riemen, zelf of laten doen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 00:44 #630270 door V300 register
riemen, zelf of laten doen? is gemaakt door V300 register
Hallo allen,

Ik heb vandaag eens, (met 'n lampje) onder m'n :340: gekeken naar de aandrijfriemen.
Maar van wat ik kon zien, was niet best! :grr:
Sterker nog volgens mij mis ik 1 riem.:wtf2:

Nu is mijn vraag? Aan ??n ieder die er 'n antwoord(en) op heeft.
Is het 'n vrij simpel klusje of toch wel 'n pittige, om de aandrijfriemen te vervangen?
Voor 'n leek als ik (wat cvt betreft) Heb ik 'n beetje op de site gesnuffeld en
de vraagbaak er bij!
Maar ik krijg nog niet echt 't zelfvertrouwen, Dat je zegt van tjongejonge dat doe ik ff.

Ik zal 't nog sterker vertellen! Ik heb vandaag voor 't eerst van m'n leven 'n
vario in 't echt gezien, En dan was 't maar 'n klein stukje Want de afdekkap zat er nog voor.
En wat voor gereedschap heb je allemaal nodig om de riemen te vervangen?
Want afstelkaliber 5934, Gereedschap 5837, of afstandblokjes 5936,
zoals dat in de vraagbaak staat, zeggen mij op dit moment ook nog niet veel.

En als je zoiets moet laten doen aan wat voor prijs moet je maximaal (incl) denken?
En weet er iemand of er in Den Haag en omgeving nog adresen zijn waar ze dat nog (voor 'n zacht prijsje) doen en/of kunnen?

Ik twijfel, of laten doen (al zit ik wat krap) en klaar is kees (maar zo leer ik 't nooit)
Of zelf doen, zonder ervaring en nog niet zoveel zelfvertrouwen in 't sleutelen aan 'n CVT, en als ik 't verpruts,:crazy1: ben ik nog verder van huis.

Als ik nou al 'n keer op 'n sleuteldag was geweest, en het 'n keer had gezien van iemand of 't zelf al 'n keer had gedaan op zo'n dag dan was 't wat anders
maar nu......

MOEILIJK!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 08:30 #832869 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic riemen, zelf of laten doen?
Helemaal niet moeilijk. Gewoon Anjo van onze TC even PB'en.
O ja, en daarna ben je zo enthousiast dat je meteen lid wordt.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2010 11:03 #832891 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic riemen, zelf of laten doen?
Hij is al lid :) Alleen z'n forumstatus moet nog bijgewerkt worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 12:19 #832908 door V300 register

Fran?ois;144740 schreef : Helemaal niet moeilijk. Gewoon Anjo van onze TC even PB'en.
O ja, en daarna ben je zo enthousiast dat je meteen lid wordt.

Ik ben inderdaad al lid :yesyes:

Maar met 't forum ben ik nog niet zo thuis, wat is PB-en
is dat zoiets als 'n mailtje? en hoe doe je dat? Misschien wat dom van mij, maar ik en
computer's :humor:

Maar als ik weet hoe 't moet, zal ik 't zeker niet laten.
Ik wil dat m'n riempjes snel weer goed zijn.
Ik sleutel wel vaker aan auto's, dus ben niet echt 'n leek wat dat betreft, maar zeker ook geen prof.

Maar de vario is echt nieuw voor mij en durf het dus nog niet echt aan.
Al schijnt 't helemaal niet moeilijk te zijn.

Dus wil 't graag leren :yesyes:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 16:26 #832939 door V300 register
Het is trouwens te doen hoor riemen vervangen, maar je moet idd weten wat je moet doen en in welke volgorde...
Ook vind ik het aanbevolen om een brug te gebruiken, ik kon hem bij iemand lenen en dat scheelde mij wel wat gevloek... Dus als je het wil doen, lijkt het mij beter om het de eerste keer samen met iemand met ervaring te doen en lekker op een brug te doen! Veel lekkerder werken!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 19:42 #832963 door V300 register
Dat moet je idd weten ja, wat doen en op welke volgorde.
Maar dat weet ik juist niet :grr: of onvoldoende.:flame:
En 'n brug kan ik zowiezo wel op m'n buik schijven.

Het mooiste zou idd zijn, iemand met ervaring waarbij ik 't af kan kijken en de kneepjes van 't vak kan leren.
Of nog beter, zelf doen met aanwijzingen van iemand met ervaring.
Maar ja, Ik ken niemand in mijn omgeving die verstand heeft van VARIO"S en mij dus zou kunnen helpen.

Ik denk dat ik 't uitbesteed maar dan moet 't nog wel even wachten
tot ik weer wat meer geld in kas heb :o
(want zelf doen zonder ervaring, is gekke werk volgens mij!)

Alleen wel jammer als ik 't laat doen is, dat ik er dan nog steeds geen bal vanaf weet.
En 't minstens +/- 80 km of 4 jaar duurd voor ze weer vervangen moeten worden,en ik het dus dan pas kan leren.
Of 'n keer afkijken op 'n sleuteldag bij iemand die er mee bezig is.

