riemen, zelf of laten doen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2010 20:49 #833202 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic riemen, zelf of laten doen?
Dit is ook wel een mooie oplossing voor als je geen lijmklem hebt en geen zin hebt om aan de riemen te hangen: gebruik gewoon het gewicht van de auto zelf. www.dafmobile.ournet.org.uk/index.php/page/27.html

Dezelfde truc heb ik ooit al eens uitgevoerd met Erik toen het dopje dat we hadden gebruikt om de secundaire schijven uit elkaar te houden er ineens uitfloepte. Auto stond toch op de brug, dus de hele boel laten zakken op een taps toelopend stuk hout et voil? ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2010 21:53 #833210 door V300 register

tetje68;144780 schreef : Ik ben inderdaad al lid :yesyes:

(...)

Bij deze, officieel ook op het forum :)

Gelijk ook nog ff wat anderen lid gemaakt, eindelijk tijd voor gehad.
Blijft toch wel een lastig stukje hoor, zeker als mensen andere namen invullen dan hun werkelijke namen, of andere woonplaatsen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2010 22:10 #833212 door V300 register
moet ik wel even bij opmerken dat de knijpkracht van de secundaire schijven gevaarlijk veel groter is dan die van een daf 32 zoals op die foto's.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2010 00:09 #833422 door V300 register
Na wat dagen gesnuffeld te hebben op web en site.
Denk ik dat ik toch maar zelf de riempjes ga vervangen
na alles wat ik gezien, gehoord en gelezen heb moet 't niet zo moeilijk zijn.

Als ik alles goed begrijp, is 't spreide van de secundaire schijven 't grootste punt!
Mij lijkt 't niet zo gek eigenlijk, om 't met 'n krik te doen zoals op de foto's en dus 't gewicht van de auto te gebruiken.
Maar daar zal ik me wel in vergissen, anders zouden er wel minder vario-rijders zijn die met lijmtangen in de weer gaan!

Het afstellen van de secundaire schijven heb ik volgens mij ook wel door,
dat is gewoon de spleet tussen de secundaire schijven meten met iets van 1,5-2,0mm bijv. voelermaatje, stalen plaatjes, of desnoods 'n boortje van die mm,
En als de spleet smaller is dan 1,5mm dan moet je de riemen strakker zetten,
en als de spleet breder is dan 2,0mm dan moet je de riemen losser zetten met de stelschoef.
Vertel mij a.u.b. als ik 't mis heb!!

Achteraf had ik misschien toch liever 'n handschakel gehad!
Dat gedoe met die vario's, 't lijkt wel of ik 'n buitenaards voertuig heb! Of dat hij minstens 100 jaar oud is,
niemand in m'n omgeving die me kan helpen of ubberhaubt verstand heeft van vario's, en riemen die bijna nergens meer te koop zijn etc......
Maar ik doe 'm toch niet weg!!! :D

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-05-2010 07:55 #833429 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic riemen, zelf of laten doen?
Voor zover ik weet ligt de tolerantie van de spleet tussen de 0,5 en 1,5mm.

Jouw denkwijze voor wat betreft het afstellen klopt helemaal.

Ik heb een aantal handgeschakelde auto's gehad maar geniet elke keer weer van de vario omdat deze ook een aantal hele fijne eigenschappen heeft.

De techniek van de variomatic is ten opzichte van de handgeschakelde auto juist heel innovatief en relatief jong (naar mijn niet altijd bescheiden mening ;))

Als alles klopt: Schijfafstand, koppeling speling, vacu?m sturing etc dan heb je een heerlijk comfortabel rijdende auto waar je menig bestuurder nog mee kunt verrassen bij het verkeerslicht.

Succes!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2010 12:57 #833464 door V300 register
Dat is iets wat ik toch nog wat beter uit moet zoeken, want de ??n zegt dat de schijf afstand 1,5-2,0 mm moet zijn en andere zeggen idd weer 0,1-1,5 mm! :wtf2:
In de vraagbaak staat in elk geval 1,5-2,0.

En het comfortabele rijden, daar heb je helemaal gelijk in.
Je geeft met 'n variomatic de dikste auto's bij het verkeerslicht 't nakijken :lol:
Alleen ook 'n keertje geprobeerd bij 'n vrij nieuwe ferrari op duits kenteken,
die naast mij stond voor 't rode licht.
Alleen die duitser trok de ferrari door tot de 80 in z'n 1, geloof ik!
Nou dat is waar 't bij 'n vario zo'n beetje ophoud, als 't op snelheid aankomt.
dus die gaf mij 't nakijken :D

Maar wat betreft de riemen, moet ik nog kijken hoe of wat,
want dat klooien met 'n lijmtang zie ik al helemaal voor me :grr3:
Want ik heb geen garagebox, brug, smeerput etc...
ik moet 't gewoon buiten voor de deur op straat doen met bokken en 'n garagekrik.
En de lijmtang die ik heb past nooit tussen straat en auto, en kan er ook geen stuk afslijpen want ik heb de tang geleend.

Ik zat te denken; Als ik nou de auto op die bokken zet, en dan 'n wat langer stuk/blok hout pak dat van boven taps loopt. En dat ik onderin 't blok 2 gaten boor, dan 't blok hout met tayribs (door de gaten) aan de garagekrik vast maak, en zo 't blokhout tussen de schijven krik.(zoals op de foto's bijv.)
En omdat de auto op blokken staat heb ik ook nog wat ruimte om onder de wagen te werken.
Of is dit idee echt om te lachen :lol:
Ik hoor 't graag!

En van de koppeling afstellen wil ik idd ook nog meer weten,
maar dat komt wel.
de koppeling is in feb./mrt. dit jaar nog afgesteld, dus kan nog wel ff.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2010 15:46 #833478 door V300 register

tetje68;145354 schreef : Maar wat betreft de riemen, moet ik nog kijken hoe of wat,
Ik zat te denken; Als ik nou de auto op die bokken zet, en dan 'n wat langer stuk/blok hout pak dat van boven taps loopt. En dat ik onderin 't blok 2 gaten boor, dan 't blok hout met tayribs (door de gaten) aan de garagekrik vast maak, en zo 't blokhout tussen de schijven krik.(zoals op de foto's bijv.)
En omdat de auto op blokken staat heb ik ook nog wat ruimte om onder de wagen te werken.
Of is dit idee echt om te lachen :lol:

Nee ik moet er helemaal niet om lachen!!!
Ik denk alleen dat het niet stabiel genoeg is en dat de krik met hout er onderuit schiet. Komt best veel kracht op.
Ik had al eens een plannetje bedacht met 2 lijmklemmen.
2 stevige lijmklemmen ? 60 cm. bij een klem haal je het schroefgedeelte met handvat eraf en de ander het vaste gedeelte. Het schroefgedeelte zet je daar weer op, maak 2 hardhouten klosjes met een spiet of lepelboor een beetje gaat om het ronde voetje van het schroefgedeelte in te laten vallen zodat die er niet afdraaid tijdens het schroeven. Zet het hele spul horizontaal op de schijf, even spugen in de handpalmen en draaien maar. een paar stukjes hardhouten lat van verschillende dikte om tussendoor tussen de schijf te steken, zodat je niet met je 10 vingertje er tussen hoeft en na de klus ook nog 10 vingers compleet over houdt. Als je een lat van 2 cm er tussen kan steken is genoeg. De voorste schijven spreiden wel heel makkelijk. :groovy:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2010 16:44 #833483 door V300 register

