Banden
- V300 register
- Verbannen
-
De bandbreedte, bijv. 185, staat voor de breedte van de band van zijkant tot zijkant, niet voor de loopvlak breedte. Wil niet zeggen dat het exact 185mm is, het is een vergelijkingswaarde net als de gehele maat bijv. 185/60R14. Alle afmetingen en gegevens zijn vastgelegd door de ETRTO, European Tyre and Rim Technical Organisation. Daarin staat alles over breedte, diameter, laadvermogen e.d. Hiermee is geborgd dat onder een auto die 175/70R13 nodig heeft allerlei merken passen, zolang de maat correct is.
De DOT code bestaat sinds 2000 uit 4 cijfers, daarvoor 3 cijfers met driehoekje (jaren 90), daarvoor 3 cijfers zonder driehoek (jaren 80)
Mochten jullie denken hoe weet ie dat nou, in het verre oosten van NL staat de enige bandenfabriek van NL, waar ik werkzaam ben.
Groeten,
Frits
PS net weer de 340 opgehaald uit de stalling, iemand nog een setje winterbanden liggen in de maat 175/70R13?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
DOT aanduiding is vastgelegd in de DOT... Department of Transportation (USA) en dus bindend voor elke fabrikant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als je daar aan mee ontwikkeld hebt ben ik (als leek) wel benieuwd waar het water heen moet als het het einde van het brede gedeelte van de groef bereikt heeft? Bij mijn Toyo Proxes T1R zit daar nog een "gootje" waar het heen kan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
frits340;161604 schreef : Dank voor de Sessanta opmerking, heb ik zelf veel aan ontwikkeld.
DOT aanduiding is vastgelegd in de DOT... Department of Transportation (USA) en dus bindend voor elke fabrikant.
m.a.w. fabrikanten hoeven dat helemaal niet te vermelden op types/maten die ze niet in de USA op de markt te brengen.
ik heb al vele banden gezien waar geen DOT markering op staat. Veelal oud spul, dat dan weer wel....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Qua DOT, is voor Europa idd. niet nodig, daarvoor moet er een E-keur nr. op staan. Dat laatste is dan voor USA weer niet verplicht natuurlijk...
Iemand nog een mooi setje winterbanden in de maat 175/70R13 liggen overigens?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
frits340;161679 schreef : Bij de Sessanta is de lengte van het contactvlak kleiner dan de lengte van de schuine groeven, het water kan er dus altijd "uit" doordat er genoeg openingen zijn van verschillende schuine groeven.
Qua DOT, is voor Europa idd. niet nodig, daarvoor moet er een E-keur nr. op staan. Dat laatste is dan voor USA weer niet verplicht natuurlijk...
Iemand nog een mooi setje winterbanden in de maat 175/70R13 liggen overigens?
Ik heb onlangs 4 Kumho winterbanden besteld in die maat, voor ?160 incl. thuisbezorgd via autobandenmarkt.nl
Misschien een gekke vraag, maar jij moet toch weten waar je je banden kan halen? Heeft Vredestein zelf niets in die maat? Als werknemer van Vredestein zou ik zelf wel op Vredestein banden rijden

Een vriendin van me heeft bij jullie stage gelopen trouwens. Zelf heb ik ook HTS autotechniek. Het prototype bij ons op school stond ook op Sessanta's volgens mij, uniek gewaagd design. Daar hou ik wel van, verkopen ze ook goed?
Gr!
Frits
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Frits,
Saskia G. heeft toevallig op dezelfde afdeling stage gelopen waar ik werk, woont ook vlak in de buurt en de Sessanta's verkopen erg goed!
Frits
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.