Volvo 940 2.3 LPT LPI start koud moeilijk.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2005 22:50 #1125661 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic koelwatersensor

Bert,
het schoot mij ineens te binnen dat een tijd terug bij de auto van Johan van den Hoven hetzelfde probleem ontstond. Dit schudden was plotseling opgetreden en een defecte koelwatersensor was de boosdoener. Als je bij de rubriek "zoeken" even het onderwerp kleppen intikt dan krijg je op pagina 5 het draadje waarin dit beschreven wordt compleet met foto's van de sensor. Dus wie weet is dat wel de oplossing van je probleem. Want als de klepspeling correct is dan kan er volgens mij met een zo kort geleden gereviseerde cilinderkop weinig mis zijn.
Groeten, Jan
Life is too short for bad cigars

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2005 12:54 #1125693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic � Jan bedankt, ik zal het

Jan bedankt, ik zal het eea eens opzoeken op de site.
M.vr.gr,
Bert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2005 13:52 #1125752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasinjectie
Inderdaad, een eenmaal goedwerkende en goed afgestelde verdamper/mengstuk installatie is oerbetrouwbaar. Meestal verziekt de bijbehorende electronica het, ALS er al problemen zijn. (soms een hele collectie vage zwarte kastjes die elkaars tekortkomingen moeten verdoezelen)

Met LPI zijn in het begin heel veel problemen geweest. De eerste series injectoren gingen nog wel eens kapot en met name de pompen waren storingsgevoelig. Zaten in het begin ook nog eens in een dichtgelaste tank, dan is de ellende dus compleet. Het tussentype tank had gelukkig al een demontabel extra zijdeksel om bij de pomp te kunnen.

De nieuwere types tanks met rond deksel en variabele pompsnelheid gaan zelden stuk, en als ze stuk gaan is de pomp los te vervangen. Ook de huidige injectoren zijn een stuk beter dan de eerste series. Baseer je "neem dampinjectie" advies voor nieuwe inbouw dus niet op de oude rommel want die wordt allang niet meer geleverd. Is echter nog wel in grote aantallen in omloop.

Het concept van LPI (vloeibare multipoint inspuiting met alle oorspronkelijke ECU functies intact, alleen de benzine injectoren feitelijk "vervangen" door gasinjectoren) is het beste wat er is. Er bestaan ook dampinjectie systemen volgens dat principe maar dat is even zoeken naar de goeie.

Want ook tussen de verschillende merken dampinjectoren zitten rotte appels die veel problemen geven. Doorbranden, lekken... een dampinjector krijgt namelijk nog minder koeling door de brandstof dan een LPI injector. Verder staat of valt de kwaliteit van een installatie altijd met die van de installateur. Je hebt er die 1x een inbouwhandleiding half doorgelezen hebben en zich vervolgens installateur noemen. Deskundige inbouw/afstelling kun je dan vergeten en de (meestal onnodige!) problemen oplossen wordt helemaal een eindeloze geschiedenis.

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2005 16:15 #1125758 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic LPI

Marcel,
inderdaad zijn de huidige LPI's een stuk beter dan de eerste. De laatste LPI installatie heb ik in 2002 aangeschaft en inderdaad was de inspuitpomp gemakkelijk te vervangen. Maar na 40000 km was de eerste pomp al defect en na 60000 km maaktede tweede pomp ook al weer bijgeluiden. En zo'n pompunit kost toch ââ??¬ 500,= excl. BTW. En het constante lawaai dat zo'n pomp maakt heb ik altijd als zeer hinderlijk ervaren.Zeker in een stille auto als een S90. Ik heb derhalve besloten om nu voor de dampgasinjectie te gaan. Het enige verschil met de LPI is dat het nu in gasvorm per cilinder computergestuurd wordt ingespoten. Inbouw heeft plaatsgevonden bij de Gebr. van Orsouw in Eindhoven. Een bedrijf dat een hele goede naam heeft op gasgebied. Bouwt ca. 250 gasinstallaties per jaar in. Hebben ook in twee klassieke Mercedessen van mij gas ingebouwd. De ene auto heb ik inmiddels al meer dan 40000km probleemloos mee gereden en de andere heb ik na 65000km zonder problemen verkocht en ook de huidige eigenaar rijdt er zonder problemen tot nu toe mee verder. Dus mijn ervaringen met dit bedrijf zij dus zeer positief. De eerste installatie heb ik vijf jaar geleden op aanraden van mijn vaste taxateur laten monteren en dat was een heel goed advies achteraf bezien. En verder is het belangrijk met lpg om niet het uiterste van je motor te vragen. Wil je een keer echt op topsnelheid rijden, zet hem dan even op benzine. En verder elke 15000 km consequent kleppen stellen( hoeft niet bij de zescilinder) . Dan heb je eigenlijk geen problemen te verwachten. Dus je hebt helemaal gelijk: een goede gasinbouwer, een goede gasinstallatie en consequent onderhoud zijn de voorwaarden voor probleemloos gasrijden.
Groeten, Jan
Life is too short for bad cigars

Moderators: Jerry Stam