Vacuumschakelaar hangt op overdrive

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-07-2003 17:33 #624738 door V300 register
Vacuumschakelaar hangt op overdrive is gemaakt door V300 register
Hoi, hier maar weer eens uit Spanje,
Mijn vacuumschakelaar heeft weer eens de kuren.
Bij het starten van de auto, 8 van de 10 keer, start ie in de overdrive. Vol gas geven of hard remmen doet hetzelfde, toeren opvoeren. Een tik op de schakelaar of even aan de kabels/steker van het toerentalrelais schakelt dit weer uit. Over hobbelig terrein rijden ook.
Was dit dan het einde van het toerentalrelais of kan ik dit openen/reviseren, of is er nog iets anders aan de hand.
Kan het bijvoorbeeld met de warmte te maken hebben (het is hier nu tussen de 35/40 graden in de schaduw).
Laat wat van jullie horen,
Groetjes en ... hasta la vista ...
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-07-2003 21:13 #644437 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuumschakelaar hangt op overdrive
hoi Hans,

je schrijft "doet hetzelfde, toeren opvoeren".
Is dat wat je bedoelt bij overdrive?

Dit zou betekenen dat je met erg veel toeren rijdt, net als met ingeschakelde bergrem.

Even voor de duidelijkheid; deze functie heet geen overdrive, maar kickdown.

Hiervoor is waarschijnlijk een eenvoudige oplossing; in het toerental zit een relais wat schakelt tussen kickdown en overdrive (onbekrachtigd=kickdown). De aansluitingen van dit relais zijn tevens de dragende punten, en willen dus wel eens loskomen.

Een eenvoudige oplossing is om het tachorelais open te maken via de kant van de stekker, en de aansluitingen van het relais met een drupje verse soldeer te verwennen.

groetjes Wouter Nieuwlaat

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2003 20:16 #644438 door V300 register
Dank je Wouter,
eh .. ja dus, kickdown.
Met "in het toerental zit een relais" bedoel je dus het toerentalrelais wat aan dezelfde steun vastzit als de vierwegklep (vacuum).
Ik hoop dat het zo gemakkelijk is, want telkens bij 60 km/h met 4000 toeren rijden is niet echt leuk voor de beurs, en telkens als ie erop staat stoppen om een tik op het relais te geven ook niet.
Bedankt voor de hulp,
Hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-07-2003 20:37 #644439 door V300 register
Hoi Hans,

de regel die je aanhaalt is inderdaad nogal onduidelijk;

wat ik beter had kunnen zeggen is

"in het tachorelais zit een schakelaar die door een spoel bediend wordt, het wil wel eens gebeuren dat 1 of meerdere draadjes van die spoel geen goed contact meer maken, zodat de schakelaar niet goed meer omspringt"

het toerental relais zit in de meeste uitvoeringen inderdaad op dezelde steun als de EMVK, als je echt zeker wilt zijn; er staat "drehzahlrelais" op.

het zou inderdaad best kunnen dat door de spaansezomerhitte dit soort problemen eerder optreden; toch is het ook hier een voorkomend probleem.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2003 13:50 #644440 door V300 register
Beste Wouter,
dit relais heb ik dus nu open liggen. Tevens net van de Daf-Club het schema voor dit relais gedownload.
Ik zat dus eens met een Ohm-metertje de contacten te controleren, en krijg op de contacten 2 en 5 een uitslag op de meter, op contact 6 echter maar zo af en toe. Bewegen van het contact 6 helpt daarbij.
Als ik nu het schema goed lees, moeten deze 3 contacten altijd een uitslag op de Ohm-meter geven.
Dit zou dus betekenen dat contact 6 ergens los zit, en dan zou daar dus een beetje soldeer in/aan moeten.
De groeten en bedankt, Hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2003 13:58 #644441 door V300 register
laat je nog weten of het inderdaad gelukt is?

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2003 18:22 #644442 door V300 register
Hoi Wouter,
Nou niet dus, hij blijft zeer wisselend contact geven. Ik geloof dat het dus een stukje verder zit dan alleen het contactje. Ondertussen heb ik Bosch Duitsland gecontacteerd, en ze hebben me bevestigd dat het relais nog altijd te koop is. Dus ga ik binnenkort maar eens naar de Bosch Service Malaga, kijken of ze het relais kunnen maken en wat een nieuwe kost.
Het is k.l.o.t.e.rijden zo.
Hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2003 19:29 #644443 door V300 register
hoi Hans,

het los/vast contact kan ook nog in de spoel zelf optreden.

je zou eens kunnen proberen de spanning te meten over de spoel, komt er geen spanning weet je dat het niet in het relais zit.

een nieuw tachorelais zal vre-se-lijk duur zijn, weet niet hoe goed je aan sloopdelen kunt komen bij jou in de buurt??

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2003 19:33 #644444 door V300 register
PS eventueel kun je ook een universeel 12 volt relais aansluiten, in plaats van het originele.

voor de duidelijkheid; met relais bedoel ik hier alleen het spoeltje met schakelaar, niet het hele "drehzahlrelais".

owja aan de spanning zal het wel niet liggen als je nog steeds wisselende doorgang(weerstand) meet.

groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2003 23:01 #644445 door V300 register
Hoi hans (en wouter)
Ik volg de discussie al een tijdje, en wil ook even mee praten en ideeen aandragen.
Ik heb ook zo mijn idee, en dat is misschien iets goedkoper.
Luister en huiver van dit idee.
Ik heb ook een 340cvt, en nog wat tachorelais liggen.
Ik test hier een relais, en als die goed is zou ik hem op kunnen sturen,mits we een adres zouden hebben.
de kosten komen uiteraard voor jou rekening.
Ik denk dat wij hier in nederland eerder goedkoper aan onderdelen kunnen komen zeker voor een cvt dan jij daar in spanje.
het goedkoopste transport is uiteraard na 5 december, maar zolang wil jij vast niet wachten.
dus wat dacht je hier van.
Eis is wel dat je op de achterruit een tekst maakt van " Ik wordt rijden gehouden door volvo340 club nederland"
is dit wat????
gr paul

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC