Volvo 340 die soms automatisch remt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 11:36 #883616 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 die soms automatisch remt
Hallo,

Inmiddels lijkt het probleem zich te verergeren.

Tijdens het rijden blijkt nu ook de rem links voor te gaan piepen. Dit is ook het geval als ik niet rem en met het stuureen slingerende beweging maak. Dan hoor je dus kort piep piep piep bij het moment dat je terugstuurt.

Nu heb ik de remklauwen bekeken en deze lijken vrij te lopen. Nu heeft precies de linker een kleine scheur in het rubber rondom de zuiger.

Het rare is nu opnieuw dat dit probleem dus niet continu aanwezig is en dus zo af en toe optreedt (wat wederom de rembekrachtiging doet vermoeden).

Een tweede punt wat hierbij is gekomen is dat de auto nu dus soms wel naar links trekt bij het remmen. Maar wederom dus soms! Ik dan dus vervolgens ook weer kilometers rijden en remmen waarbij ik het stuur los laat en er geheel niets aan de hand is!?

Nu heb ik een revisie setje besteld voor de remklauwen en ga ik deze dit weekend demonteren en geheel reinigen om vervolgens de zuigers opnieuw te monteren met de nieuwe rubbers en veer.

De remslangen zijn nog redelijk nieuw. Ik heb niet het idee dat hier het probleem zit en volgens de volvo garage (oude baas met veel kennis van de oude modellen) kan het hier niet aan liggen omdat het dan continu verhaal zou worden. Ook hij gaf aan dat het heel goed de rembekrachtiging kon zijn en dat ik deze even los moet gooien. Daarbij zou ik direct even de slang moeten controleren tussen bekrachtiging en inlaatspruitstuk. Soms zitten deze verstopt (aldus garagist). Maar dit bleek bij mij niet het geval te zijn.

Nu, dit heb ik dus ook al even gedaan. Slang los bij rembekrachtiging. tijdelijk even afgeplakt ivm motorloop en rijden....:crazy1:

Dit doet ik dus echt nooit meer. Ik woon midden in Den Haag met overal stoplichten en veelal en chaos op de weg. Remmen lukt wel, maar het is bij mij absoluut niet mogelijk gebleken om in een keer tot stilstand te komen. Het is alsof je een betonblok probeert te verschuiven met minimale remkracht als resultaat!? Zodoende kan ik hierdoor dus helaas niets 100% uitsluiten... :(

Nu wacht ik dus nog even af tot ik de remklauwen opnieuw heb gemonteerd en de boel heb ontlucht. Daarna zullen we even verder kijken. Mocht het probleem zich dan nog steeds voor doen zal ik de rembekrachtiging vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 11:44 #883617 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Volvo 340 die soms automatisch remt
Haha Den Haag zonder rembekrachtiging kan prima hoor :) Ook als het voertuig 8 ton weegt :) Spreek uit ervaring maar geef toe dat met toch prettiger is. Waar in Den Haag woon je? Misschien dat ik komende week een keertje langs kan rijden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 11:59 #883618 door V300 register

Kevin;182419 schreef : Haha Den Haag zonder rembekrachtiging kan prima hoor :) Ook als het voertuig 8 ton weegt :) Spreek uit ervaring maar geef toe dat met toch prettiger is. Waar in Den Haag woon je? Misschien dat ik komende week een keertje langs kan rijden.

Laakkwartier

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-08-2011 15:18 #883926 door V300 register
Vandaag heb ik de twee remklauwen gereviseerd. Middels compressor de zuigers verwijderd en de handel grondig schoongemaakt in een bad spiritus met borstel en kwast.

Vervolgens alles nogmaals met remmenreiniger doorgespoten en met wc papier schoongemaakt en gedroogd.

Vervolgens de nieuwe ringen en rubbers gemonteerd en de zuiger geplaatst na een dikke laag dot4 op de cilinderwand en de zuiger.

De klauw weer gemonteerd en de nippel en remslang opnieuw vastgezet met kopervet op de schroefdraad. Ook de raakvlakken van de remblokken met met de klauw en de zuiger met kopervet ingesmeerd evenals de geleide pennen. Als laatste de bevestingsbout met loctite vastgezet...

Nu staat de auto bij de garage om de voorkant opnieuw te ontluchten. Voor ?20,- ga ik niet zelf in mijn eentje pielen ;).

Hopelijk dat dit het probleem gaat verhelpen. Indien niet het geval zal ik opzoek gaan naar een ''nieuwe'' rembekrachtiging.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2011 15:56 #883932 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Volvo 340 die soms automatisch remt
Er is een manier om de rembekrachtiger te testen, druk de rem goed in en start de motor, als de rembekrachtiger goed is moet de rempedaal nog een stukje zakken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-08-2011 16:09 #883937 door V300 register

2 Fast 4 U;182758 schreef : Er is een manier om de rembekrachtiger te testen, druk de rem goed in en start de motor, als de rembekrachtiger goed is moet de rempedaal nog een stukje zakken.

Dat doet hij. Ik had dit al eerder getest ivm een afstelmethode van de CO

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2011 16:14 #883939 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Volvo 340 die soms automatisch remt
Ik dacht al, het stond er niet bij of ik heb er overheen gelezen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-08-2011 17:42 #883944 door V300 register
Maar de problematiek is op dit moment iets verschoven. De garage (hier om de hoek) had vandaag nog even kort tijd om mijn remmen snel even te ontluchten. Nu is er echter het probleem dat er geen druk opgebouwd kan worden!? Als de nippels aan beide zijden worden opgengedraaid en en wordt pompend op het pedaal gedrukt, gebeurd er eigenlijk vrij weinig...

Het rempedaal wordt gewoon elke keer tot op de bodem gedrukt en er komt nauwlijks of geen remvloeistof uit de de nippels. Vervolgens de remslang losgedraaid en ook hier kwam eigenlijk nauwelijks vloeistof uit!?

De monteur had eerst twijfels of ik niet ergens iets fout had gedaan bij de revisie. Maar dit is naar mijn idee absoluut uitgesloten (een zuiger zit er alleen bijna helemaal in, maar dit zou geen probleem moeten zijn). Je kunt gewoon eigenlijk niets fout doen bij zoiets, en verder lijkt het probleem nu ook voor de klauwen te ontstaan.

Vervolgens werd er gesproken over de remdrukverdeler. Nu weet ik niet zeker of dit het probleem is. Tot vandaag was remmen geen probleem als het gaat om remdruk.

Helaas hadden ze verder geen tijd en vroeg hij of ik het eventueel zelf wilde uitzoeken en als dit niet lukt of ik dan donderdag langs wilde komen. Dan was er weer tijd voor mij.

Idee?n? Is dit de remdrukverdeler? Wellicht verstopping in de slangen?

Is het en optie om een keer wat druk te zetten boven op het tankje met remvloeistof? Even flushen zogezegd :) ?

EDIT:

Lees hier een bijdrage van Anjo in een ander topic mbt ontluchten:

KLIK

Ik ga hier eens naar kijken...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2011 18:38 #883946 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 die soms automatisch remt
Kan die monteur wel ontluchten? Als ik je verhaal zo lees twijfel ik daar een beetje aan...

nippel opendraaien, pedaal intrappen, nippel vastzetten, pedaal los, nippel los, pedaal weer in etc. en dan tussentijds remvloeistof bijvullen indien nodig

Probeer het zelf eens, en vraag je buurman o.i.d. even om te helpen

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2011 18:45 #883947 door Erick Janssen (GAST)

volvofiel;182772 schreef : Kan die monteur wel ontluchten? Als ik je verhaal zo lees twijfel ik daar een beetje aan...

Daar heb ik ook mijn twijfels over :confused:

volvofiel;182772 schreef : nippel opendraaien, pedaal intrappen, nippel vastzetten, pedaal los, nippel los, pedaal weer in etc. en dan tussentijds remvloeistof bijvullen indien nodig

Niet geheel goed, rempedaal induwen dan pas nippel los, rempedaal helemaal ingeduwd dan nippel vastzetten, dan pedaal los en dan weer van voren :y:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC