verschil opschakelgedrag nieuwe en oude 340?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2009 07:46 #791375 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verschil opschakelgedrag nieuwe en oude 340?
Hmm niet zo makkelijk dus? Ik ga wel een poging wagen, heb de brokstukken meegenomen naar het werk daar hebben we een soort 2 componenten gietrubber om structuurafdruken te maken misschien werkt het.
Volgende poging zou zijn om met universele pneumatiek 3 weg klepjes uit de productieautomatisering zo'n ding functioneel na te bouwen dat moet niet zo lastig zijn. En dan is het semi eeuwig want dat is kwaliteitsmateriaal en bovendien plenty te koop. Terugslagklepje, reductieventiel alles staat in de catalogus.

Ondertussen op de dikke daf: fabrieksnieuwe emvk gemonteerd, na 2 x proefdraaien piepte het tachorelais door (klote electronica neem toch een microswitch!), dus torretje BC337 van de plank (toevallig in de videospullen voorraad), dikke blusdiode erbijgebeund (beiden woutertip heb dank) en gemonteerd.
Apparaat staat nu bij 50 kmpu op bijna 400mm vac, toeren aangenaam laag maar het scheelt minder dan ik verwacht had maakt nog steeds bij optrekken meer toeren dan die nieuwe daf. Normaal optrekken naar 80 = 300mm vac en pas herstellend bij gas bijna los. Duurtest loopt mbt verbruik maar veel gaat het vermoedelijk niet uitmaken. Wellicht hebben we toch te maken met een andere motorkarakteristiek tpv het spruitstuk waardoor hoger vac bij de bron.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2009 09:27 #791386 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verschil opschakelgedrag nieuwe en oude 340?
De 'nieuwe DAF' heeft ook een aanzienlijk betere stroomlijn dan de oude...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2009 11:12 #791396 door V300 register
Och of dat nou zoveel uitmaakt tot 80 kmu? In ieder geval niet tot 50 in de stad.

Mbt de EMVK repamethode, ik heb het pinnetje (3 mm) losgewrikt van de solenoidkern. Als je daar een draadeindje M3 voor neemt (gaatje boren met draad in de solenoidkern) dan kan je de rubberklep gedemonteerd aangieten en bovendien op lengte afstellen als dat zo kritisch is. Borgen met loctite bij montage. Weet iemand de exacte lengte van een intacte klep dus van bodem solenoidkern tot bovenzijde rubberdeel, ik heb alleen kapotte liggen.

Bij ''echte'' klassiekers gaat men wel eens achter de originele fabrikant van spullen aan, om te zien of ze het kunstje kunnen herhalen. Iemand een idee? De klep vermeldt slechts het geveerde DAFwiel (ook de nieuwe 340 klep hihi).
Eigenlijk is dit een klus voor het DCN magazijn maarja er is blijkbaar nog geen vraag naar en die onmeunig dure nieuwe EMVKs moeten natuurlijk eerst uitverkocht worden... we redden ons zelf wel weer ;-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2009 21:48 #791484 door V300 register
ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij hebben ze later ook nog weer wat gewijzigd aan de gewichten in de primair en veren in de secundair...

raar dat je tachorelais er met een NOS (aka dealernieuwe) EMVK toch snel mee ophield; die diodes gaan meestal pas stuk na jaaaaaarenlang rammelen en verwarmen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2009 07:51 #791517 door V300 register
Tja ''vroege uitvaller'' zei mijn leraar werktuigbouw altijd in zo'n geval. Samen met de ''lange volhouders'' vormt dat een z.g. gauss kromme. De meeste exemplaren zitten in de gemiddelde levensduur. De hele auto is duidelijk een lange volhouder!

Heb gister op het werk in de pauze lekker zitten beunen en de eerste proef is gelukt. Met 2C rubber een paddestoeltje aan een pinnetje gegoten en gehermonteerd in de klep. Gisteravond thuis een betere mal geboord, ik ga vandaag daarmee drie klepjes gieten. Solenoidkern is voorzien van M3 draadgaatje, pinnetje wordt M3 draadstangetje en daarmee kan je ze perfect afstellen op de goede hoogte. Ben benieuwd of het werkt.
Fotos had ik ook al maar mijn nieuwe afknijp provider staat blijkbaar geen link naar fotos toe alleen html dus even geduld tot vrijdagnacht 00.01u als ik het met mijn modempie in lage tikken tijd naar boven kan drukken. Dan maak ik er wel een subpagina van.

To be continued!

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2009 11:40 #791537 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic verschil opschakelgedrag nieuwe en oude 340?
Bij het lezen van bovenstaand bericht gaat in ieder geval mijn hart sneller kloppen. Ik hoop dat het allemaal lukt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-07-2009 12:28 #791539 door V300 register
als dit allemaal gaat lukken zul je er nog wel veel meer moeten gaan gieten...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2009 07:46 #791612 door V300 register
Haha nou forget it want ik ben uitvinder geen producent ;-)
Dr komt een keurig fotoverslag van dan kan iedereen zelf aan de slag. Of als voorbeeld voor een echte rubberboer want met die knutselgereedschapjes die ik moet gebruiken gaat het niet optimaal.

Eerste poging is gelukt, ik heb er gisteravond twee halven aan de praat gekregen. Echter wegens bovengenoemde beperkingen zijn de rubbervlakjes net niet glad genoeg waardoor er boven 200 mm toch iets vacuum weglekt. Een echte gietmal is bv van gefreesd messing en gepolijst op de afdichtvlakjes (ipv mijn perspex met relatief ruwe boorgaten).
Maar het principe werkt, afstelling is ook vrij eenvoudig met een schuifmaat, montage is een eitje met die m3 pinnetjes. Je zou dus alleen die m3 draadeindjes met een rubberkoppie extern kunnen laten maken en dan zelf dat m3 gaatje boren/tappen in je eigen solenoidkern (simpel klusje).

Wordt continu variabel vervolgd!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2009 07:54 #791613 door V300 register

gromsound;114440 schreef :

NICE:groovy:

Verder wel benieuwd naar het resultaat dat jij hebt kunnen behalen!
Denk dat je idd gelijk hebt en de afwerking van je mal echt 100% moet zijn om goed te zijn, maar daar kan voor gezorgd worden natuurlijk!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2009 08:17 #791618 door V300 register

gromsound;114440 schreef : Haha nou forget it want ik ben uitvinder geen producent ;-)
Dr komt een keurig fotoverslag van dan kan iedereen zelf aan de slag. Of als voorbeeld voor een echte rubberboer want met die knutselgereedschapjes die ik moet gebruiken gaat het niet optimaal.

Eerste poging is gelukt, ik heb er gisteravond twee halven aan de praat gekregen. Echter wegens bovengenoemde beperkingen zijn de rubbervlakjes net niet glad genoeg waardoor er boven 200 mm toch iets vacuum weglekt. Een echte gietmal is bv van gefreesd messing en gepolijst op de afdichtvlakjes (ipv mijn perspex met relatief ruwe boorgaten).
Maar het principe werkt, afstelling is ook vrij eenvoudig met een schuifmaat, montage is een eitje met die m3 pinnetjes. Je zou dus alleen die m3 draadeindjes met een rubberkoppie extern kunnen laten maken en dan zelf dat m3 gaatje boren/tappen in je eigen solenoidkern (simpel klusje).

Man als je dit voorelkaar krijgt dan ben je volgens mij de eerste in Nederland die nieuwe paddestoeltjes weet te produceren.
Ik zou alvast maar personeel en bedrijfsruimte huren.
Ga er mee door en ook de dafclub zal je nodig hebben.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC