verschil opschakelgedrag nieuwe en oude 340?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2009 17:23 #629312 door V300 register
verschil opschakelgedrag nieuwe en oude 340? is gemaakt door V300 register
Beste vrienden,

Nu ik een paar weken rondrijd met een hagelnieuwe 345 (1991 68000 km alles voelt strak en stralend aan) valt me wel op dat deze veel eerder opschakelt en stiller is dan de '79er 343 waar ik nu al bijna 10 jaar mee rondcross. Aan het doorsnee verbruik merk je dat ook, 1 op 14 is herhaalbaar bij de nieuwe schicht. 50 kmpu in de stad doet ie met angstwekkend weinig toeren, ik vrees steeds dat de koppeling losvalt...

De oude schicht (dikke daf 77) is mechanisch perfect in orde: vacsysteem, afstelling etc etc ik ken die dingen als mijn broekzak ondertussen. Maar beter dan 1 op 10 a 11 krijg je er niet uit. Hij schakelt ook bij ''hoog vac rijden'' vrij laat naar laag toeren, zeg maar bij 60 kmu. De vacmeter heeft nooit hoger aan dan 3.5, tachorelais werkt correct vac komt ook netjes op meteen na wegrijden (permanente meter in het dash zoals in al mijn dafs).

Andere tread meldt dat de laatste emvks hoger staan afgesteld. Zou dat het enige verschil zijn of zijn de gewichten en diafragmaveren ook veranderd? Is er iemand die dit weet vanuit de onderdelen of servicehoek?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2009 20:49 #791220 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verschil opschakelgedrag nieuwe en oude 340?
Er is idd wel het ??n en ander verandert bij het gewicht van de gewichten en ook de veren van zowel prim. als sec. Ook de naaldlagers van de gewichten deden veel gewicht in de schaal... Naar mijn weten is de EMVK nooit meer verandert vanaf '76, dus gewoon 0.4 bar.
Iemand details?

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2009 20:51 #791222 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic verschil opschakelgedrag nieuwe en oude 340?
Volgens mij is in die jaren wel de overbrengingsverhouding veranderd

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2009 08:20 #791249 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic verschil opschakelgedrag nieuwe en oude 340?
Weet je dat zeker? Mijn instructieboekjes vermelden gewoon dezelfde sec reductieverhouding. Overigens de oude schicht heeft al naaldlagers (voorjaar 79) dus dat kan van de lijst af.

Heb gister wel wat emvks doorgemeten mbt de reduceerklep:
daf 66: 250mm (nieuwe emvk in zakje)
oud V 343: 275mm (originele klep op de dikke daf)
nieuw V 340: 375mm (ook net nieuw vorig jaar besteld)

De Woutertruc geprobeerd op een sloopklep (stelboutje vrijmaken en strakker stellen) max vac 375 en hoger gaat ie niet.
Overigens is in geen enkele klep die ik probeerde de terugschakelkant gereduceerd, die kan je zo ver aanzuigen als je wilt. Dus de reductie is niet ter bescherming van de membranen (''klappen'') maar gewoon berekend in het totale opschakelgedrag.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2009 11:52 #791259 door V300 register
Onze 343 1982 rijd ook als wij ons best doen 1:12 en echt niet veel zuiniger.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2009 12:57 #791263 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic verschil opschakelgedrag nieuwe en oude 340?
De ene DAF/Volvo is de andere niet, blijkt maar weer.
Toendertijd waren de machines en de productiemethoden nog niet zo ''rechtlijnig'' als tegenwoordig, lijkt me.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2009 15:11 #791279 door V300 register
@Gromsound

de vacu?mbegrenzer is aanwezig t.b.v. het voorkomen van te lage toerentallen bij het rijden met weinig gas. dit zou namelijk teveel CO en HC uitstoot opleveren. De eerste 55's hadden die begrenzer nog niet, dat was dus ook voor het milieu tijdperk :+

een verschil in afregelvacu?m tussen 275 en 375 is een wereld van verschil in het toerental.

Ook spelen kleine lekkages in de primaire (dichtringen van de doorvoerpotjes) een grote rol in het uiteindelijk te behalen vacu?m, omdat de afregelwaarde alleen gehaald wordt bij 0 lekkage.
heb je een 'druppel lekkage' op de doorvoerpotjes, gaat het vacuum meteen een stuk omlaag.

je kunt het zien met een vacuummeter, aan de snelheid waarmee het vacuum terugzakt als je bijna volgas geeft.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2009 15:50 #791284 door V300 register
inderdaad en daarom zit er een permanente vacmeter voor mijne postzegel!
Ik test de dichtheid altijd met een losse precieze vacmeter, een slang en een t stukje. Tussen de betreffende leiding drukken, met de mond vac zuigen en met de tongpunt vasthouden. Dan zie je het zo of ie heel langzaam zakt of niet. Bij de dikke daf dus perfect dicht: houdt op alle aansluitingen vacuum.

Ik zal die afstelling eens proberen op 375mm en dan in de auto monteren.

Overigens mbt bypass, in de dafclub wordt al jaren de latere 66 emvk lokaal doorgeboord om langs de opschakelrestrictie te komen. Voor de ware dafpiloot rijdt dat veel fijner, reageert veel gevoeliger op het gas. Dat was een klacht uit de praktijk van ''gewone'' gebruikers: ''hij is zo nerveus in de stad''. Toch leuk dat je dat als hobbyist zelf kan verknutselen, leve de simpele mechanische techniek van het variomatiek!

Op termijn moet er toch echt een reparatiemethode bedacht worden voor de emvk rubberklepjes. Bijna mijn hele voorraad is rip, na die nieuw gekochte is het toch echt finito. Vastplakken werkt niet, valt er meteen weer af. Ik zit te denken aan gieten met siliconenkit oid. Het lastige is dat dat klephuisje er al omheen moet zitten en dan heb je geen plek voor een gietmal. Misschien een idee voor een subtopic hier, willie wordtels aller fora verenigt u!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2009 15:56 #791285 door V300 register
Zo'n klepjes laten maken zal idd niet zo makkelijk zijn, maar langs de andere kant moet het wel lukken zolang er maar een geschikte firma gevonden wordt die het goedje kan produceren!

Zou eigenlijk is iemand zoiets moeten opsturen naar een firma om te kijken om het na te maken!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2009 16:13 #791289 door V300 register
lijkt me een vrij simpel ding om na te maken, alleen moet je inderdaad de klepjes zo maken dat je ze op de ijzeren kern kunt lijmen (of vulcaniseren) met het klephuis tussen de ijzeren kern en het klepje.

Het komt overigens erg nauw hoe groot de afstand tussen het eind van het ijzeren deel en de dichtvlakken van de rubber klep zijn, dit is volgens mij tiende mm werk (heb wel eens met wisselend succes klepjes vervangen)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC