vacuumbuffer
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;26895 schreef : en vergeet het motorkoppel niet.... zelfs met vacuum erop (wat vastgehouden wordt door de terugslagklep) gaat de vario flink terugschakelen als je vanuit overdrive bij 50/h ineens bijna volgas geeft. dat komt alleen door het motorkoppel.
Aha, opzich ook best logisch!
Wanneer je namelijk een flink koppel zet op de voorste schijven, dan trekt hij automatisch de riem naar binnen. Hier door gaat hij op "een kleinere diameter" lopen wat dus wil zeggen dat hij in principe terugschakeld
Jezus.............toen die tijd konden ze ECHT al nadenken.............:snif:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
bodejodel;26992 schreef : Goed he... en dat in de jaren 50 al...
Toen de mensen nog WEL slim waren,
en toen men nog werkte voor zijn geld,
enz
enz
enz
En toch vraag ik mijzelf nog af hoe da tachorelais werkt? Waar meet hij dan "het motortoerental"? Stuurt het tachrelais de EMVK weer aan?
Wanneer je ervoor zorgt dat je minder toeren kunt draaien bij een constante snelheid, kun je dan niet he probleem krijgen dat je je centrifugaalkoppeling verbrand?
(Als ik alle antwoorden op mijn vragen heb dan zal ik eens 'n mooi stukkie schijven voor de wiki)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

de tacho "klikt" pas echt als je het contact aanzet of met ingeschakeld contact bij vol gas, bergrem of hard op de rem trappen.
de omschakeling die bij de overgang van lager dan 1800 naar hogere toerentallen gebeurt, is in een transistortje en hoor je dus alleen omdat dat transistortje de EMVK aanstuurt (die dan op zijn beurt wel 'klak' zegt)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;27136 schreef : ja, en die klik komt van de EMVK
niet van het tachorelais....
de tacho "klikt" pas echt als je het contact aanzet of met ingeschakeld contact bij vol gas, bergrem of hard op de rem trappen.
de omschakeling die bij de overgang van lager dan 1800 naar hogere toerentallen gebeurt, is in een transistortje en hoor je dus alleen omdat dat transistortje de EMVK aanstuurt (die dan op zijn beurt wel 'klak' zegt)
Aha.
Het tachorelais "meet" het toerental dus. Wanneer je 80 rijdt en het gas loslaat dan zorgt dat tachorelais ervoor dat de EMVK geschakeld wordt wanneer het toerental beneden de 1800rpm komt. Dit is dat "stapsgewijs" terugschakelen wat je hoort.
Dit bewijs ook meteen het volgende: Wanneer je de ontkoppelingsknop (die bove op de schakelhendel) indrukt dan hoor je de bak meteen helemaal terugschakelen. Dit omdat het tachorelais "ziet" dat het motortoerental te laag is en dus de bak terug gaat schakelen en zo "hoopt" dat het motortoerental omhoog gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;27480 schreef : yep. de motor raakt dan ontkoppeld. als je de knop weer loslaat en een beetje gas geeft 'klapt' de auto in het remmen op de motor.
Inderdaad, dan pakt de koppeling plots weer en gaat hij weer op de motor afremmen. Truukje werkt alleen onder de, pak 'm beet, 70km/h.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.