magneetventiel of emvk?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Wel ik ben werkzaam bij Terberg Benschop (eigenlijk stage maar loop er al wat langer), op het moment op de afdeling assemblage waar ik alle fasen van het bouwproces doorloop om na mijn opleiding door te stromen naar de afdeling ontwikkeling. (meer info zie www.terbergbenschop.nl ) hier kom ik het volgende tegen, het magneetventiel.
Magneetventielen worden in de terberg voertuigen heel divers gebruikt, van het sturen van de luchthoorns, tot het schakelen van de schotelvergrendeling, ook is bekend dat van een vrachtwagen uit '78 met die 200.000 op de teller heeft staan en al een keer rond is geweest (1.2 miljoen kmers dus zeg maar!!) en dagelijks schakelende magneetventielen heeft, er na al die tijd nog geenenkel magneetventiel vervangen is. ook zitten er een stel in elke terminal uit de terminal range welke 24/7 gebruikt worden in de havens en logistics. Ookal houden de meeste terminals het geen 20 jaar vol door het afraggen van de chauffeurs, de magneetventielen blijven maar werken.
Allemaal motivaties om te gaan proberen experimenteren bij de vario. Als je de emvk theoretisch op papier zet, heb je een tweetal elektronisch gestuurde klepjes, welke het medium lucht in vacuumvorm moet schakelen. de emvk heeft een vacuumvoeding, en het overtollige vacuum gaat retour het luchtfilter in. in principe kan ik deze schakeling verwezenlijken met een tweetal magneetventielen, no problemo. Echter loop ik tegen een potentieel problemen aan alvorens ik de moeite ga nemen om dit te proberen.
Al deze wonderlijke systemen werken met een persluchtdruk van 8 bar, zou de werking van deze systemen hetzelfde zijn met vacuumdruk?
en wat vinden mede forum technici van het idee van een nagenoeg onverwoestbaar stukje techniek tov de bestaande DAF elektromagnetischevierwegklep? mocht er meer belangstelling zijn dan ga ik het tot op de bodem uitzoeken en zelf toepassen op mijn volvo.
Ik ben benieuwd naar de reacties??!!.

bijgevoegd een foto met een rijtje van deze magneetventielen en een RT terminal trekker welke deze gebruikt:
ok het is geen V300 maar het hart van deze RT is toevallig w?l een Volvo TAD720VE motor!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
antiekeradio;49305 schreef : je hebt ook nog een vacuumbegrenzer en terugslagklep in iedere EMVK zitten
ik heb zojuist een kapotte emvk opengeschroefd en beiden gevonden, echter denk ik dat ik dit alsnog kan toepassen met magneetventielen, als dit verder zowat de enige hindernissen zijn voor dit project (naast de conversie van 24 naar 12 volt stuurspanning) dan ga ik er mee aan de slag. overigens neem ik aan dat de vacuumbegrenzer ervoor zorgt dat het opschakelen van de vario geleidelijk gaat, misschien kan ik met dit systeem in gedachten een regelbare vacuumbegrenzer erin bouwen met bediening op het stuur als een soort nos effect zeg maar, regelbaar sneller opschakelen bevordert naar mijn mening de acceleratie:halo: of krijgt dit truukje een neveneffect op de motor of variomaat.. zou wel mooi zijn als ik mijn 340 op zo'n manier nog sneller weg kan laten trekken bij groen licht:yeah:
- V300 register
- Verbannen
-
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
AvdAkker;49301 schreef : Al deze wonderlijke systemen werken met een persluchtdruk van 8 bar, zou de werking van deze systemen hetzelfde zijn met vacuumdruk?
Als de magneetventielen richting gevoelig zijn zal je ze moeten omdraaien
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Kevin;49354 schreef : Hmm... Anjo ook ik liep met hetzelfde idee in gedachten. Ik heb dan wel geen vario, maar wel een open geschroefd EMVK liggen. En ik loop stage bij Festo, van de ventieltjes
Heb er helaas verder nog geen tijd voor gehad vanwege de vakkanjer wedstrijden komende week. Misschien kunnen we er samen eens naar kijken.
jaa wie kent festo nou niet, mn schoolproject bestaat bijna helemaal uit festo meteriaal dus weet er alles van:D, ik ga ergens de komende weken een set nabouwen om de werking te testen, en ook kijken wat een werkend setje ong gaat kosten.:groovy:
- V300 register
- Verbannen
-
Als de vario opschakeld draait de motor bij een gegeven snelheid minder toeren. Dat lijkt mij bij zo'n 1.4tje niet echt helpen met accelereren.AvdAkker;49307 schreef : opschakelen bevordert naar mijn mening de acceleratie:halo: of krijgt dit truukje een neveneffect op de motor of variomaat.. zou wel mooi zijn als ik mijn 340 op zo'n manier nog sneller weg kan laten trekken bij groen licht:yeah:
Tenzij je hoopt op een soort 'katapult effect'.

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
grilkip;49622 schreef : Als de vario opschakeld draait de motor bij een gegeven snelheid minder toeren. Dat lijkt mij bij zo'n 1.4tje niet echt helpen met accelereren.
Tenzij je hoopt op een soort 'katapult effect'.
als ik een stoplichtsprintje aanga, laat ik em opkome tot 1300 toeren, trap 3/4 gas in bij een groen lampje boven de weg om vervolgens met kickdown erbij (=vol-gas) door te trekken naar de max snelheid (en iets hoger), als ik tijdens deze procedure ervoor kan zorgen dat tijdens het optrekken de vario zo snel mogelijk in zijn maximale overbrenging kan krijgen ( in ieder geval sneller als standaard ) kan ik icm een relatief hoog toerental mijn motorkoppel sneller op de weg zetten, = sneller accelereren. dit is zo ongeveer het hele idee achter het verhaal.
- V300 register
- Verbannen
-
in de rallysport wordt hiervoor wel een overdruksysteem gebruikt, in plaats van het originele vacuumsysteem.
in plaats van vacu?m op de terugschakelzijde, zetten ze dan overdruk op de opschakelzijde. zelfde effect natuurlijk, maar je kunt met een luchtpompje op elk gewenst moment over de volle druk beschikken.
het toerental waarop de motor zijn maximale vermogen afgeeft is 'heilig'