Banden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2010 22:28 #853702 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Banden
Dan nog een steunpunt uit het verre oosten met wat correcties en aanvullingen op bandengebied:

De bandbreedte, bijv. 185, staat voor de breedte van de band van zijkant tot zijkant, niet voor de loopvlak breedte. Wil niet zeggen dat het exact 185mm is, het is een vergelijkingswaarde net als de gehele maat bijv. 185/60R14. Alle afmetingen en gegevens zijn vastgelegd door de ETRTO, European Tyre and Rim Technical Organisation. Daarin staat alles over breedte, diameter, laadvermogen e.d. Hiermee is geborgd dat onder een auto die 175/70R13 nodig heeft allerlei merken passen, zolang de maat correct is.

De DOT code bestaat sinds 2000 uit 4 cijfers, daarvoor 3 cijfers met driehoekje (jaren 90), daarvoor 3 cijfers zonder driehoek (jaren 80)

Mochten jullie denken hoe weet ie dat nou, in het verre oosten van NL staat de enige bandenfabriek van NL, waar ik werkzaam ben.

Groeten,
Frits
PS net weer de 340 opgehaald uit de stalling, iemand nog een setje winterbanden liggen in de maat 175/70R13?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 22:36 #853704 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Banden
Vertel je baas dan maar dat die Sessanta er echt prachtig uitziet!

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2010 22:56 #853708 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Banden
Wacht ff dus dat setje banden wat ik laatst had liggen met 3 cijfers zonder driehoek kwam uit 87 :S Die waren nog flexibel en mooi als wat... Is het mogelijk dat niet alle producenten zich aan deze codering houden?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2010 12:10 #853952 door V300 register
Dank voor de Sessanta opmerking, heb ik zelf veel aan ontwikkeld.
DOT aanduiding is vastgelegd in de DOT... Department of Transportation (USA) en dus bindend voor elke fabrikant.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 12:43 #853958 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Banden
Ah cool. Goed bezig dan, ik vind hem erg mooi.
Als je daar aan mee ontwikkeld hebt ben ik (als leek) wel benieuwd waar het water heen moet als het het einde van het brede gedeelte van de groef bereikt heeft? Bij mijn Toyo Proxes T1R zit daar nog een "gootje" waar het heen kan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2010 18:03 #853986 door V300 register

frits340;161604 schreef : Dank voor de Sessanta opmerking, heb ik zelf veel aan ontwikkeld.
DOT aanduiding is vastgelegd in de DOT... Department of Transportation (USA) en dus bindend voor elke fabrikant.

m.a.w. fabrikanten hoeven dat helemaal niet te vermelden op types/maten die ze niet in de USA op de markt te brengen.

ik heb al vele banden gezien waar geen DOT markering op staat. Veelal oud spul, dat dan weer wel.... :p

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2010 22:04 #854026 door V300 register
Bij de Sessanta is de lengte van het contactvlak kleiner dan de lengte van de schuine groeven, het water kan er dus altijd "uit" doordat er genoeg openingen zijn van verschillende schuine groeven.

Qua DOT, is voor Europa idd. niet nodig, daarvoor moet er een E-keur nr. op staan. Dat laatste is dan voor USA weer niet verplicht natuurlijk...

Iemand nog een mooi setje winterbanden in de maat 175/70R13 liggen overigens?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2010 22:06 #854028 door V300 register
Eigenlijk horen wij dus allemaal op Vredesteins te rijden;);)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 00:49 #854043 door V300 register

frits340;161679 schreef : Bij de Sessanta is de lengte van het contactvlak kleiner dan de lengte van de schuine groeven, het water kan er dus altijd "uit" doordat er genoeg openingen zijn van verschillende schuine groeven.

Qua DOT, is voor Europa idd. niet nodig, daarvoor moet er een E-keur nr. op staan. Dat laatste is dan voor USA weer niet verplicht natuurlijk...

Iemand nog een mooi setje winterbanden in de maat 175/70R13 liggen overigens?

Ik heb onlangs 4 Kumho winterbanden besteld in die maat, voor ?160 incl. thuisbezorgd via autobandenmarkt.nl

Misschien een gekke vraag, maar jij moet toch weten waar je je banden kan halen? Heeft Vredestein zelf niets in die maat? Als werknemer van Vredestein zou ik zelf wel op Vredestein banden rijden ;)

Een vriendin van me heeft bij jullie stage gelopen trouwens. Zelf heb ik ook HTS autotechniek. Het prototype bij ons op school stond ook op Sessanta's volgens mij, uniek gewaagd design. Daar hou ik wel van, verkopen ze ook goed?

Gr!

Frits

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 22:44 #854095 door V300 register
Iedereen zou op Vredestein banden moeten rijden natuurlijk! Iemand die nog een setje Vredestein voor mij heeft voor weinig???

Frits,
Saskia G. heeft toevallig op dezelfde afdeling stage gelopen waar ik werk, woont ook vlak in de buurt en de Sessanta's verkopen erg goed!
Frits

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC