magneetventiel of emvk?
- V300 register
- Verbannen
-
m.vr.gr.Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Rubber is heel moeilijk bewerkbaar. Bij het boren gaat het namelijk gemakkelijk happen. Dit kun je voorkomen door kunt een harder soort rubber te pakken maar of deze dan nog goed afdicht........?
Ik ben zeer benieuwd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
antiekeradio;49767 schreef : een vario is alleen sneller te krijgen door de motor m??r toeren te laten maken.
in de rallysport wordt hiervoor wel een overdruksysteem gebruikt, in plaats van het originele vacuumsysteem.
in plaats van vacu?m op de terugschakelzijde, zetten ze dan overdruk op de opschakelzijde. zelfde effect natuurlijk, maar je kunt met een luchtpompje op elk gewenst moment over de volle druk beschikken.
het toerental waarop de motor zijn maximale vermogen afgeeft is 'heilig'
hmmm op die manier klinkt het ook nog zo gek niet, ff terug naar de emvk: de vacuumbegrenzer zit op de opschakelzijde, die wil ik gaan regelen. misschien is een bijkomend voordeel dat je bij een lagere constante snelheid (pakweg 60kmh) het toerental lager kan houden door via dit regelventiel de vario al maximaal op te laten schakelen.
eventueel kan ik ipv het systeem omzetten naar overdruk, het originele systeem extern versterken met een vacuumtank of accumulator, vacuum(hulp)pomp aan de aandrijfriem monteren, aansluiten als voeding voor die accumulator en bij de gewenste druk in de tank de bijkomende vacuumdruk weg te laten lekken icm een blow off valve oid.(maar dan op zuigkracht) de aanwezige vacuumdruk in die tank kan ik dmv een wisselklep (als t splitsing tussen originele systeem) aan de opschakelzijde na de emvk laten komen waardoor de vacuumdruk om op te schakelen wordt verlaagd. (=sneller opschakelen) bijbehorende kleppen/ventielen/schuiven ga ik hier niet noemen, dat is het latere ontwikkelingswerk (en tekenwerk), het gaat nu om de ideeen en de mogelijke toepassingen/voordelen/nadelen. hoe ik het straks technisch uitvoerbaar ga maken kom ik later wel op. dit alles elektrisch bedienbaar maken met een drukschakelaar voor je linkervoet oid, en je heb met 2 benen tegelijk een racemonster, (of in ieder geval een sneller opschakelende cvt)
de vacuumdruk moet ook weer niet te hoog worden, anders sta je elke week de membramen in je primair te vervangen...:humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
bagger;49815 schreef : Is al genoemd, je Festo magneetventieltjes zijn voor perslucht en veel types hebben een minimum luchtdruk nodig om te sluiten. Een vacuumklepje werkt net andersom, het enige wat zo te zien na een jaar of 20 sneuvelt in de EMVK zijn de rubber afdichtingen. Ik ga proberen nieuwe te maken uit zacht plaatrubber. Met een holpijp rondjes slaan, ondiep gaatje boren en wat wegsnijden.
m.vr.gr.Eric
ik zit erover na te denken om klepjes te gaan gieten en te vulkaniseren, malletje maken is geen probleem, zit nog te twisten over grondstoffen en het inspuiten van het vloeibare rubber...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Heb de hele constructie nog eens goed bekekenen ga er niet aan repareren.
Ik haal de 2 spoeltjes eraf, maak de 2 gaatjes van de kern dicht.
Zet achter aansluiting A en B 2 stuks industriele (misschien Festo) 3-2 ventielen, de aansluiting naar het luchtfilter vervalt op de emvk en gaat naar de 2 ventielen. De terugslagklep en drukregelaar van de emvk blijven gehandhaafd maar de gammele ventieltjes vervallen. (extra vrijloopdiode in het tachorelais absoluut noodzakelijk)
Kan nog even duren, als de zaak omgebouwd is zal ik er verslag van doen.
m.vr.gr.Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
hoeveel doorlaat hebben die klepjes?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Type wat ik wil gebruiken 3,2mm, gelijk aan emvk doorlaat.
Moet "even" zoeken in de berg of ik er zelf een paar heb in 24Vac (12dc is geen industrie waarde) Doen het (evt met varistors ertussen) prima op 12Vdc.Zal bij een paar toeleveranciers eens navragen of ze wat in 12Vdc hebben. Ik moet eerst even op jacht naar vacuumlekken, loopt stationair niet lekker constant en bij lage toerentallen rijdend lijkt ie ook wat te rommelen.
340GL '88 110.000.
m.vr.gr.Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
na een brainstormsessie samen met kevin kloosterman heb ik besloten om het hele motorvacuumsysteem gedag te gaan zeggen voor de aandrijving, in plaats hiervan op perslucht via een gesloten systeem, dus op de compressor na volledig afzijdig van de motor. echter het systeem wat ik ga maken is niet zomaar 1/2 ventieltje erop kwakke en klaar, ga eerst rustigaan aan het rekenen en schema's tekenen, om de overige originele delen van de aandrijving (o.a. membramen en de werking van het tacho relais) heel te laten, binnenkort dus tijdelijk een vacuummeter op de aandrijving aansluiten en kijken wat de max vacuumdruk is die bereikt wordt, daar kan ik wel aardig mee rekenen denk ik, btw er was ook iemand op het forum die een ingebouwde vacuummeter bezit, misschien dat deze me wat gegevens kan verstrekken?
ondertussen bekijk ik ook nog steeds de mogelijkheid om klepjes te gaan gieten. blijkt nog niet mee te vallen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;50495 schreef : btw er was ook iemand op het forum die een ingebouwde vacuummeter bezit, misschien dat deze me wat gegevens kan verstrekken?
cryowim
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.