Body roll
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
@ danpy: je zal dan de onderste draagarm moeten verplaatsen. Alleen krijg je dan vrijwel zeker last van bumpsteer. Om dat weer te vermijden moet je het stuurhuis gaan verplaatsen.
Wat ik ook gezegd heb, bodyrol heeft vrijwel niks te maken met hoeveel grip je hebt. Het gewichtstransfer wel. Het gewichtstransfer wordt er met het verlagen minder. En dat is gunstig. Dat vergroote rolmoment is een bijkomend probleem.
Het feit dat je het gevoel hebt met andere dempers en veren icm een lager hangend chassis beter de bocht om gaat komt omdat je veel directer stuurgedrag hebt. Bovendien kan het goed zijn dat je ook daadwerkelijk snellere rondentijden rijdt. Maar dat weet je alleen als je ook nauwkeurig gaat meten.
En dan nog iets. Bedenk maar eens als je een bobbelige bocht hebt. Je blijft nergens met je (extreem) stugge dempers en veren. Het is hoe dan ook altijd een compromie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Wat me opvalt is de verdeelde meningen over verlagen. Zelf heb ik er sterk m'n twijfels bij, en ik heb ook weinig zin nieuwe verlagingsveren te kopen. Maar de oude veren doorslijpen vind ik wat te amateuristisch. Dan verkort je gewoon je veerweg, en wordt het in mijn ogen weinig tot niets stugger.
Maar mijn "probleem" is dus dat mijn auto met Koni's op de stugste stand voor, en zo'n 3/4 achter behoorlijk hobbelt. Zelf zit ik er niet erg mee, maar passagiers rijden verre van comfortabel! En dit lijkt me ook niet goed op de snelweg, hoewel 180 (top!? ) niet extreem was.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
Maar met minder bodyroll heb je toch minder gewichtsverplaatsing.Wat ik ook gezegd heb, bodyrol heeft vrijwel niks te maken met hoeveel grip je hebt. Het gewichtstransfer wel. Het gewichtstransfer wordt er met het verlagen minder. En dat is gunstig. Dat vergroote rolmoment is een bijkomend probleem.
(Auto helt minder over, minder gewicht op buitenste wiel, betere grip)
Met een lager zwaartepunt minder gewichtsverplaatsing = minder bodyroll is betere grip.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Verbannen
danpy;20856 schreef :
Maar met minder bodyroll heb je toch minder gewichtsverplaatsing.
(Auto helt minder over, minder gewicht op buitenste wiel, betere grip)
Daar zit nou juist het venijnige, Bodyroll heeft NIKS met gewichtsverplaatsing te maken. Tenzij het om een vrachtwagen gaat. Maar ik ga dat niet verder uitleggen.
Ik zie wel dat je het wilt begrijpen, dat vind ik heel mooi. Probeer toch maar eens een aantal boeken over het ontwerpen van een wielophanging op te zoeken. Ik hou het hier echt bij
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.