Ik wist trouwens niet eens dat je met 1 riem kon rijden!
Aan 't rijden merkte ik 't niet.
Misschien 'n hele domme vraag,:crazy2: maar heb je met 1 riem ook maar 1 wiel aandrijving?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2010 20:13 #832970 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic riemen, zelf of laten doen?
de volgende sleuteldag, dat gaat weer even duren ben ik bang!

als je aardig handig bent is riemen vervangen prima te doen, ook zonder brug of ervaring, op het opspannen van de secundaire schijven na is er niets moeilijks aan, vwb documentatie voldoet de vraagbaak al.

ik zit momenteel nog steeds te tobben met een lijmtang, in Ermelo bij mastenbroek zag ik Jan met een of andere beugel binnen no time de schijven spreiden, ik moet nog steeds eens aan de gang om zo'n ding te maken. dat scheelt echt tijd...

tetje68;144836 schreef : heb je met 1 riem ook maar 1 wiel aandrijving?

bij een daf 55 wel maar dat boeit niet want dit is het 3 serie forum:), bij een 3 serie zijn de assen waar de poelies voor de riemen op zitten vast; na de ingaande as van het secundaire komt het differentieel pas. oftewel, met ??n riem heb je bij een 300 nog steeds aandrijving aan beide wielen:), het heeft wel een risico natuurlijk. die ene riem is niet gemaakt voor 70pk/110nm belasting

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2010 20:51 #832980 door V300 register

AvdAkker;144843 schreef : de volgende sleuteldag, dat gaat weer even duren ben ik bang!

als je aardig handig bent is riemen vervangen prima te doen, ook zonder brug of ervaring, op het opspannen van de secundaire schijven na is er niets moeilijks aan, vwb documentatie voldoet de vraagbaak al.

ik zit momenteel nog steeds te tobben met een lijmtang, in Ermelo bij mastenbroek zag ik Jan met een of andere beugel binnen no time de schijven spreiden, ik moet nog steeds eens aan de gang om zo'n ding te maken. dat scheelt echt tijd...

bij een daf 55 wel maar dat boeit niet want dit is het 3 serie forum:), bij een 3 serie zijn de assen waar de poelies voor de riemen op zitten vast; na de ingaande as van het secundaire komt het differentieel pas. oftewel, met ??n riem heb je bij een 300 nog steeds aandrijving aan beide wielen:), het heeft wel een risico natuurlijk. die ene riem is niet gemaakt voor 70pk/110nm belasting

Als het opspannen van secundaire schijven al problemen op kan leveren,
begin ik er liever niet aan, zonder ervaring of hulp!

En die beugel waar je 't over hebt, is zeker die beugel, die in de vraagbaak aangegeven staat als; gereedschap 5837 ?
Ik zat ook al te kijken en dacht, volgens mij moet dat klusje ook te doen zijn met 'n lijmtang.
En jij zegt 't :+
Maar dat is tobben dus!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2010 21:02 #832985 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic riemen, zelf of laten doen?
mwa, tobben valt ook wel mee.

vroegaaaah haalde ik gewoon "even" de secundaire onder de auto vandaan, daarna met verse riemen weer omhoog krikken; voet tegen de versnellingsbak, met je rug naar het asfalt en met je armen afzetten tegen het voorste subframe om de riemen in te spannen en de bak ver genoeg naar achteren krijgen om er je reservewielkrik tussen primair en secundair te klooien om de bak verder naar achteren te brengen.

ging ook prima, maar ik was er wel ruim 4 uur mee bezig en kwam half uitgeput onder de auto vandaan:D nee als er iets tobben is dan is dat het wel...

die volvo tool is eigenlijk niets meer als een veredelde lijmtang met een veel langere slag zodat je in 1x de riemen volledig op kan spannen. ding heeft ook een stel nyloc wiggen om het chroom van de schijven niet te beschadigen (voor de lomperikken die zo'n ding bedienen). lijmtang is een prima alternatief alleen duurt het opspannen van de riemen iets langer

maar die tool tegenover wat ik bij mastenbroek gezien heb is peanuts; riemen binnen een halve minuut onder een auto vandaan toveren, geweldig! met de volvo schijvenspreider ben je alsnog tussen de 5 minuten en een kwartier bezig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2010 13:53 #833054 door V300 register

AvdAkker;144858 schreef : mwa, tobben valt ook wel mee.
geweldig! met de volvo schijvenspreider ben je alsnog tussen de 5 minuten en een kwartier bezig.

Je zal maar zo rijk zijn dat je zo'n speciale schijvenspreider hebt:w00t:

geklooi met een lijmtang en blokjes hardhout wordt je echt wel zat.
ik had al wel een plannetje met 2 lijmtangschroefspindels op ??n lijmtang staaf, zodat je van 2 kanten een hardhoudblokje tussen de schijven indraaid, dat gaat ook werken, weet ik zeker.:groovy:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC