Gooi het in de groep: tachorelais
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
antiekeradio;68842 schreef : dat de emvk iets vacuum doorlaat wil nog niet perse zeggen dat het genoeg is.
d?t zou ook nog kunnen. ben benieuwd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;68860 schreef : Als er een tachorelais opzit dat ik heb gereviseerd, dan zit er uiteraard volgens de Woutermethode een diode bij gesoldeerd.
Goed om te weten!
Volgens mij gaan we iets heel niet-gangbaars tegenkomen zaterdag...
- J. Ruiter
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
volvo freak;68892 schreef : emvk,tachorelais?
SLAPERD :uh-uhh:

- J. Ruiter
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
De schijfafstand in de secundaire transmissie was exact nul (een spleet van 0,5 tot 2 mm is toegestaan). Anjo en Wouter hebben het boeltje vervolgens afgesteld, alleen zijn de riemen dusdanig ver heen dat een ideale afstelling nog even op zich laat wachten. Het toerental is over de hele linie wel iets gezakt, al heb ik nog steeds moeite met het aanhouden van lage toeren rond de 50-60 km/u. Als ik van een talud rij of iets dergelijks gaat de variomatic in de overdrive en kan ik hem daarin houden, maar op egale ondergrond blijft hij bij 50 km/u nog altijd rond de 3000 hangen (of eigenlijk 2800, wat in lijn is met het algemeen lagere toerental). Richting de 80 km/u merk ik meer dan ooit een opschakeleffect en bovendien schakelt de variomatic ook niet meteen als een idioot terug als ik maar een beetje gas geef om te versnellen. Normaal vloog het toerental naar 4000 als ik (bijvoorbeeld) van 50 naar 80 wilde optrekken, nu kan ik betrekkelijk eenvoudig snelheid maken met 3500 toeren. Da's toch iets meer in lijn met hoe het hoort lijkt me.

Nog even het staatje met toerentallen bij constante snelheid.
50 - 2200 (eenmaal in overdrive; anders vari?rend van 2500-2800)
60 - 2800
80 - 3200
100 - 3900
120 - 4500
Dat lijkt me redelijk in orde zo. Ik ben heel benieuwd of een goed setje riemen (i.c.m. optimale afstelling) ook de laatste troubles de wereld uit helpt.
Overigens is dit effect
- De variomatic blijft onder bepaalde omstandigheden soms in de lage versnelling hangen, zoals net na een (koude) start, na harder dan normaal remmen en bij fors optrekken.
nog steeds aanwezig.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
of in de lagere versnelling hangen? dus niet opschakelen
wat ik me herinner toen ik meeree is dat hij af en toe bleef haperen met opschakelen, van echt bergremeffect was geen sprake
ik heb redelijk binnenkort een ander tachorelais voor je (een goeie) dan kunnen we die uitwisselen en gelijk ff die bout in je carburateur schroeven:)??
- V300 register
- Verbannen
-

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
we spreken elkaar binnekort wel even:D
- J. Ruiter
- Verbannen
-