Andere schokdempers bij LPG??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2011 13:46 #862031 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere schokdempers bij LPG??
Ja dat topic heb ik al 20 x doorspit, maar komt geen duidelijk verhaal uit.
Begint ook echt ergens in 2003 toen je de auto's nog voor 200 euro kocht. en een setje koni's rondom voor 50.

ik wil ook graag nieuwe dempers in de auto, maar heb geen idee waar ik ze goedkoop/kwalitatief hoogstaand kan halen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2011 13:51 #862032 door V300 register
Even kijken of ik het uit mijn hoofd weet, de details kun je verder op het forum vinden:
Originele dempers van een V300 zijn van Boge, die zijn her en der nog nieuw te vinden. Monroe levert ook vervangingsdempers rondom die nog nieuw te krijgen zijn. Koni's duiken zo nu en dan ergens op.
Andere merken die passen zijn Land Rover defender VOORdempers kunnen achterop, zijn wel veel stugger. Alfa Romeo Giulia VOORdempers kunnen achterop. Zijn standaard minder stug maar kun je als rode of gele koni's ook kopen.
Voordempers kun je kopen van een Golf of Passat oud type, dit moet je even opzoeken. Maten staan in het koni topic. Voordempers van een Golf mk1 passen niet zomaar.

Voor typenummers kun je ook op het forum elders terecht, die ken ik niet uit mijn hoofd.
[mod]Jos, ik had het in jouw post al aangepast, juist om de verwarring van verschillende antwoorden te voorkomen :+. De achterdempers komen van de ACHTERkant van een Guilia... (of een Spider, of een Montreal)[/mod]

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2011 13:59 #862033 door V300 register
Kijk, fantastisch jos! Hier heb ik zeker wat aan!

Ik heb zelf landrover defender dempers achterop. dit omdat Ruben van plan was LPG in te bouwen. Als je de dempers vervangt, hoe zit het dan met de veren? Kunnen die standaard blijven?

Je hebt ook evt hulpveren voor achter, die zag ik op de foto's van bodejodel. En ook een tweede bladveer, ik snap alleen niet hoe dat gemonteerd wordt?

sorry voor deze basale vragen, maar ik wil het graag weten:P

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2011 14:00 #862034 door V300 register
Oeps, even een verbetering. De Giulia VOORdempers kunnen achterop! Ik kom zo terug op je volgende vragen.

Als je dempers vervangt kunnen de veren blijven zitten. Aan de voorkant is het echter wel zo dat bij stuggere demping ook een beetje verlaging gewenst is. Anders wordt de auto nogal een boot om te rijden. Je zou dus verlagingsveren kunnen kopen. Sowieso zijn nieuwe veren ook wel fijn maar dat merk je wel als je het uit elkaar haalt. Een en ander is vaak nogal door roest aangetast. Nieuwe verlaagveren voor de voorzijde zijn voor een appel en een ei te koop op marktplaats. Dat spul is zo universeel als het maar kan.

Aan de achterzijde heb je alleen bladveren die voor de vering zorgen. Die kun je niet vervangen voor stuggere exemplaren want die zijn er niet. De oplossing hier is om een extra bladveer bij te plaatsen. Dit is gewoon een originele bladveer waar de ogen afgeslepen zijn zodat de enkele veer een veerpakket wordt. Die kun je gewoon tussen de originele bouten (misschien langere bouten) klemmen zodat het vast zit.
Hulpveren of caravanveren kan ook. Vaak zijn er universele setjes te krijgen die met wat aanpassing op een V300 passen. Klemmen of steunen zul je dan waarschijnlijk wel zelf moeten maken/zoeken tenzij je een origineel setje weet te vinden. Al met al is een dubbele bladveer makkelijker. Op de sloop staan genoeg V300s en bladveren demonteer je door 6 bouten los te halen en wat gepast geweld.

Achter dempers vervangen is helemaal makkelijk. Die zitten boven en onder met 2 moeren vast en die tik je zo uit de rubbers. Aangezien jij nieuwe dempers hebt is dat echter niet meer nodig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2011 14:11 #862036 door V300 register
okee jos! dat verduidelijkt het verhaal helemaal.

omdat ik dus nogal heftige dempers achter heb, is het misschien verstandig om een tweede bladveer te monteren. omdat ik vind dat de auto achter nogal danst.

