vacuumbuffer

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2007 23:56 #671109 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vacuumbuffer

antiekeradio;26895 schreef : en vergeet het motorkoppel niet.... zelfs met vacuum erop (wat vastgehouden wordt door de terugslagklep) gaat de vario flink terugschakelen als je vanuit overdrive bij 50/h ineens bijna volgas geeft. dat komt alleen door het motorkoppel.


Aha, opzich ook best logisch!
Wanneer je namelijk een flink koppel zet op de voorste schijven, dan trekt hij automatisch de riem naar binnen. Hier door gaat hij op "een kleinere diameter" lopen wat dus wil zeggen dat hij in principe terugschakeld

Jezus.............toen die tijd konden ze ECHT al nadenken.............:snif:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 09:59 #671125 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic vacuumbuffer
Goed he... en dat in de jaren 50 al...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2007 12:19 #671235 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vacuumbuffer

bodejodel;26992 schreef : Goed he... en dat in de jaren 50 al...


Toen de mensen nog WEL slim waren,
en toen men nog werkte voor zijn geld,
enz
enz
enz


En toch vraag ik mijzelf nog af hoe da tachorelais werkt? Waar meet hij dan "het motortoerental"? Stuurt het tachrelais de EMVK weer aan?

Wanneer je ervoor zorgt dat je minder toeren kunt draaien bij een constante snelheid, kun je dan niet he probleem krijgen dat je je centrifugaalkoppeling verbrand?

(Als ik alle antwoorden op mijn vragen heb dan zal ik eens 'n mooi stukkie schijven voor de wiki)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2007 16:09 #671259 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vacuumbuffer
tachorelais krijgt zn toerentalsignaal van de ontsteking (net als de toerenteller)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2007 16:12 #671261 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vacuumbuffer
Houd je oor maar eens bij het tachorelais en geef dan een beetje gas. Je hoort duidelijk een 'klik'.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2007 16:16 #671264 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vacuumbuffer
ja, en die klik komt van de EMVK :) niet van het tachorelais....


de tacho "klikt" pas echt als je het contact aanzet of met ingeschakeld contact bij vol gas, bergrem of hard op de rem trappen.

de omschakeling die bij de overgang van lager dan 1800 naar hogere toerentallen gebeurt, is in een transistortje en hoor je dus alleen omdat dat transistortje de EMVK aanstuurt (die dan op zijn beurt wel 'klak' zegt)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2007 16:29 #671265 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vacuumbuffer
Ok, weer wat geleerd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2007 12:07 #671563 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vacuumbuffer

antiekeradio;27136 schreef : ja, en die klik komt van de EMVK :) niet van het tachorelais....


de tacho "klikt" pas echt als je het contact aanzet of met ingeschakeld contact bij vol gas, bergrem of hard op de rem trappen.

de omschakeling die bij de overgang van lager dan 1800 naar hogere toerentallen gebeurt, is in een transistortje en hoor je dus alleen omdat dat transistortje de EMVK aanstuurt (die dan op zijn beurt wel 'klak' zegt)


Aha.
Het tachorelais "meet" het toerental dus. Wanneer je 80 rijdt en het gas loslaat dan zorgt dat tachorelais ervoor dat de EMVK geschakeld wordt wanneer het toerental beneden de 1800rpm komt. Dit is dat "stapsgewijs" terugschakelen wat je hoort.
Dit bewijs ook meteen het volgende: Wanneer je de ontkoppelingsknop (die bove op de schakelhendel) indrukt dan hoor je de bak meteen helemaal terugschakelen. Dit omdat het tachorelais "ziet" dat het motortoerental te laag is en dus de bak terug gaat schakelen en zo "hoopt" dat het motortoerental omhoog gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2007 15:27 #671595 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vacuumbuffer
yep. de motor raakt dan ontkoppeld. als je de knop weer loslaat en een beetje gas geeft 'klapt' de auto in het remmen op de motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2007 17:03 #671607 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vacuumbuffer

antiekeradio;27480 schreef : yep. de motor raakt dan ontkoppeld. als je de knop weer loslaat en een beetje gas geeft 'klapt' de auto in het remmen op de motor.


Inderdaad, dan pakt de koppeling plots weer en gaat hij weer op de motor afremmen. Truukje werkt alleen onder de, pak 'm beet, 70km/h.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD