Opschakelen variomatic

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-06-2007 20:40 #673319 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
Dat is inderdaad erg handig heb dat er al jaren in zitten, je kunt dan ook meteen zien of je emvk het nog wel goed doet.
Op gegeven moment gaat nl klepje stuk werking wordt steeds minder totdat ie er mee ophoud.
Heb er ook wel een toerenteller in zitten , leek we we geinig om een indikatie te hebben van de stand van de vario.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2007 17:12 #673416 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
Bij Br*zan kost een econometer 14 euro nog wat, als ik me het goed herinner. Dat is dus met een rood/groene schaalverdeling. Wel minder leuk dan een ?chte vacuummeter, maar goed...
In mijn laatste hoop ga ik binnenkort nog een keer naar GBB in Nijmegen, als die het niet hebben word ik klant van de Br*zan. Sorry :woops:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2007 07:53 #673577 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
die van Brezan zijn dacht ik van Equis... kun je ook via Conrad.nl bestellen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2007 21:18 #677093 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Opschakelen variomatic
Ik ben inmiddels afgelopen maandag naar Antoon van Mullekom in Son geweest.
Het was inderdaad de kering in het doorvoerpotje welke versleten was.
De membramen waren nog in goede staat. Tevens hebben we de secundaire schijven van nieuwe olie voorzien en de schijven opnieuw afgesteld.
Het was een uitstekende dag waarbij ik weer veel heb opgestoken.
Het is weer met heel veel plezier variomatic rijden.

Groeten en bedankt voor alle tips

Ted Bogers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2011 19:31 #866797 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic

boger315;30643 schreef : Ik ben inmiddels afgelopen maandag naar Antoon van Mullekom in Son geweest.
Tevens hebben we de secundaire schijven van nieuwe olie voorzien en de schijven opnieuw afgesteld.


Het inbrengen van die nieuwe olie in de sec. poelies zal, denk ik, zijn gegaan via injectie door de membranen. Is mijn veronderstelling juist? En heeft het aanbrengen van een klein gaatje in die membranen nooit geleid tot enige vorm van lekkage (zelfs niet een klein beetje maar?) van de olie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2011 19:50 #866800 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
Nope. Staat geen druk op

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-05-2011 14:54 #875000 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
Hoi ik heb zelf ook een probleem met het opschakelen dat denk ik wel in dit topic past. Ik heb namelijk 2 weken geleden een B14.4 in mijn Daf 66 coupe gezet en hierbij meteen de renix en het tachorelais overgezet. De auto schakelt hierna niet meer op helaas. Dit is het probleem:

Het relais krijgt alle goede signalen, goede + goede - goede pulsen en goed terugschakelsignaal. De terugschakelkant werkt dan ook helemaal zoals hij zou moeten werken, maar de opschakelkant niet.

Als ik meet met een proeflampje tussen de + draad en de -draad van de opschakelkant van de EMVK doet het lampje helemaal niks, hoeveel toeren de motor ook draait. De pulsen krijgt hij wel want mijn toerenteller functioneert prima.

Als ik de massa ergens anders van de auto pak gaat het proeflampje direct branden, de EMVK krijgt dus een plus. Het lampje gaat uit als ik volgas geef, rem of de bergrem aanzet (dit lijkt me zoals het hoort).

Klopt het dat de opschakelkant via de massa geschakeld wordt? en dus de plus constant is? En waar moet ik dit probleem zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2011 23:39 #875292 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
je hebt waarschijnlijk een EMVK gebruikt zonder ingebouwde diode.

Hierdoor is de schakeltransistor in het tachorelais overleden (dit komt door de 'terugslag' van de zelfinductie van de spoel)

een nieuwe diode kun je gelijk in het tachorelais monteren.


Zie voor het complete verhaal mijn zwaar verouderde website:

users.edpnet.nl/antiekeradio/reparatie_tachorelais.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2011 17:26 #875337 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
Ik was jouw stuk al tegengekomen, bedankt daarvoor. Ik heb daarna een aantal transistors aangeschaft en deze vervangen, bij het testen heb ik inderdaad een EMVK zonder diode gebruikt. Is het ook zo dat de transistor direct kapot gaat zonder diode? of moet de transistor het eerst nog even volhouden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2011 22:57 #875389 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
bij mij hield het tachorelais het uit van mijn huis tot aan de eerste rotonde. dat was dus ongeveer 400 meter :)

het kan al bij de eerste keer schakelen zonder diode afgelopen zijn trouwens. de betreffende transistor is er absoluut niet op berekend dus als ie het langer dan 1 keer in/uit schakelen volhoudt is het puur geluk/toeval etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD