Nakijken CVT?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 20:56 #764024
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Nakijken CVT?
zwaar zwiepend geluid herken ik als een heftig aangrijpende cvt koppeling.
maar kan mogelijk ook een probleempje met membramen/riemen betekenen. tot nu toe lijkt het alsnog riemen te zijn, riemen die half versleten zijn gaan vanzelf leuke geluiden maken als je wat speelt met de auto.
maar wat jij zegt over optrekken met de bergrem aan komt mij super bekend voor!
volgens mij, zijn jouw op en terugschakelslangen achterop het emvk verwisseld!!!
dit houd in, dat als je normaal rijd je hier niet al teveel van merkt, behalve teveel toeren; dit houd ook in dat als je de bergrem aanzet, je vol vacuum op de opschakelzijde van de membramen zet, waardoor je dus eigenlijk in z'n 5 wegrijd (met heftig slippende koppeling)
www.v3c.nl/berichten.php?content=Varioma...agnose&menu=techniek
als je dat ding even opzoekt, en je kijkt naar de aansluitslangen van de A en B leiding, op welke aansluiting zit dan de dikke hardplastic (synflex) leiding die daaraan aan 1 van de 2 gekoppeld zit en de chassisbalk in gaat? (er is ook een dunnere)
maar kan mogelijk ook een probleempje met membramen/riemen betekenen. tot nu toe lijkt het alsnog riemen te zijn, riemen die half versleten zijn gaan vanzelf leuke geluiden maken als je wat speelt met de auto.
maar wat jij zegt over optrekken met de bergrem aan komt mij super bekend voor!
volgens mij, zijn jouw op en terugschakelslangen achterop het emvk verwisseld!!!
dit houd in, dat als je normaal rijd je hier niet al teveel van merkt, behalve teveel toeren; dit houd ook in dat als je de bergrem aanzet, je vol vacuum op de opschakelzijde van de membramen zet, waardoor je dus eigenlijk in z'n 5 wegrijd (met heftig slippende koppeling)
www.v3c.nl/berichten.php?content=Varioma...agnose&menu=techniek
als je dat ding even opzoekt, en je kijkt naar de aansluitslangen van de A en B leiding, op welke aansluiting zit dan de dikke hardplastic (synflex) leiding die daaraan aan 1 van de 2 gekoppeld zit en de chassisbalk in gaat? (er is ook een dunnere)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-03-2009 22:03 #764056
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nakijken CVT?
is zeker geen vacuumprobleem dit.
het lijkt er erg op dat Niels de goede kant op denkt; riemen afstellen!!!
Dit controleren is een punt voor de 10.000 km servicebeurt, dus het zou zowieso goed zijn om te doen.
het lijkt er erg op dat Niels de goede kant op denkt; riemen afstellen!!!
Dit controleren is een punt voor de 10.000 km servicebeurt, dus het zou zowieso goed zijn om te doen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2009 22:06 #764059
door Anjo van den Akker
just for fun, try it:)
slang opschakelvacuum aan terugschakelzijde emvk zetten, rijden, bergrem aan en aanlaten, stoppen en optrekken. benieuwd na hoeveel meter jij de kap open trekt om de slangen weer terug te wisselen;)
ik zie niets in schijfafstand /riemen wat het effect met de bergremschakelaar kan verklaren, maar wat zonder dat truukje met de bergremschakelaar zowieso wel aanwezig zou zijn, de riemen pakken toch wel grip, alleen hou je klapperende riemen over, en dat geeft geen schurend geluid
slang opschakelvacuum aan terugschakelzijde emvk zetten, rijden, bergrem aan en aanlaten, stoppen en optrekken. benieuwd na hoeveel meter jij de kap open trekt om de slangen weer terug te wisselen;)
ik zie niets in schijfafstand /riemen wat het effect met de bergremschakelaar kan verklaren, maar wat zonder dat truukje met de bergremschakelaar zowieso wel aanwezig zou zijn, de riemen pakken toch wel grip, alleen hou je klapperende riemen over, en dat geeft geen schurend geluid
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-03-2009 14:55 #764134
door V300 register
Ik heb hetzelfde geintje gehad en sinds het op een sleuteldag was nagesteld heb ik geen gepiep meer gehoord. Waarschijnlijk 'hangen' de riemen iets als de schijfafstand bijna of gelijk aan nul is en worden ze wat ongelukkig aangetrokken als je optrekt of stil komt te staan. Gezien de kilometerstand zou het best kunnen dat de riemen versleten zijn hoor, maar dat weet je niet voor je ze ge?nspecteerd hebt. Misschien is het nog niet te laat, dus los dat varioluik, sleutel 19 en voelermaatjes* mee onder de auto nemen en spelen maar 
(Moet ik ook weer doen trouwens, riemen zijn pas vervangen, dus nastellen is verplicht - en ik heb inmiddels weer een setje kwelende kanaries in het achteronder)
* edit: en nog wat doppen en sleutels om de secundaire transmissie iets los te gooien, maar zover waren we nog niet

(Moet ik ook weer doen trouwens, riemen zijn pas vervangen, dus nastellen is verplicht - en ik heb inmiddels weer een setje kwelende kanaries in het achteronder)
* edit: en nog wat doppen en sleutels om de secundaire transmissie iets los te gooien, maar zover waren we nog niet

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-03-2009 17:58 #767583
door V300 register
ik heb 'toevallig' een filmpje waar dit geluid duidelijk te horen is. Ik rij achteruit, met de bergrem aan (de bergrem was ook de reden dat ik ineens achterstevoren stond:P), en hard gegier van de vario. Als ik de bergrem niet aan had gehad, waren dit korte "giertjes" geweest.
@1:30 min.
@1:30 min.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
30-03-2009 18:03 #767584
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Nakijken CVT?
plaats even gewoon de link, want nu is er geen filmpje te zien
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
30-03-2009 18:04 #767585
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Nakijken CVT?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-03-2009 18:44 #767600
door V300 register
Ik zeg: zichtbare kentekens op filmpje vol ongein op openbare weg = FAIL
Vind het nogal moeilijk om geluiden te destilleren uit al die foute kaboemsch op de achtergrond. Maar aangezien jij het hoort bij optrekken en tot stilstand komen zeg ik nog steeds: riemspeling afstellen.
Vind het nogal moeilijk om geluiden te destilleren uit al die foute kaboemsch op de achtergrond. Maar aangezien jij het hoort bij optrekken en tot stilstand komen zeg ik nog steeds: riemspeling afstellen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-03-2009 18:51 #767602
door V300 register
ik hoor het alleen bij sportief optrekken, niet bij afremmen
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2009 21:03 #767638
door Anjo van den Akker
oooowhhh
ja dit valt niet onder het kaliber aan geluiden wat ik dacht,
koppeling + riemen afstellen;)
ja dit valt niet onder het kaliber aan geluiden wat ik dacht,
koppeling + riemen afstellen;)
Moderators: Mark Smeets