Thon Daf 46;145368 schreef : Nee ik moet er helemaal niet om lachen!!!
Ik denk alleen dat het niet stabiel genoeg is en dat de krik met hout er onderuit schiet. Komt best veel kracht op.
Ik had al eens een plannetje bedacht met 2 lijmklemmen.
2 stevige lijmklemmen ? 60 cm. bij een klem haal je het schroefgedeelte met handvat eraf en de ander het vaste gedeelte. Het schroefgedeelte zet je daar weer op, maak 2 hardhouten klosjes met een spiet of lepelboor een beetje gaat om het ronde voetje van het schroefgedeelte in te laten vallen zodat die er niet afdraaid tijdens het schroeven. Zet het hele spul horizontaal op de schijf, even spugen in de handpalmen en draaien maar. een paar stukjes hardhouten lat van verschillende dikte om tussendoor tussen de schijf te steken, zodat je niet met je 10 vingertje er tussen hoeft en na de klus ook nog 10 vingers compleet over houdt. Als je een lat van 2 cm er tussen kan steken is genoeg. De voorste schijven spreiden wel heel makkelijk. :groovy:

Is misschien ook nog niet eens zo'n gek idee!
Maar denk niet dat die lijmklem dan nog tussen poelie en bodem van de auto past,
en als je hem horizontaal doet dat de benzienetank in de weg zit,
plus waar plaats ik de blokjes dan?

Daarom dacht ik om dat blok hout met 2 of 3 tayribs vast te zetten aan de garagekrik.
dus blok hout! Aan de ene zijkant 2 gaten met stevige tayribs er doorheen en aan de andere zijkant 1 gat met tayrib er doorheen en dat dan stevig aan de krik te snoeren zodat dat blok niet zoveel kanten meer op kan.
Nou en de garagekrik staat al stabiel op 4 wieltjes.... dus!

Alleen ik heb nog nooit aan 'n vario gewerkt dus kan nog moeilijk inschatten wat voor kracht er op die schijven staat en weet dus niet of 3 tayribs dat wel gaan houden op die manier!

Als je 'n krik, lijmtangen, of zelfs met je volle gewicht aan de riemen moet hangen om die schijven te spreide is 't mij in elkgeval wel duidelijk dat 't veel kracht moet zijn, die op de schijven staat!
Maar zou die kans bestaan dat die tayribs 't blokhout wel op z'n plaats zal houden??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-06-2010 20:03 #834738 door V300 register
Hoe krijg je dat voor elkaar met die blokjes tussen je secundair? ik heb zoiets ook eens gedaan dan duw je heel je wagen ook de lucht mee in. Ik heb de vorige keer gewoon de secundair er vanaf geschroefd.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2010 12:04 #835726 door V300 register
Ik heb nog niets voor elkaar gekregen, ben net terug van vakantie en m'n 340
staat nog steeds met 1 riem voor de deur weg te rotten.
Begin er ook niet aan voor ik weet hoe ik het ga of moet doen.
Want de ??n zegt de schijf afstand moet zoveel mm. zijn en de ander zegt weer,
nee! de schijf afstand moet zoveel mm zijn! dus dat is mij nog steeds onduidelijk,
en ik weet nog steeds niet hoe ik die schijven moet gaan spreiden (ik heb 't juiste gereedschap niet) ik heb bepaalde mensen van de club 'n pb-tje gestuurd waar ik geen reactie op heb gekregen (jammer!)
Dus weet niet wanneer of hoe ik de riemen ga vervangen.
sterker nog, ik was van de week bijna zover om 'n sloper te bellen en te vragen
kom m'n auto aub halen en knijp 'm maar op! want ik heb geen zin meer om hier nog langer m'n hersens over te breken.
hij staat nu alleen maar geld te kosten (belasting en verzekering) zonder dat ik er wat mee kan. (maar ja! dat doe je dan toch ook maar weer niet)
ik heb zelfs de riemen nog niet besteld (die ik trouwens achtelijk duur vind voor wat rubber met nylon) omdat ik het nog niet aan durf zonder ervaring, juiste gereedschap of hulp.
Dus kortom, ik zie wel.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC