Gooi het in de groep: tachorelais
- V300 register
- Verbannen
-
De feiten:
- Juist bij de snelheden waar de variomatic de toeren juist extreem laag houdt (50-60 km/u) blijft de auto hoog in de toeren hangen.
- De bergrem functioneert. Bij 50 km/u loopt het toerental op van 3000 naar 4000.
- De variomatic blijft onder bepaalde omstandigheden soms in de lage versnelling hangen, zoals net na een koude start, na hard remmen en bij fors optrekken. Bij wat geduld schakelt de auto weer als 'normaal' (i.e. de toestand zoals hierboven beschreven).
- De emvk zuigt aan zowel de opschakel- als de terugschakelzijde.
- De slangetjes van de emvk naar de primaire geven goed weerstand wat erop wijst dat de membramen goed zijn.
- De 340 staat op GLT-wielen met bandenmaat 185/60 R14 (ipv de gebruikelijke 175/70 R13 van de GL-wielen)
Nog even voor alle duidelijkheid het toerental met de snelheid zoals op de klok afgelezen:
50 - 3000
60 - 3000
80 - 3200
100 - 4000
120 - 4600
Tijdens de OMGWTFBBQ bij Jeroen bracht Wouter nog de doorvoerpotjes ter sprake (die kunnen immers ook lekken) en die had ik op de komende sleuteldag wel willen vervangen. Ambtshalve was ik deze week op de koffie bij een andere DAF-rijder en die wees me nog even op het tachorelais. Door Jean-Luc is er een gerepareerd exemplaar in gezet, maar gezien de overige topics over dit onderwerp zou ik dit niet uit willen sluiten. Daarom de vraag: kan een kapot/beschadigd tachorelais tot deze symptomen leiden, bijvoorbeeld omdat er in de emvk of in het relais een diode ofzo is doorgefikt? Als dat namelijk zo is, denk ik dat we dichter bij de oplossing zijn en is de brug weer vrij voor anderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
gezien de reeds vastgestelde diagnoses is dit een nieuwe voor mij..
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
:SNiels;68701 schreef : Tijdens de OMGWTFBBQ bij Jeroen
Ongelofelijk Melige en Gezellige, Weekendvullende, TuinFeest Barbeque?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Niels;68701 schreef : Gooi het in de groep, tachorelais
Auw..........precies op mijn hoofd.:humor:
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;68701 schreef : Als dat namelijk zo is, denk ik dat we dichter bij de oplossing zijn en is de brug weer vrij voor anderen.
Als de diode van je emvk is doorgefikt dan is je nieuwe gereviseerde tacho ook nu naar de knoppen, vraag maar aan Anjo:cry2::f
- V300 register
- Verbannen
-

gerepareerd zonder diode, dan kan die idd weer zo stuk gaan.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
wouter dacht aan de doorvoerpotjes,
ik zeg gewichten van primair vastgerot, waardoor deze op lagere snelheid het vacuum tegenwerken
ben benieuwd, na zaterdag weten we genoeg;)
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-