Banden
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Allereerst de codering op een band 185/60 R14 82T (360GLT-velg)
175/70 R13 (340 stalen velg)
185: Staat voor de breedte van de band
60: Staat voor de hoogte van de band
R: Staat voor radiaal
14: Is de grootte van de velg
82: Is de loadindex, oftewel het draagvermogen
T: staat voor de maximale snelheid van een band
Loadindex
De loadindex moet altijd kloppen. Oftewel het nierbij genoemde getal 82 slaat op een gewicht van 475kg per band. Dit zou inhouden dat de 2 assen elk 950 kilo mogen dragen. Dit kan per voertuig verschillend zijn maar ga er bij een 300-serie maar pak en beet van 770kg per as uit. Dit zou 385kg per band zijn. Dus de laagste loadindex die je kunt monteren is 75 (387kg).
Je hebt ook nog extra loaded banden, maar dit zijn vaak vrij stugge banden en niet echt nodig voor een volvo 300-serie.
Snelheidscodering
Raadzaam is te kijken naar een snelheidscodering wat de auto max kan rijden.
Dan zou je kunnen beginnen bij
M: 130km/u
N: 140km/u
P: 150 km/u
Q: 160 km/u
R: 170 km/u
S: 180 km/u
T: 190 km/u
U: 200 km/u
Wat kun zien aan het profiel
- Is het profiel scheef afgesleten naar binnen of naar buiten, dan is de uitlijning niet goed van de auto.
- Is het profiel aan de buitenkant sneller versleten dan in het midden, dan heb je rond gereden met te zachte banden
- Is het profiel aan de binnenkant sneller versleten ivm de buitenkant, dan heb je rondgereden met een te hoge bandenspannig
- Is het profiel hakkelig, zaagtandvormig of cupvorming aan de binnenkant, is de uitlijning niet goed, dit verschijnsel zie je vaak op de achterbanden, ze maken meer lawaai.
- Voel je over de gehele breedte een rare deuk, dan kan dit duiden op een canvasbreuk, Hier kun je niets aan doen alleen de band vervangen
- vierkante wielen kun je krijgen als de auto lang stil staat, advies banden vervangen.
- Je kunt ook een ei/bobbel aantreffen op de wang van de band, dit houdt in dat de wang verzwakt is en een hele grote kans hebt dat je een klapband krijgt.
Profiel
De minimale profieldiepte van een band is 1,6mm lager dan dit is APK afkeur.
Tussen de 1,6mm en 2,5mm is het een adviespunt bij de APK, dus geen afkeur
Voor winterbanden gelden in bepaalde landen ook eisen, in Nederland niet. Maar in Oostenrijk ben je strafbaar als je op winterbanden rondrijdt met een profiel lager dan 4,5mm. Tevens dan is de werking van een winterband ook wel weg.
APK-eisen
1. De auto moet voorzien zijn van luchtbanden
2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waar het karkas zichtbaar is. Dus raak je een stoep en hangt er een flapje van je band los en je ziet wit draad, dan is het APK-afkeur.
3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen (ei/bobbel)
4. De hoofdgroeven van de banden moeten minimaal 1,6mm bedragen over de hele omtrek van de band.
5. De banden mogen niet nageprofileerd zijn.
6. De draairichting moet kloppen of als er binnen-buitenkant op staat moet die goed gemonteerd zijn
7. Het loopvak mag geen metalen delen bevatten(schroeven en spijkers)
8. De banden moeten op een as dezelfde maat hebben(Dus voor en achter mogen de maten verschillen)
9. De banden moeten de correcte bandenspanning hebben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
elpee;161119 schreef : Wat kun je allemaal te weten komen over een band.
:snif: wel alles vermelden

elpee;161119 schreef : Allereerst de codering op een band 185/60 R14 82T (360GLT-velg)
185: Staat voor de breedte van de band
Breedte van de loopvlak in mm
elpee;161119 schreef : 60: Staat voor de hoogte van de band
in % van de breedte van de loopvlak [60% van 185 = 111 mm]
elpee;161119 schreef : 14: Is de grootte van de velg
diameter van de velg in inches, Zo, dat is weer up to date :yesyes: maar wel fijn dat jij het vermeld :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
@Marcel, eigenlijk wil je de band dan ff van binnen zien om te kijken of die scheurtjes door droogte komen. Banden met scheurtjes zou ik iig al laten liggen, omdat dat een teken is dat het rubber al erg negatief is aangetast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
eipmiw;161127 schreef : Ik had spijkertje in zijkant van een band. Bandenbedrijf heeft er vervolgens een binnenband ingelegd. Erik vertelde me dat dit voor de APK niet mag, dus ik gebruik die band nu als reserveband.
Ik had een spijker in het loopvlak, en daar hebben ze een soort rubberen prop in gedaan, afgesneden op de juiste lengte, balanceren en klaar. Bij de APK niks over gehoord

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Als je vanuit de plaats van het gat een vervorming ziet die doorloopt in de zijwang van de band is het einde oefening. Maar bij een lek door spijker is dat meestal niet het geval.
Schade aan de zijwang is meestal afkeur, omdat de zijwang van de band veel soepeler is dan het loopvlak, en dus gevoeliger voor beschadigingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-

Leeftijd van een band, het advies luidt al om een band naar 6 jaar niet te hebben gebruikt te vervangen.(Geldt ook voor nieuwstaat banden).
En voor de Dot-codering geldt altijd naar buiten en ten hoogte van het ventiel. Staat er 2x dot op kijk dan naar de productiedatum zoals Joost vermeld en lig die zijde aan de buitenkant. Dit geldt alleen voor banden zonder draairichting of inside/outside vermelding.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.