Volvo 340 die soms automatisch remt
- V300 register
- Verbannen
-
Toen ik vanavond weg reed was er dus sprake van een redelijk hard rempedaal waarbij er nauwelijks sprake was van een vrije slag. Vervolgens aangekomen op de bestemming (15km) bleek de auto vlak ervoor wederom naar links te trekken en begonnen langzaam de remmen steeds een beetje te piepen. Ook op het moment dat er gewoon werd gereden en de rem niet werd aangeraakt. Bij het uitstappen rook je direct de geur van hete blokken!
Vervolgens twee uur later de auto opnieuw gestart voor de terugrit en nu bleek het rempedaal plotseling wel weer een vrije slag te hebben en halverwege pas weer echt aan te grijpen (gevoelsmatig zoals het voorheen altijd was). Gedurende de terugrit naar huis bleek het pedaal langzaam weer harder te worden en een aangrijpingspunt weer te verschuiven naar het begin van de slag. Ook het piepen bij het remmen kwam weer langzaam terug.
Nu weet ik het zo langzamerhand niet meer. Hitte lijkt echter wel een rol te spelen in de huidige situatie. Alsof iets alsmaar warmer wordt en daardoor de remfunctie veranderd...
Ik wordt het nu helemaal zat. Had ik nou wel ook gewoon de hoofdremcilinder moeten vervangen? Is de boel alsnog niet goed ontlucht? Zit er toch nog ergens een verstopping? Ik weet het zo langzamerhand niet meer en begin het motto ''ik vind het leuk om ook zelf te sleutelen'' echt te verliezen....:no::no::no:
Wellicht moet ik mij toch maar gewonnen geven en de wagen bij de garage stallen met de opmerking ''Ik kom hem wel halen als hij het weer doet''.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik voel met je mee. Daar heb je natuurlijk niet veel aan, maar ik hoop toch dat mijn opmerking 'een hart onder je riem steken' voor je is, en ik hoop dat je probleem spoedig tot het verleden behoort. Wordt wel tijd vind ik, je hebt er zoveel tijd en energie toch al ingestoken?! Als de oplossing daar is laat je ons (forum) de oorzaak en je oplossing toch weten? Ik ben uiteraard benieuwd er naar. Suc6!
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
mijn beste vizie zonder de auto en hoe hij rijd gezien/gevoeld te hebben: remslangen.
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Afgelopen week zijn na aanhoudende remproblemen ook beide remslangen voor vervangen en is de boel opnieuw ontlucht (voorzijde).
Vandaag echter opnieuw tijdens een ritje naar mijn studie langzaam steeds harder piepende remmen aan de voorzijde (vooral rechts voor). De voorremmen leken ook weer aan te lopen en bij het rempedaal verplaatste het remmoment van eerst een normale 'vrije slag' naar veel meer boven in het pedaal. Het pedaal wordt, zoals ook eerder omschreven, harder en het aangrijpingspunt korter/feller.
Bij stilstand opnieuw een rondje om de auto gemaakt. Beide trommelremmen waren niet noemenswaardig heet. De linker voorschijf gaf al wat meer stralingswarmte af en de rechter echt merkbaar heet! Ook de geur van verbrande remvoering was duidelijk te ruiken.
Nu weet ik het echt niet meer. Heb beide klauwen dus gereviseerd nieuwe rubber seals en kapjes en daarvoor grondig gereinigd. Alles was brandschoon en netjes volgens het handboek gesmeerd en gemonteerd. Verder dus de remslangen vervangen en ook de rembekrachtiging (omdat dat mogelijk eerder de oorzaak van het probleem kon zijn). Het enige wat nog niet vervangen is, is de hoofdremcilinder. Maar iedereen die ik spreek in garageland geeft aan dat dit absoluut geen veroorzaker van dit probleem kan zijn!
Kan het niet gewoon een of beide remklauwen zijn? Wat kan er kapot gaan aan een klauw dat dit optreedt?
Het is dus zo, en ik val hiermee wellicht in herhaling, dat het naar mijn mening echt iet met warmte te maken heeft. Je kunt namelijk eerst kilometers probleemloos rijden tot het probleem langzaam optreedt. Na de auto even een paar minuten stil gezet te hebben loopt alles weer vrij etc....
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;185931 schreef : Je moet toch echt dichtbij de oplossing zijn. Als leek denk ik toch aan de HRC, maar als iedereen zegt dat het niet kan, dan.....
Lucluc, ik zeg niet dat ik er zelf 100% van overtuigd ben dat het de hoofdremcilinder niet zou kunnen zijn, maar hoe past dit in het plaatje?
Nu denk ik wellicht helemaal buiten de gebaande en mogelijke paden, maar kan het niet een probleem zijn wat uit de motor komt? Stel dat er ipv een vacuum via de aansluiting op het spruitstuk, tijdelijk druk wordt gegeven!? Wat doet dat met de rembekrachtiging en de aansturing op de hoofdremcilinder? Als de wielen namelijk aanlopen is het probleem ook verdwenen wanneer je de slang van de rembekrachtiging trekt. Op dat moment valt de ogenschijnlijke druk van de remblokken op de schijf blijkbaar weg en loopt de handel direct weer vrij.!?
- V300 register
- Verbannen
-
Je zou wel voor de gein eens het vacuum-terugslagklepje in de aanvoerslang van de rembekrachtiger even kunnen checken, onder het mom van alle dingen, hoe onwaarschijnlijk ook, nagaan.