Teveel toeren 340 CVT

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2007 09:50 #626859 door V300 register
Teveel toeren 340 CVT is gemaakt door V300 register
Hallo,

Sinds ??n week ben ik in het bezit van een 340, deze heb ik verkregen na het overlijden van mijn opa.
Hoewel hij er heel zuinig op was en hem regelmatig een beurtje gaf heb ik het idee dat deze 340 te veel toeren maakt.

Wie kan of kent iemand die handig is met het sleutelen aan een 340 in Overijssel?

Jurgen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2007 10:22 #694203 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Teveel toeren 340 CVT
Is het een CVT? Die maken standaard nou eenmaal meer toeren dan
een handgeschakelde versie, zeker t.o.v. een 5-bak.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2007 11:42 #694209 door V300 register
't Is sowieso leuk als je je ff registreert. En geef es wat meer informatie over de auto? Bouwjaar, motortype, transmissie, etc. Oja, en foto's natuurlijk :y:

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 11:43 #694211 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Teveel toeren 340 CVT
Een cvt mag stationair niet meer dan 900 toeren maken. Anders wordt schakelen een stuk moeilijker.
Tijdens het op snelheid rijden hoeft een cvt ook niet boven de 3500 toeren uit te komen. Zeer acceptabel gezien bijv. een citroen Xantia met 1800 motor die bij 120 ook al 3500 toeren draait. (ja, bij citroen zijn ze echt over de toeren heen).
Misschien kun je zelf ook al veel doen. In andere topics staat heel veel over mogelijke problemen met cvt-systeem (allemaal oplosbaar) en het aantal toeren. Kom je er dan niet uit, dan is het handig om de vraag wat te verduidelijken: wanneer maakt de auto veel toeren, zijn er ook andere geluiden, trekt de auto "normaal" op, heeft remmen invloed op het aantal toeren, werkt de bergversnelling etc. etc.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2007 21:56 #694276 door V300 register
Bedankt voor de reacties.
Morgen zal ik mij ff registreren op dit forum en dan zet ik er alle gegevens bij van de auto en wat foto's.
Dan zal ik ook mijn vraag over de toeren wat beter omschrijven.

Jurgen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-12-2007 12:07 #694305 door V300 register
mijn profiel

Aanmelding op het volvo 300 forum gedaan.
Hieronder 2 foto's die ik alvast van de auto heb gemaakt:

[ATTACH]484[/ATTACH]

[ATTACH]485[/ATTACH]

De volvo rijd heerlijk, alleen heb ik het idee dat ie veel te veel toeren maakt.
Die bergschakelaar werkt goed, als ik rond de 50 rij en de schakelaar aanzet begint hij binnen enkele seconden meer toeren te maken en moet ik wat gas bijgeven om op dezelfde snelheid te blijven.
Lijkt mij dus in orde.
Echter van de 0-50 ? 60 maakt hij flink toeren, omdat ik geen toeren teller in de volvo heb zitten, weet ik niet hoeveel toeren.
Ook bij volgas geven is het net of je gaat opstijgen, het geluid komt in geen geval overeen met de snelheid.:confused:
Als mijn opa, de vorige eigenaar, ook al niet altijd zo zou rondrijden zou je denken dat het met de koppeling te maken heeft.
Heb dit probleem al meer zien voorkomen op dit forum, het is alleen jammer dat ik zelf niet zoveel verstand heb van auto's.
Simpele dingen kan ik zelf wel oplossen zoals slangetjes en bougies enz.

Tips en foto's van wat het eventueel zou kunnen zijn, zijn van harte welkom.
Liefst in makkelijke taal want al die technische gegevens moet ik nog onder de knie krijgen.

Tot zover,

J. Spies

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-12-2007 13:32 #694308 door V300 register
Een vario maakt natuurlijk sowieso meer toeren dan een handbak of een moderne automaat. Maar als je het gevoel hebt dat de koppeling versleten is, kun je dat natuurlijk even checken. Je kunt van boven in het koppelingshuis kijken, en dan kijk je volgens mij recht op de koppelingsvoering.

Wat je ook kunt doen is op een sloperij rondkijken of je een toerenteller kunt vinden. Inbouwen is heel eenvoudig. Je kunt ook hier een advertentie plaatsen, vaak werkt dat ook prima.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2007 17:07 #694319 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Teveel toeren 340 CVT
Ik zou het meer zoeken in het tachorelais of de membraam. Heb je al eens in de slangetjes van de automaat geblazen. Dit zijn twee slangetjes die naar achteren lopen. Is er weerstand of is er geen weerstand?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-12-2007 17:11 #694321 door V300 register
Als je 50 rijdt en de bergrem inschakelt, dan moet het toerental heel erg verhogen. Doet hij dat maar een beetje, dan is de kans groot dat de emvk stuk is.

Woont er niet in Nijverdal een clublid met verstand van vario's?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2008 03:25 #694392 door V300 register
Als er ergens in Nederland hellingen zijn om een bergrem uit te proberen dan is het in de omgeving van Nijverdal:)
Ik ben ooit in een DAF33 een helling van 22% omlaag gegaan met de voet op het rempedaal. De bergrem weigerde dienst en naderhand vertelde iemand me dat die (tenminste bij de DAF 33) alleen werkt als je niet remt maar juist gas geeft. Maar wie geeft er nou gas als je zo'n stijle helling afgaat?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC