differentieel kapot
- V300 register
- Verbannen
-
Alle olie is eruit en hij schakelt niet meer.
Mijn vraag is of ik 'm nu moet afschrijven?
Zijn er garages in Nederland die gespecialiseerd zijn in oude volvo's en zo ja, waar dan?
Zit er misschien een specialist in de buurt van Dordrecht, hij zal namelijk getakeld moeten worden.
Deze klus is te ingewikkeld voor mij om het zelf te doen, ik moet nog te veel leren en ik zou mijn autootje zo snel mogelijk weer rij-ende willen hebben.
Wat adviseren de leden van de club?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Het klusje van er onderuit en er onder zetten hoeft hooguit 4 uur te duren.
(P.S. natuurlijk is het zo dat deze helper een bijdrage voor goed gedrag mag krijgen en na hulp vindt je het misschien leuk om clublid te worden. Dit geeft veel voordelen.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
geen olie in het secundaire = kapotlopen van lagers en tandwielen.
het is echter algemeen bekend dat een secundaire nogal zweet, dat de buitenzijde nogal vettig is zegt dus helemaal niets mbt drooglopen. dat komt puur door de kutconstructie mbt de bouten, puur geborgd op rek (en dat moment is niet hoog genoeg, maar hoger kan niet ivm aluminium huis!, oplossing is moeren borgen met loctite, of nyloc moeren plaatsen!) andere mogelijkheden voor zweten zijn een 4tal keerringen, die willen ook nog wel eens gaan lekken.
verder vind ik de diagnose nogal kort en vaag.
de ?nige manier waarbij je mag concluderen dat het differentieel kaduuk is, is als je de auto op assteunen zet, motor laat lopen, pook in D zet, toerental verhoogt tot ca 1500 toeren (voor 't gemak, dus hoger als eerste aangrijppunt) vervolgens de centrale aandrijfas ziet draaien, de poelies + riemen ziet draaien, en vervolgens geen van de 2 homokineten naar de wielen toe draait.
een auto die NIET rijdt, dient gecontroleerd te worden op het draaien van de aandrijfas, in N bij verhoogd toerental (1100+) draait de aandrijfas dan > fout zoeken in bak, schakelstangafstelling en controleren of beide wielen samen rond kunnen draaien (met 2 man doen dus) om te concluderen dat het P blokkeer mechanisme in het primaire niet blijft hangen.
draait de aandrijfas NIET, en bij 3000 toeren nog steeds niet, dan is het een probleem in koppeling. bij 3000 toeren WEL, dan foutzoeken in het extra ontkoppelsysteem, welke aangestuurd wordt via de microswitch bovenop het pookmechanisme.
mocht adhv bovenstaande geconcludeerd worden dat het secundaire ?cht kaduuk is, knal ik er op afspraak en voor ?50 en km vergoeding een andere onder voor je. als het nog niet duidelijk is of er is wat anders aan de hand, moeten we daar andere afspraken voor maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De anwb is erbij geweest en ik ga er standaard vanuit dat die jongens wel weten wat er gaande is.
Het volgende is dus voorgevallen.
Ik ga van mijn werk nog even naar de winkel, vertrek uit de parkeergarage (waarbij de auto al problemen gaf bij het in versnelling zetten).
Vervolgens besluit ik even langs een broodjeszaak te gaan en haal een aantal broodjes.
Ik start de auto en alles gaat goed tot ik m'n beestje in d wil zetten.
Ik hoor een hoop gekraak en denk toch dat het niet helemaal goed gaat.
Vervolgens heb ik de anwb laten komen en die monteur concludeerd dat het differentieel naar z'n moertje is.
Van parkeerstand of neutraal naar drive of reverse gaat dus niet zonder de auto verder te beschadigen.
Het advies van de anwb is dan ook om een gereviseerd differentieel te zoeken en deze met eventueel hulp te vervangen.
Hoe de man gezien heeft dat er geen olie meer in zit, weet ik niet want ik heb geen lekkages gezien, maar zoals ik al eerder aangaf heb ik dan ook nog veel te leren.
Ik hoop dat deze informatie de zaak een beetje duidelijker maakt.
Graag nogmaals advies, want ik wil m'n autootje eigenlijk liever niet kwijt.
Het is gewoon een degelijke stoere bak en een geweldig staaltje techniek, echt nog ouderwetse degelijkheid.
Mijn echtgenoot is nog steeds van mening dat ik een andere auto moet zoeken, maar daar heb ik geen oren naar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
peetje;90255 schreef : De anwb is erbij geweest en ik ga er standaard vanuit dat die jongens wel weten wat er gaande is.
ga daar maar niet vanuit, want als ik dat zo lees is de conclusie van een kapot differentieel veel te snel getrokken.
ik kan eventueel vanavond even naar dordrecht rijden, kost je enkel ?20 euri aan benzine. ik kan dan iig een juiste diagnose stellen. en evt het probleem al verhelpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Bel me even als je wilt, 06-knip
Mijn naam is Petra en zo neem ik ook op.
Dank je wel alvast!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.