eens of je koelvloeistof mist en of de olie melkachtiger wordt.
Sit is overigens iets dat je snel op moet lossen... (en laten doen kan ff wat kosten)
Jan Huijsmans
'84 704 B28E, '85 704 B230E, '86 764 B28E,
'86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T
Sit is overigens iets dat je snel op moet lossen... (en laten doen kan ff wat kosten)
Jan Huijsmans
'84 704 B28E, '85 704 B230E, '86 764 B28E,
'86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T
Jan Huijsmans
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2006 21:29 #1126490
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vlammetje
Houd eens een vlammetje onder de oliepeilstok die je net uit het carter hebt getrokken.
Gaattie knetteren, dan zit er water in de olie.
Gaattie branden, dan zit er benzine in de olie.
Succes
Gaattie knetteren, dan zit er water in de olie.
Gaattie branden, dan zit er benzine in de olie.
Succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2006 21:58 #1126495
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Eric,Is het peil
Hallo Eric,
Is het peil steeds gemeten onder dezelfde omstandigheden?Vlakke ondergrond en koude motor, zal wel, niet fijn dan...
Zover ik het met mijn beperkte technisch inzicht begreep is het of olie wat nog in het blok zat toen je peilde en waarna er olie bij ging, of het is condens (zelfde verhaal) of benzine of koelvloeistof...
Is het peil steeds gemeten onder dezelfde omstandigheden?Vlakke ondergrond en koude motor, zal wel, niet fijn dan...
Zover ik het met mijn beperkte technisch inzicht begreep is het of olie wat nog in het blok zat toen je peilde en waarna er olie bij ging, of het is condens (zelfde verhaal) of benzine of koelvloeistof...
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2006 22:28 #1126497
door Eric Bakker (GAST)
Sander,
Als de motor warm is, zou er minder gemeten moeten worden, toch? En dat is niet zo.
Er is geen olie toegevoegd na meting. Sterker nog, ik heb er olie laten uitlopen vorige week, en nu is het peil weer te hoog.
Volvovan,
Leuke tip, ga ik proberen. Maar brandt olie zonder benzine dan niet?
Jan,
Ik mis geen koelvloeistof volgens mij, en het is zeker niet melkachtig.
Als het benzine is, waar kan dat dan binnenkomen? Ik dacht dat een lekke koppakking alleen met koeling te maken had? (hier spreekt een leek, sorry).
Groet,
Eric
+++ 965 3.0 24v 1991 +++
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic dank voor de tips
Sander,
Als de motor warm is, zou er minder gemeten moeten worden, toch? En dat is niet zo.
Er is geen olie toegevoegd na meting. Sterker nog, ik heb er olie laten uitlopen vorige week, en nu is het peil weer te hoog.
Volvovan,
Leuke tip, ga ik proberen. Maar brandt olie zonder benzine dan niet?
Jan,
Ik mis geen koelvloeistof volgens mij, en het is zeker niet melkachtig.
Als het benzine is, waar kan dat dan binnenkomen? Ik dacht dat een lekke koppakking alleen met koeling te maken had? (hier spreekt een leek, sorry).
Groet,
Eric
+++ 965 3.0 24v 1991 +++
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2006 23:31 #1126505
door V700 register
Olie op een vloeitje bv mascotte laten vallen, is de druppel op het vloeitje zwart (olie) en eromheen nattig (water) dan lekt er koelvloeistof in de motor.
Succes
aart
Beantwoord door V700 register in topic Olie op een vloeitje bv
Olie op een vloeitje bv mascotte laten vallen, is de druppel op het vloeitje zwart (olie) en eromheen nattig (water) dan lekt er koelvloeistof in de motor.
Succes
aart
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2006 23:38 #1126508
door Eric Bakker (GAST)
Aart,
En als het benzine is, wat zie ik dan?
En waar haal ik die druppel vandaan? Van mijn peilstol valt niks af lijkt het...misschien is dat al geen goed teken.
Nou ja, ik heb nog twee maanden garantie bij Hennes, dus hij mag het uitzoeken en oplossen in principe, maar ik denk altijd graag mee met dit soort dingen.
Vriendelijke groet,
Eric
+++ 965 3.0 24v 1991 +++
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic vloeitje
Aart,
En als het benzine is, wat zie ik dan?
En waar haal ik die druppel vandaan? Van mijn peilstol valt niks af lijkt het...misschien is dat al geen goed teken.
Nou ja, ik heb nog twee maanden garantie bij Hennes, dus hij mag het uitzoeken en oplossen in principe, maar ik denk altijd graag mee met dit soort dingen.
Vriendelijke groet,
Eric
+++ 965 3.0 24v 1991 +++
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 00:49 #1126517
door André Struis
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Nog een reden om gewoon te blijven roken, sjek dan wel. Met Rizla Blauw voor de snelle olie annalyse.
Goeie tip, nooit aan gedacht! ondertussen weet ik wel hoe: cardanolie, remolie motorolie koelvloeistof diesel benzine accuzuur ruikt en smaakt.................
Sleutelen doe je met al je zintuigen.
Andr�©
Beantwoord door André Struis in topic Vloeitje
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Nog een reden om gewoon te blijven roken, sjek dan wel. Met Rizla Blauw voor de snelle olie annalyse.
Goeie tip, nooit aan gedacht! ondertussen weet ik wel hoe: cardanolie, remolie motorolie koelvloeistof diesel benzine accuzuur ruikt en smaakt.................
Sleutelen doe je met al je zintuigen.
Andr�©
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 10:47 #1126529
door V700 register
enkele mogelijke oorzaken:
lekkende injector(en) (dicht is dan niet echt dicht)(er zijn er minimaal 4, bij sommige typen 5 waarvan een centrale koudstart-injector)
kapotte benzinedrukregelaar (dan staat er continu 3 bar druk op terwijl dat slechts het maximum mag zijn bij volgas = minimaal vacuum)
de benzine spoelt dan vooral bij koude motor langs de cilinderwand en langs de zuigerveren het carter in.
slecht voor de smering van de cilinderwanden/zuigers/zuigerveren
slecht voor je katalysator (kan dichtsmelten met zo'n overdaad aan benzine)
Je uitlaat zal ook wel behoorlijk naar benzine ruiken.
Beantwoord door V700 register in topic enkele mogelijke oorzaken:
enkele mogelijke oorzaken:
lekkende injector(en) (dicht is dan niet echt dicht)(er zijn er minimaal 4, bij sommige typen 5 waarvan een centrale koudstart-injector)
kapotte benzinedrukregelaar (dan staat er continu 3 bar druk op terwijl dat slechts het maximum mag zijn bij volgas = minimaal vacuum)
de benzine spoelt dan vooral bij koude motor langs de cilinderwand en langs de zuigerveren het carter in.
slecht voor de smering van de cilinderwanden/zuigers/zuigerveren
slecht voor je katalysator (kan dichtsmelten met zo'n overdaad aan benzine)
Je uitlaat zal ook wel behoorlijk naar benzine ruiken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-01-2006 11:33 #1126542
door V700 register
Eric,
Als je alleen maar korte ritjes rijdt, komt er zoveel condenswater bij je mortorolie dat je oliepeil kan gaan stijgen. Het hoeft niet per se een defect te zijn.
Het gevaar is minder goede smering, en als je op een gegeven een lange rit gaat maken dan kan je motor er door vastlopen omdat alle water verdampt en er weinig meer overblijft. (waargebeurd met een uhm...Saab).
Dus als je veel kleine stukjes rijdt, kan dat 't zijn. Dan eerst olie verversen en vervolgens af en toe lekker warm laten worden.
Joost
Beantwoord door V700 register in topic korte ritjes?
Eric,
Als je alleen maar korte ritjes rijdt, komt er zoveel condenswater bij je mortorolie dat je oliepeil kan gaan stijgen. Het hoeft niet per se een defect te zijn.
Het gevaar is minder goede smering, en als je op een gegeven een lange rit gaat maken dan kan je motor er door vastlopen omdat alle water verdampt en er weinig meer overblijft. (waargebeurd met een uhm...Saab).
Dus als je veel kleine stukjes rijdt, kan dat 't zijn. Dan eerst olie verversen en vervolgens af en toe lekker warm laten worden.
Joost
Moderators: Jerry Stam