HELP.... de koppeling werkt niet meer.
- V300 register
- Verbannen
-
Volgens mij is het de koppeling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Goed versleten is de koppeling nu sowieso, dat blijkt wel uit het verhaal, maar de ultieme vraag is nu waarom dat zo snel is gegaan. Als ik je verhaal lees zoals het er staat, is er van de zomer een nieuwe koppeling in gekomen, die waarschijnlijk bij montage niet afgesteld is. Even in lekentaal gezegd (dat ben ik ook namelijk) zorgt een setje ijzeren plaatjes ervoor dat de koppelingsplaat een zo klein mogelijke afstand houdt tot de andere 'plaat' waar hij verbinding mee maakt (het vliegwiel). Hoe groter dat gat wordt, hoe rottiger de koppeling zal aangrijpen. Daarom moet het gat even opgemeten worden als de auto toch op de brug gaat bij een beurtje, zodat duidelijk is of er een of meer plaatjes uitmoeten. Laat je het op z'n beloop, dan zal de koppeling bovengemiddeld hard slijten, wat zich uit in symptomen als het pas bij veel toeren van zijn plaats komen. Ik denk dat jouw welwillende garage niet op de hoogte van die vulplaatjes is geweest. Sinds een offici?le Volvo-dealer uit de regio bij een vergelijkbare klacht claimde dat de koppeling ' zichzelf elektronisch afstelt ', denk ik niet dat jij noch je garagist veel van de kennis van de ingeroepen Volvo-deskundige hoeven te verwachten op dit gebied.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ik denk wel dat de drukgroep nog goed is. Als de dealer pas 10000 km geleden bijvoorbeeld de koppeling heeft vervangen zonder vulplaatjes te gebruiken dan zul je naar mijn idee alleen eventueel de plaat moeten vervangen.
Vraag is is de koppeling toen vervangen? Of is dit de eerste koppeling. Die kan er na zo,n km stand uitliggen. 80.000 dus.
Dan zal er alles op nieuw inmoeten plaat en drukgroep en lagers.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar in zijn algemeenheid ben je goedkoper uit als je doet alsof je er verstand van hebt.
Kan wel een voorbeeld geven, kleppenstellen laat ik altijd door de dealer doen. Die rekend er maar 15 minuten voor, is nog geen 20 euro....
Daar ga ik niet per ongeluk de in en uitlaat kleppen omgedraaid voor stellen...
Het leuke was toen ik vroeg hoe lang zijn jullie er mee bezig dat ze zeiden 45 minuten.
Ik zei een 45 minuten om het kleppendeksel los te draaien en er met een maatje tussen te gaan...
En toen werd het op de bon een kwatier.
En het is nog goed gedaan ook! Kijk dat bedoel ik, die dealers kunnen wel iets hoor!
Niet altijd negatieve verhalen!
- V300 register
- Verbannen
-
@Cornelis; Anjo v/d Akker heeft je al een heel gunstig aanbod gedaan in dit topic. Ik kan het ook wel regelen, voor minimaal 100 euro meer....

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
dit is voor mij duidelijk, je koppeling is versleten.CVPRODUCTIONS;91169 schreef : Bij de eerste storing was punt twee het geval.
De storing van nu lijkt meer op de eerste genoemde mogelijkheid. Ik geef gas, meer gas en eindelijk beweging. Totdat ik kon blijven gassen en de kar niet of nauwelijks meer reed.
jouw monteur is verstandig geweest, als je het niet weet erafblijven:) die zogenaamde "deskundige" werkt zeker bij volvo bangarage in amstelveen, daar denken ze ook dat de koppeling "automatisch", " zelfstellend" en "onderhoudsvrij" isCVPRODUCTIONS;91170 schreef : Wat de garage betreft? De eerste storing prima verholpen samen met een
deskundigevan Volvo in Hoofddorp (vanwege een tik). (Alleen de onderdelen hoefde ik te betalen). Mijn monteur durft het nu niet goed meer aan, want hij vreest dat ik over een half weer hetzelfde heb. Hij heeft mij de overigens prima auto, destijds heel voordelig geleverd. Hij onderhoudt mijn auto;s al jaren, net zoals ik zijn computers en databases onderhoudt. Op zijn advies, raadpleeg ik nu dit forum. Toch niet voor niets lid geworden van de Volvo Club.
je koppeling is dus vervangen, maar niet afgesteld; de luchtspleet is te groot geweest waardoor de koppeling is gaan slippen en zich doodgeslipt heeft.
zoals de laatste tijd vaker bleek snapt de anwb er ook niets meer van, maar dit maal hebben ze dus goed gegokt.CVPRODUCTIONS;91173 schreef : Koppeling? Dat zei ook de ANWB monteur! Werpt dit een ander licht op de zaak?
de koppeling dus, @ wouter, mooi ga ik onthouden, schroef ik de prijs een 100je omhoog de volgende keer, ik ben niet zo goed met prijzen:) wat mij betreft is in dit geval die 250 prima (gezegd is gezegd immers:D). wanneer ik tijd heb is wel een goede, eventueel 1 maart. die onderhandeling mag je even via
- V300 register
- Verbannen
-
250 euro is een spotprijs.
Zelfs 350 euro! Wat wouter zei.
Ik heb die toenertijd gekocht omdat ik geld had, en als ik een keer geen geld had toch een nieuwe koppeling erin kon zetten.
En omdat ze zwaar schaars zijn!
- V300 register
- Verbannen
-
Ik denk dat ik dat met die plaatjes zelf ook wel kan. 0.1 mm setjes voelermaatjes kopen en dan gaan pielen.