Misschien dan andere dempers voorop. het is me nog niet helemaal duidelijk welke dempers daar precies passen. en dan andere veren. Dan zou ik als het goed is een strakke auto moeten hebben. Zeker met de nieuwe bandjes die komende week worden geplaatst:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2011 14:16 #862037 door V300 register
Je moet je vooral realiseren dat wielophanging geen makkelijk onderwerp is. Een auto reageert al snel heel anders dan je beoogt met een verandering. Te stug levert weer andere nadelen op en te slap ook.
Je moet bedenken dat schokdempers de schokken opvangen die een auto tijdens het rijden ontvangt, een veer zorgt voor het niveau van de auto en dat de auto altijd weer terug op dat niveau komt. Hoe stugger de veer, hoe minder hij van het niveau afwijkt, hoe stugger de demper hoe harder de schok moet zijn om af te gaan wijken.

Als de auto achter danst vanwege de stugge dempers denk ik dat de demper te stug is. Als je een extra veer plaatst wordt dit alleen maar erger. Dan houd je weinig comfort over. Ik denk dat lichtere dempers een beter alternatief is. Instelbare dempers zijn hiervoor ideaal.

Voorop alternatieve dempers vinden is een heel moeilijk verhaal omdat ze opgesloten zitten en je bij auto's dus niet zomaar kunt gaan vergelijken. Mark had de Golf dempers toevallig gevonden dus ik denk dat je daar het beste bij kunt blijven.

Misschien kun je "dansen" van je auto beter beschrijven? Dan kunnen we makkelijker een oplossing zoeken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2011 14:20 #862038 door V300 register
naja het dansen is neit zo verschrikkelijk hoor. Zeker omdat ik meestal m'n gereedschap achterin heb staan. Als dit er niet in staat merk je gewoon dat d ekont van de volvo heel erg hoog staat. De dempers die er nu in zitten zijn gewoon heeel hard

ik had deze gevonden op ebay
cgi.ebay.de/Monroe-Stosdampfer-hinten-Vo...da581#ht_2026wt_1139

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-02-2011 14:24 #862039 door V300 register
Die passen iig achterop en zijn waarschijnlijk wel comfortabeler dan de Laro dempers die er nu opliggen. Mochten deze te zwak zijn zou ik dat compenseren met een hulpveer (dubbele bladveer bijvoorbeeld). Dan heb je wel comfort zonder dat je auto elke keer op de grond ligt over een bultje.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2011 14:27 #862040 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Andere schokdempers bij LPG??
@Jos'sen
De correcte dempers voor de V300 zijn de volgende:

Origineel V300 Koni:

V: 86-2182
A: 80-2351

Koni Geel:

V: 86-1919Sport (VW Golf I, vooras, geen directe-fit aanpassingen nodig)
A: 80-1781Sport
(Alfa Romeo Giulia, ACHTER-as)

Goedkopere opties:
V: Nieuwe dikkere olie in de voorste originele dempers, zoek-functie forum
A: Landrover 90 voordempers

Standaard dempers zijn in het bovenste verhaal al omschreven met een foutje bij de Giulia, dat moeten achterdempers voor de achteras zijn :)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2011 15:23 #862053 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Andere schokdempers bij LPG??

Jos360;167476 schreef : Oeps, even een verbetering. De Giulia VOORdempers kunnen achterop! Ik kom zo terug op je volgende vragen.

:nono:
Niet dus... :+

Ik heb het al vaker gezegd, als mensen willen weten hoe het rijdt met de genoemde Koni's. Een proefritje mag je altijd komen maken...
Voor het passend maken van de VW Golf MK1 demper is een goede oplossing. Het kost alleen nog een beetje extra geld, maar dan past het gewoon. Je hoeft je vervolgens "nooit" meer druk te maken om de verkrijgbaarheid van schokdempers, want een MK1 GTI is een classic.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC